Hej,

Jag har flyttat in i ett hus och hittade ett rör med kablar som kom ur väggen i det som i dag är en "vinkällare". Min misstanke är att dessa kablar tidigare vart kopplade till ett el-element som tagits bort någon gång före min tid i huset. Istället för att bara ha kabelstumpar som sticker ut ur väggen, tänkte jag mig sätta dit ett vanligt vägguttag (jordat), men när jag mäter på kablarna får jag lite märkliga värden, som jag inte riktigt får att stämma överens med min bild av hur det borde vara.

Kablarna i röret är Gul/grön, Blå, Brun och Vit. Enligt min kännedom torde detta vara en relativt vanlig tvåfasmatning med nolla och jord. Men när jag mäter upp kablarna får jag följande resultat:

Gul/Grön - Blå = 160V
Gul/Grön - Brun = 220V
Gul/Grön - Vit = 220V
Brun - Vit = 390V
Brun - Blå = 360V
Vit - Blå = 80V

Jag blir inte riktigt klok på detta, jag hade ju klart förväntat mig 0V mellan Blå och Gul/Grön och även värdena för vit-blå och brun-blå verkar lite udda.

Så någon som känner igen vad detta kan vara? och hur jag i så fall skulle koppla för ett vanligt eluttag?
 
Jag skulle gissa på att det är vanlig 3-fas med jord, vanligt förekommande när man kopplar in radiatorer och "växlar" två faser vid varje radiator för att jämna ut belastningen. Har du slagit till 3 st säkringar? Det låter som säkringen till den blå ledaren inte är tillslagen. Blå är i det här fallet inte nolla utan fas.
Det är mina gissningar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det skulle mycket väl kunna vara som du säger, då det mycket riktigt rör sig om tre säkringar, jag laborerade lite med dem för att se vad som skedde och om jag i så fall kunde se vilken som var felaktig, men det gjorde mig nästan mer förbryllad. I nedan tabeller är endast en säkring urdragen, de andra två är i.

Resultat med säkring 1 urdragen:
Gul/Grön - Blå = 170V
Gul/Grön - Vit = 220V
Gul/Grön - Brun = 110V
Vit - Blå = 80V
Vit - Brun = 310V
Blå - Brun = 250V

Resultat med säkring 2 urdragen:
Gul/Grön - Blå = 220V
Gul/Grön - Vit = 220V
Gul/Grön - Brun = 220V
Vit - Blå = 0V
Vit - Brun = 370V
Blå - Brun = 370V

Resultat med säkring 3 urdragen
Gul/Grön - Blå = 206V
Gul/Grön - Vit = 220V
Gul/Grön - Brun = 220V
Vit - Blå = 25V
Vit - Brun = 390V
Blå - Brun = 360V

Som sagt jag blev om något bara mer förvirrad av detta, då jag ju med säkring 2 urplockad, verkar ha tre faser mot förmodad jord, men av någon anledning 0V mellan Vit och Blå?
 
tommib
Det är inget konstigt alls. Elementen, om de är 400V är mellanfaskopplade, så du kommer ha bakmatning via de andra elementen till dina tåtar. Att det blir lite olika värden är för att det blir lite olika seriekopplingar.

Det följer av detta att det inte finns något enkelt sätt att åstadkomma ett vanligt vägguttag i din vinkällare.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Jahapp, det var lite det jag var rädd för.

Jag misstänker att för att kunna åstadkomma ett vanligt uttag får man komplettera med att dra fram en nolla till röret, vilket då torde kunna kopplas med en av faserna till att bli ett vanligt uttag?

Hur som helst inget jag kan pilla ihop själv, utan då får det bli en elektriker.

Tack och bock för god information.
 
Inducerad spänning. Man kan mäta fram spänning men det finns ändå ingen ström. Kablar som ligger nära varandra kan spöka till det med mätvärden.
 
Den blåa kan vara styrning från ett masterelement till slavelement.
Minns inte exakt hur det var men jag har stött på någon sådan variant med just att en part var styrning mellan elementen. Finns även en variant med nattsänknings styrning
 
Redigerat:
Generellt skall man undvika att montera vägguttag i " element gruppen" av flera orsaker.

1 Alla elementen är mellanfaskopplade ( gäller 380 - 400 V element). Vid ett fel på enfaslasten i vägguttaget som löser ut en säkring så fortsätter den att bakmatas via elementen.

2 Man förväntar sig inte att värme centralen matar vägguttag.

Skall man ha en sådan lösning så måste gruppen omfattas av en jordfelsbrytare och helst en trepolig automatsäkring. Detta av säkerhetsskäl.
Dokumentationen av sådana speciallösningar är extremt viktig.

Den bästa lösningen är att hämta strömmen från belysningsgruppen i rummet. Man kan dra en ledning från strömbrytardosan eller rör utloppet i taket / på väggen för lampan. Detta kräver komplettering av en eller två ledare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.