Hej!
Håller på att byta fönster och upptäckte att på ena sidan av huset hamnar fönstrets "karmskruv" i luftspalten mellan tegelfasaden och reglarna i innerväggen. Jag har en luftspalt på kanske 3-4cm.

Har försökt flytta fönstret inåt så att skruven träffar trä, men det gick bara till en viss del innan det blev ett hål mellan fönstret och tegelväggen på utsidan. Samma sak om jag flyttar fönstret utåt - då får jag ett hål mellan insidan av fönstret och innerväggen med fritt synfält in i luftspalten.

Vad gör man i det läget?
- Fäster fönstret i teglet och löser "luftspaltsinsynen" med täckande fönstersmygar och samtidigt får världens smalaste fönsterbleck (inte så snyggt)?
- Fyller ut luftspalten med mer virke som fästes på något sätt (hur?)?
- Täcker hålet mellan teglevägg och fönster på utsidan med...ja, vad?

Någon som har några tips?
 
dgjohansson skrev:
...
Vad gör man i det läget?
- Fäster fönstret i teglet och löser "luftspaltsinsynen" med täckande fönstersmygar och samtidigt får världens smalaste fönsterbleck (inte så snyggt)?
- Fyller ut luftspalten med mer virke som fästes på något sätt (hur?)?
- Täcker hålet mellan teglevägg och fönster på utsidan med...ja, vad?

Någon som har några tips?
Jag röstar på alternativ 2, - Fyller ut luftspalten med mer virke som fästes på något sätt.

Beroende på dimensionerna i konstruktionen kan jag tänka mig utfyllnadsbitar i storlek "luftspaltens bredd" x 45 mm ungefär.

Limma med polyuretanlim och skruva snett in från fönsternischen.
Se till så skruvarna inte kommer i vägen för karmskruven bara.

OT
Detta måste väl vara ett mycket vanligt problem. Vad säger ni hobbyrenoverare?
 
Redigerat:
Har stött på detta några gånger. Vid ett tillfälle kunde jag ta ett annat fönster jag inte hunnit borra ännu och justera håltagningen för skruvarna horisontellt så de tog i trä. Andra gånger så har jag fyllt upp spalten. Har ju dock trähus så det är ju lite lättare än tegel.
 
Borra nya 14mm hål i karmen och plugga gamla och nya. Ingen annan än du tänker på det.

Edit: Olika tillverkare har skruvarna på olika positioner. Tror SP hade passat dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
ie00kma
  • Laddar…
Har ingen erfarenhet av tegel men estetiskt (och tekniskt) borde fönstren sitta inskjutna ca en tegelsten i väggen tänker jag mig. Antingen nästan en sten och en rejäl mjukfog eller sten + luftspalt och en bit plåtsmyg.
 
  • Gilla
k.a.larsson75
  • Laddar…
Problemet här var inte fönstrens placering, utan att karmskruvarna hamnade i luftspalten.
Fönstren skall naturligtvis sitta i samma läge som de gamla gjorde.

Nåväl, ett par sett att lösa problemet har presenterats.
Berätta sedan vilket sätt du valde DG J!
 
Ur energi synpunkt så ska fönstret sitta innanför luftspalten och täcks på utsidan med hjälp av en plåt.
 
Såg några snickare som hade samma problem och dom skruvade spikbleck i fönstret och skruvade blecket i stommen. Så gör man med plastfönster också
 
Fönstret ska sitta så att det blir minimalt med köldbryggor. Med andra ord ska fönstret sitta djupmässigt där isoleringen finns i väggen.
Isoleringen i väggen brukar sitta innanför luftspalten.
 
Det är ett vanligt problem. Därför bättre att få borra själv.

Borra nya hål är ett bra förslag. Slå en list i luftspalten också bra. Polyuretanlim är helt onödigt. Vanligt konstruktionslim, polymer ellr liknande, räcker. Fönster och dörrar behöver inte sitta som berg. När allt är på plats, drev, plåt, foder, salning, flyttar det inte på sig.

Att sätta fönstret innanför luftspalten ger en marginell vinst vad gäller isoleringen. Inget att bry sig om förutsatt att man drevar ordentligt. Nybörjarfelet är att ha för lite luft så att man knappt får in något drev. Samt att man inte drevar bakom salningen vid montage i liv med ytterväggen. Gör man det så är det tillräckligt bra.

Ett kanske värre problem är att i djupa fönstersmygar kan det bli kondens på glaset. Speciellt om huset har sk självdragsventilation.

mvh Findus
 
Då var fönstren på plats.
Det blev lösningen att fylla ut som vi valde till slut. Mycket sågande och anpassande då det var ganska ojämnt i luftspalten med utstickande asfaltsboard, spik mellan tegel och vägg samt en hel del murbruk att knacka bort för att få in utfyllnaden på ett vettigt sätt. Förankrade utfyllnaden med spikbleck och drog distansskruvarna och sedan karmskruven i utfyllnaden. Stora, tunga vridfönster från Elit - hoppas det håller...

Tack för alla tips! Det hjälpte!
 
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
findus42 skrev:
...
Fönster och dörrar behöver inte sitta som berg. När allt är på plats, drev, plåt, foder, salning, flyttar det inte på sig.
...
Är inte det ett lite lättsamt sätt att se på problemet.
Och här vet vi inte hur det är med salningar och invändiga nischer.
Ett stort treglasfönster (eller dörr) väger ju ganska mycket och borde väl förankras ordentligt?
 
Det är klart att det skall sitta ordentligt, men överdimensioneringar har man definitionsmässigt ingen glädje av. Man kan montera fönster med bara fogskum, och det håller även vid starka vindlaster. Jag skulle påstå att det är lättsamt att montera saker med för många fästelement bara för att man inte orkar fundera över lastfall och belastning på fästelementen. Fönster står på bottenregeln, och där står de på mellanlägg/masonit eller kilar i par.
 
Nej det är inte lättsamt. Vid rivningar av gamla hus hittar man fönster som sitter med ett par spikar på var sida. Kilarna har torkat ihop och ligger lösa. Inte ramlar de ut för det. Överdimensionering är onödigt. Närmast en nackdel då det tvingar för övrigt bra fönster att hänga med i alla rörelser som huset gör.

Vi kan anta rätt mycket om salningar och invändiga nischer. Såvitt jag kommer ihåg var grundproblemet att karmskruven träffade luftspalten. Om inte luftspalten är på insidan av väggen så kan jag förutsätta att fönstret skall sitta i liv med ytterväggen. Finns det en luftspalt så vet jag att fasad, luftspalt och vindspärr bygger minst 44mm (träpanel 22 Läkt 22, Vindpapp 0). En standardkarm är 105mm . Om huset har mer än 57mm isolering och enkelgips så måste karmen breddas med en salning på insidan.

mvh Findus
 
findus42 skrev:
...Om inte luftspalten är på insidan av väggen så kan jag förutsätta att fönstret skall sitta i liv med ytterväggen. Finns det en luftspalt så vet jag att fasad, luftspalt och vindspärr bygger minst 44mm (träpanel 22 Läkt 22, Vindpapp 0). En standardkarm är 105mm . Om huset har mer än 57mm isolering och enkelgips så måste karmen breddas med en salning på insidan.

mvh Findus
Det här var alltså en tegelvägg.
Och fönstret skall sitta där det gamla satt, så det är inte fråga om att flytta ut det.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.