redan vid första utbygget var jag väl tvungen att erkänna att platsen egentligen inte behövdes. Nu har vi fått för oss att bygga lite till.

Som hos alla andra så växer barnen och vill ha lite eget.. tja och kan man så varför inte. Garaget är kvar att renovera och det är klart att garagenedfarten är brant och används faktiskt inte. Den ytan skulle man nog kunna bygga på. Har ju även tidigare konstaterat att ska man bygga så anlita en arkitekt "lönar" sig.

Finns sannolikt ett skäl till att arkitekt är ett yrke så det är klart dom kan saker som man inte ser själv, så även denna gång. Som ni ser nedan så stjäl vi lite ur tvättstugan istället för att krångla till det tänkta badrummet.
Vi klarar inte (orkar inte) gräva så det blir 230 i takhöjd i källaren så det får bli biutrymme, kvittar väl egentligen.

Men för att återgå till vad vi vill göra, tanken är att få till en liten "lägenhet" avskilt i källaren så kompisar kan komma och gå utan att behöva traska genom huset. Vill att det skall gå att sova, läsa läxor, spela kort se på tv och umgås ett gäng utan att det blir allt för trångt. Jag har hellre fritidsgård i huset än att inte att dom hänger vid ICA. (inget fel på ICA men ni förstår)

Tittar man på tomtkartan så vill alltså bygga ut mot sydost men då hamnar förrådet väldigt nära huset. Eftersom regler ändras så går det numer att bygga på andra sidan, åtminstone friggebod eller/och Attefalls hus. Tidigare har det varit no no på den sidan då det är prickmark.
Nu tänker vi att vi flyttar förrådet enligt pilen och bygger ut ca 21kvm på huset. Förrådet får då bli ett Attfallshus då det är för högt för friggebod. Sen kan man nog bygga en frigga lite längre fram på tomten om det blir tråkigt

tomt.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror också att flytten av förrådet skapar bättre balans på tomten (om det nu har nån betydelse)

Det blir ju lite konstigt att bara bygga källare så vi sätter väl en våning ovan på källaren.
Tänker att det skulle se bra ut med en glasveranda till, ritar det först men inser att det blir en hiskeligt massa fönster och ser bara för mycket ut. Minskar ned till lite liknande matbords platsen i nya köket.
Blir ändå ganska mycket ljus in, totalt 14 bågar "luft" i det rummet.

Här ser man det från garage nedfarts sidan..

sydost.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och här från de andra vinklarna

2 sidor.JPG

Här är alltså hur det är tänkt att användas inne...

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte faktiskt ta lite mer hjälp denna gång, trots att det kostar så hinner jag inte bygga själv, jag nöjer mig nog med grovjobb, vvs, kanske kakla, ja vi får se helt enkelt. Bara att förberedea innan och städa själv efteråt sparar massor
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Tog drygt 7 månader att få bygglovet, endera var handläggaren själv sjuk eller så var barnen sjuka... man kan ju tycka att dom då skulle lämna över men det tog 4,5 månad innan jag lyckades få dem att ge ärendet till en annan.

Hur som beviljat i alla fall, fick tom vara kontrollansvarig själv, ser ingen större idé i att någon annan skall kontrollera eftersom jag själv bestämt hur det skall göras.

Nu ser det alltså ut så här där det skall byggas

444-PRE_0040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite jobbigt att jag la så mycket tid på att gjuta stödmurarna ... och dessutom köpte "brobetong" för att dom skulle vara extra starka.

Även elskåpet som jag flyttat ned från vinden måste bort, men egentligen bagateller, det går aldrig att veta vilka ideer man får med åren.

Här skall alltså en dörr till "lägenheten" tas upp

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och även på andra sidan blir det en trappa, tänkt som "min" ingång till snickarverkstan

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min vara trogen har jag tjuvstartat lite innan kameran kom fram, lyckades faktiskt övertala dottern m.h.a. lite mutor att hon fick bila ned putsen på väggarna. Sen var det min tur och riva innertaket, vatten och el till första utbygget drogs förstås i taket av garaget, spelade ju ingen roll då men inte skulle gå där i kanten, nu är det förstås i vägen. Behöver hur som helst riva taket för att få både mer vatten och ny el till resten av utbygget, dammar lite när spånen rasar ner...

578-PRE_2766.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


579-PRE_2767.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu så är allt nere, hänger lite el men det får vi städa upp sen

589-PRE_2777.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ett antal lass med släpet till återvinningen så ser det ut så här, en av det nya ingångarna skall alltså vara rakt fram där fönstret sitter idag, öppningen med stålbalk till vänster skall stängas och flyttas fram 2,5 meter

291-IMG_0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram till murstocken skall det vara rum, i murstockens förlängning blir badrum

482-PRE_0079.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela väggen där garagedörren sitter idag ska öppnas har inte riktigt sett hur konstruktionen ser ut inne i väggen så lite osäker på om/hur den behöver förstärkas. Om så blir det på utsidan

317-IMG_0106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så är elen och vattnet upplyft in i innertaket

301-IMG_0090.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


486-PRE_0083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Monterade ni upp vattenburen golvvärme underifrån? Var det tungt jobb?
 
Jonatan79 skrev:
Monterade ni upp vattenburen golvvärme underifrån? Var det tungt jobb?
Golvvärmen är lagd några år tidigare från ovansidan, men visst skulle det gått att stoppa upp den underifrån, antar att krångligast skulle vara att få slangen genom bjälken på ena sidan, blir ganska mycket att dra igenom men klart görbart om man vill rädda en parkett eller liknade.
 
