Hej,

Jag o sambon funderar på att sätta tvättmaskin i badrummet. Det finns ingen eldosa att koppla in sig på (vilket jag hade låtit en elektriker göra isåfall), sladdarna kommer via ett hål i väggen och kopplas direkt till badrumsskåpet. Detta skåp har ett 230 uttag med jordfelsbrytare, kollar man ovanifrån står det 16/250~ vilket jag tolkar som att skåpet borde kunna leverera 16A via detta uttag.

Så, bortsett från det estetiska, är det ok att koppla en (enfas) tvättmaskin till detta uttag? Det uppfyller krav på avstånd till golv, dusch och handfat.

DSC_0289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0288.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0287.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inget som hindrar dig från det om du vill, ett helt normalt uttag troligtvis säkrat 10 A. Varför tvekar du?
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Alla moderna schucko uttag är godkända för 16 ampere. I Sverige är det dock vanligt att dessa uttag säkras med 10 ampere..
Uttaget är inte optimalt för strömmar på 16 ampere.
 
GK100 skrev:
Inget som hindrar dig från det om du vill, ett helt normalt uttag troligtvis säkrat 10 A. Varför tvekar du?
För att jag är ganska osäker på elregler. Tack för svaret, anade att det skulle vara ok men bättre att veta än att ana.
 
Om du hade låtit elektrikern koppla in maskinen i en dosa, så är det ungefär fem minuters extra jobb för honom att göra en hyffsat schysst installation med det du har nu. Så ta in en elektriker, eller fråga här hur du ska göra bäst.
 
Bara uttaget är skyddat av jordfelsbrytare så är det OK, jag antar att din maskin klarar sig med 10A?

Finns ingen anledning att krångla med fast inkoppling om det nu finns ett uttag, och det verkligen är korrekt placerat i förhållande till duschen. Placeringen ser ut att vara lite på gränsen. Set ut att sitta 30cm från duschdraperiet, men om det är minst 90cm ytterligare till duschen så är det OK.
 
Ja som det är nu är det nära dushdraperiet, dock är det badkar och duschslangen sitter på andra sidan, en badkarslängd bort. Vi kommer köra på duschhörna när vi sätter in tvättmaskinen.
 
Om uttaget sitter "rätt" utan tvättmaskin så sitter det lika rätt med tvättmaskin, men som sagt kolla att det finns jordfelsbrytare.
 
Ja det finns jordfelsbrytare.

Tack för era svar, kul att besöka nån annan forumdel, jag hänger vanligtvis på möbelsnickeri samt verktygsforumet.
 
Ofta är uttagen i badrumsskåp kopplade över brytaren för belysning. Kan du använda uttaget när skåpsbelysningen är släckt? Att köra en så stor last som en tvättmaskin över en vanlig belysningsströmbrytare är ingen höjdare. Dels för att det är tveksamt om brytaren klarar det, dels för att ni många gånger kommer att stänga av tvättmaskinen mitt i ett tvättprogram när ni går ut ur rummer och på ren rutin släcker lampan.
 
Ja, uttaget är frikopplat från belysningen så det ska inte vara något problem.
 
Normala strömbrytare är specade för 10 - 16A (beroende på typ av last). Men det är klart, det vore rätt opraktiskt om brytaren även stänger av TM.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.