Hej kära byggentusiaster!

Vi är nära ett avslut hos Smålandsvillan (Visingsö) och har en totalkalkyl som lyder 2,6 miljoner, varav 450.000 för den inredda övervåningen och ca 220.000 för våra tillval.

Vi har inte prutat en krona ännu. Det närmsta vi har kommit är att säljaren erbjudit oss ett avdrag på 15.000kr om vi går med på att han får ha några visningar hos oss.

Så, innan jag går in hårt i förhandlingen skulle jag vilja veta lite hur prututrymmet ut hos Smålandsvillan? Kan ni dela med er av era erfarenheter vore jag ytterst tacksam!
 
Vi fick ett liknande avdrag när vi beställde en Kalmar för snart 1 år sedan. Något mer var "omöjligt".

Får man fråga var i landet det är ni ska bygga?

Kan också tillägga att 450 tkr är i snålaste laget för en övervåning. Det räcker om ni gör en del själv, men om ni inte tänkt lyfta ett finger ligger summan runt 500 tkr.
 
Vi kommer bygga i Kumla.

450.000kr är enligt SMV:s egen offert för övervåningen. Allt i standardutförande på övervåningen, förutom golvet som är utbytt. Vad menar du skulle tillkomma?

Utöver SMV:s Visingsö har även vi två andra modeller från andra hustillverkare som vi också är väldigt intresserade av, men slutkostnaden är ungefär samma för alla tre. Nu är det mer eller mindre den som ger mest rabatter som får oss som kund.
 
  • Gilla
cliffton
  • Laddar…
Har säljaren ett eget företag som gör övervåningar? För SMV gör ju inte några övervåningar själva.

Vi fick också siffran 450 tkr när vi byggde men upptäckte snabbt när offerterna började trilla in att den summan inte räckte till.
 
Hur de löst det (med vilken entreprenad) vet jag inte. Men jag förväntar mig ju att när det står att övervåningen ska kosta 450.000kr så ska den kosta det, för det finns inga förbehåll eller eventuella tillkommande kostnader för just övervåningen skrivet. Annars är det ju avtalsbrott (om priset ändras efter att vi skrivit på).
 
Okej. Vad jag vet gör inte SMV några övervåningar utan det ligger på köparen att lösa. Ibland hjälper säljaren till att förmedla kontakt med hantverkare men det är inte något som ingår i avtalet man skriver med SMV.

Det som står i kalkylen är ju alla kostnaderna för husbygget, inte enbart kostnaderna till SMV. De är inte skyldiga att betala mellanskillnaden om till exempel markarbetena kostar mer än vad som står i kalkylen.
 
Du kan pruta betydligt mer. Vi prutade till oss rabatter på våra tillval på ca 40' samt 95 liter färg mot att vi privatvisar huset vid några tillfällen. Så det går helt klart!
 
Wirdheim skrev:
Det som står i kalkylen är ju alla kostnaderna för husbygget, inte enbart kostnaderna till SMV. De är inte skyldiga att betala mellanskillnaden om till exempel markarbetena kostar mer än vad som står i kalkylen.
Absolut, det är jag medveten om. Men i villkoren för slutbeställnings står allt som kan komma att kosta extra (som exvis pålning/sprängning för grunden). Men ingenting om övervåningen.
 
CIW skrev:
Du kan pruta betydligt mer. Vi prutade till oss rabatter på våra tillval på ca 40' samt 95 liter färg mot att vi privatvisar huset vid några tillfällen. Så det går helt klart!
Alright, tack. Men det känns ändå lågt. Jag kommer betala dem 2,6 miljoner, och då tänker jag att minst 5-6% i tillval eller i rabatt är mer än rimligt.
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
S shapic skrev:
Hur de löst det (med vilken entreprenad) vet jag inte. Men jag förväntar mig ju att när det står att övervåningen ska kosta 450.000kr så ska den kosta det, för det finns inga förbehåll eller eventuella tillkommande kostnader för just övervåningen skrivet. Annars är det ju avtalsbrott (om priset ändras efter att vi skrivit på).
Vad blev slutgiltiga kostnaden för övervåningen? Vilket företag gjorde den, tacksam för tips för att kunna ta in offert
 
Ja SMV gör inga övervåningar, det är därför många bygger alldels för stora hus, hela familjen måste rymmas på nedre plan, till övervåningen blir klar om några år, vi tittade på en SMV, var de minsta takstolar jag sett, måste sala på för att få ditt isolering av värde, och då blir taket än lägre.

Samt att man måste ta in lokalt som gör badrummet..
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Ja SMV gör inga övervåningar, det är därför många bygger alldels för stora hus, hela familjen måste rymmas på nedre plan, till övervåningen blir klar om några år, vi tittade på en SMV, var de minsta takstolar jag sett, måste sala på för att få ditt isolering av värde, och då blir taket än lägre.

Samt att man måste ta in lokalt som gör badrummet..
Ojoj....finns inte många familjer som får plats på nedervåningen, rummen är allderes får små....övervåningar.se får fixa allt
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi har som byggt en SMV på gatan, totalt felvänt hus, men svårt och placera, de har groventre dörren mot gatan och huvudentrén mot baksidan, de byggde övervåningen förra året, bott på nedre plan alla 4st i 5år.

Vad kostar det att leja allt? Måste bli rätt dyrt om man ska ha badrum mm..
 
N Danne79 skrev:
Vad blev slutgiltiga kostnaden för övervåningen? Vilket företag gjorde den, tacksam för tips för att kunna ta in offert

Lång historia kort: Företaget som SMV-säljaren rekommenderade och förmedlade kontakt till och arrangerade möten med kursade mitt i byggnationen av vår övervåning.

Så, efter allt blev klart, med konkursförvaltning, andra firmor som fic krycka in osv osv landade vi på totalt 500.000kr för hela övervåningen vilket är ca 78m2 bestående av 2 sovrum á 9m2, ett vinkelrum på 18m2, ett allrum med öppet öppet till nock på ca 35m2 samt ett kaklat badrum på 10m2 med golvvärme. Därutöver sprutisolering, räcke, parkettgolv, lite lyxigare innerdörrar, generös eldragning och 4 radiatorer.

Vi kom billigt undan, med tanke på allt. Idag, om jag skulle göra en ny kalkyl med seriösa hantverkare från början, skulle budgetera ca 600.000kr för 80m2 övervåning.

H Husqvarna220Ac skrev:
vi tittade på en SMV, var de minsta takstolar jag sett, måste sala på för att få ditt isolering av värde, och då blir taket än lägre.
Förstår inte riktigt den logiken. Det är en övervåning, inget som sätter stopp på ovansidan takstolarna.
Vi salade inte på en millimeter extra på takstolarna, och sprutisolerade så att det blev mer än tillräckligt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vi har som byggt en SMV på gatan, totalt felvänt hus, men svårt och placera, de har groventre dörren mot gatan och huvudentrén mot baksidan, de byggde övervåningen förra året, bott på nedre plan alla 4st i 5år.

Vad kostar det att leja allt? Måste bli rätt dyrt om man ska ha badrum mm..
Det finns ingen SMV som har huvudentré och groventré på "motsatta" sidor av huset vad jag vet? Alla SMV har Huvudentré på "långsidan" och groventré på "kortsidan". Dessutom går alla husen att spegelvända. Hur lyckas de med att ha groventré mot gatan och huvudentré mot baksidan?

Varför skulle övervåningen i ett SMV bli dyrare än om man bygger i lösvirke? Behöver man inte betala för att leja bort övervåningen och badrum om man bygger lösvirke?

/Krille
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.