Mmmm, sitter med blivande bergvärmeprojekt och vill inte ta upp nylagt golv :( Det drar en del från golven underifrån så kanske smart att fixa det med ny isolering samtidigt. Dock max ca 40-60cm utrymme att jobba på lägsta stället :(
 
Jonatan79 skrev:
Mmmm, sitter med blivande bergvärmeprojekt och vill inte ta upp nylagt golv :( Det drar en del från golven underifrån så kanske smart att fixa det med ny isolering samtidigt. Dock max ca 40-60cm utrymme att jobba på lägsta stället :(
Du har bara krypgrund under alltså. Isoleringen är inget problem det ska sprutas i från undersidan och skulle säkert funka även med lite trångt...
 
Spruta med eco-fiber eller vad tänkte du då?
 
Jonatan79 skrev:
Spruta med eco-fiber eller vad tänkte du då?
Ja eco fiber eller om du hellre har annan isolering så finns det ju ex isover lösull
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Kan tänka mig att bara fälla upp allt vatten och el tog sina timmar. men vad mycket finare resultat man kommer få. Nu vet jag hur jag ska lösa mitt ormbo med vatten och eldragningar överallt i källaren...

Har du tänkt att lägga golvvärme i "fritidsgården" också?

Tack för inspirationen till att själv vara ambitiös!
 
Denna tråd är ett fantastiskt exempel på hur bra renoveringar kan genomföras allt efter som behov och ändrad användning uppstår. Bor man in sig i huset och renoverar efter hand så blir slutresultatet ofta mycket bättre än om man köper hus, blåser ut och byter allt direkt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
jockeping skrev:
Har du tänkt att lägga golvvärme i "fritidsgården" också?

Tack för inspirationen till att själv vara ambitiös!
Jo, även fritidsgården skall få golvvärme, o visst är det lättare att ta tag i saker man sett andra göra, jag har läst massor av trådar här som inspirerat mig :)
 
Tvättstugan grävdes ju med minibrokk och bobcat, garaget är det lättare att komma in i även om det inte är så högt i tak.

Det mesta går ju, även att skruva hytten av en liten 1,5 tonnare

307-IMG_0096.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


inget jätte svängrum kanske men

321-IMG_0110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


en hydralhammare på en grävare slår snabbt igenom några centimeter 80-årig betong

319-IMG_0108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trångt även med skopa men det gick att gräva lite och sen kasta snett bakåt, dom var två med 2 maskiner så en större stod ute och tog andra steget i skottningen.

524-PRE_0121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men alla hörn var det spade som gällde, leran var stenhård, tom grävaren fick kämpa

329-IMG_0118.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag behövde få ned nivån ganska långt för att få rätt höjd på avloppet. Vågade samtidigt inte gå allt för djupt vid väggen så det fick bli ett "dike" i mitten rakt genom källaren

355-IMG_0144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Det krävs kraftigare grejer för att få ned den, känns ju både bra och dåligt, bra att faktiskt gjort det rejält och dåligt att den "råkade" sitta på fel ställe nu :confused:

En större maskin får ta över hammaren

550-PRE_0147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några timmar senare

559-PRE_0156.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


man kunde tro att det det skulle vara lätt att bli av med ett såpass rent material som betong men det var nästa lika dyrt som att köpa...

560-PRE_0157.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o så säger dom att det inte går att resa i tiden, nu ser det precis ut som för 15 år sedan :D
De gula markeringarna är öppning som skall bli

383-IMG_0172.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Iof är leran huset står på stabil men det var ändå med andan i halsgropen under de veckor huset stod på lera utan riktigt stöd, man undrar vad som hade hänt med ett riktigt skyfall...

På ena sidan hade man nog grävt en fredag, med helgen i antågande, eller varför det nu blev så :D, var källaren inte lika djupt grävd, med nya golvnivån utan fall så skulle plattan hamna under balken, det går ju inte... bara att lägga sig på marken med korpen och hugga, lite längre in använde jag faktiskt ett klospett för att få ur leran

391-IMG_0180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag högg ur kanske 35 centimeter långt och hela vägen in under väggen, byggde små formar och vibrerade i betong

393-IMG_0182.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen var det bara att hugga ur mellan de första stöden och gjuta

400-IMG_0189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


033-20150821_180859.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


röda markeringen blir ovansida nytt golv, samma nivå som gamla utbygget.

051-20150822_155614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Det ska ju bli nya ingångar till källaren, men ska man gjuta eller mura tro? Jag gillar ordentliga grejer men samtidigt blir det dyrt...

Börjar med att gräva

323-IMG_0112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det är ju både dränering och avlopp under så det får tas lite i taget, jag har ju dränerat tidigare så det sitter isodrän på vägen och singel i botten, lite handskottande på slutet så klarar sig faktiskt det mesta helt.

520-PRE_0117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sågar upp väggen till nya dörren

353-IMG_0142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passar på att täcka av dit förrådet skall flyttas

540-PRE_0137.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker att det kan vara bra att dra ut lite el till förrådet, lägger även i en slang ut i trädgården, kanske vill ha ljus på äppelträdet på vinter?

015-20150816_114753.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köper den "dyra" slangen denna gång med slät insida...

022-20150816_123558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vidare till äppelträdet

024-20150816_123617.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom elskåpet skall flyttas så är det enklare, och bättre att dra in ny el under huset, passar på att även dra en slang till tele, hoppas på fiber i gatan inom nått halvår, vi får väl se..

060-20150822_174032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


hugger ned den lite i leran med korpen

078-20150824_202320.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.