Hej,

Jag funderar på att "renovera" köket i mitt fritidshus (i förlängningen hela huset på 70km), som är kallställt (ingen el, bara brunnsvatten). Då tänker jag riva innerväggen och antagligen även byta linoleumgolvet för att få det "fräscht". Och för att det är kul, jag vill lära mig lite mer om "snickerier".

Då är min tanke att bygga vägg/golv med material som är helt mögelokänsliga, alltså plåt o frigolit för innerväggen och sen vinyl (?) golv. Tror ni det kommer leda till problem?

Innerväggarna antar jag inte är ett problem med plåtregel mot yttervägg, men jag gissar att det kan bli kondens i bjälklaget under golvet om jag lägger vinylgolv + plastisolering under (jag är amatör). Vad kan jag göra åt det i så fall?
Ersätta det med stålreglar? (skämtar...tror jag)

Mitt mål är iallafall att få det så underhållsfritt som möjligt och kunna lite på att det alltid är hyffsat fräscht utan någon lukt. Jag har redan bytt ett "ruttet" träfönster mot ett snyggt PVC fönster, och tycker det är snyggt/bra/underhållsfritt. "Tänk om jag kan "fixa" hela huset på det sättet, plast å stål" är min fundering nu.

Jag bryr mig inte så mycket om den "äkta träkänslan" etc utom för altanen då såklart. Mer plast åt folket! :cool:

Huset står på plintgrund, och har även en "solarventi" fläkthistoria. Plast ligger på marken under huset nu också. Uppvärms med gaskamin (tror jag det heter) samt vedkamin de gånger jag är där.
 
Ok, det var kanske inte så färdigtänkt inlägg. Men jag tänker göra innerväggen med plyfa + våtrumsgips iaf, bara för att...
Ytterväggarna är bärande så de kan jag ju inte röra ändå...det får jag kolla på när jag måste.
 
Det går säkert att klä väggarna invändigt med plast och plåt, men problem med fukt och mögel har inte med ytskikten att göra. På nya hus eftersträvar man att ha huset så tätt som möjligt, men det råder delade meningar om ifall det bör eftersträvas på äldre hus. Se plåt och plast som ett praktisk ytskikt som är lätt att göra rent, men tro inte att det är någon universalkur mot mögel och lukt.
 
Ja, plåt och plast kan inte mögla alls vad jag förstår. Sen finns det tydligen våtrumsgips som inte heller kan mögla. Den svaga länken är då plywooden som kan mögla, även om det finns tåligare varianter.

Fanns det ett icke-organiskt alternativ till plywood så skulle det vara en universalkur mot mögel. :wow: Men jag bara spekulerar...
 
Har du problem med mögel idag? Det kan vara problematiskt att helt bli av med "stuglukt". Solarventin är en bra ide. Men att det är sådana fuktproblem att det skulle mögla direkt på väggarna är nog ovanligt. Om det inte finns en vattenläcka i taket eller liknande.

Finns ingenting som kan mögla så möglar ingenting kan man givetvis anta. Problemet är att det inte räcker med att klä väggarna med plast och plåt. Du skulle behöva ta bort allt organiskt material. Det blir i så fall fråga om att bygga ett helt nytt hus i plast och plåt. Men det räcker inte. Du får inte ha något organiskt material inomhus heller. Inga kuddar, ingenting ätbart, inga trämöbler. Det är inte rätt väg att gå.
 
Formplyfa är ett material som i princip aldrig möglar men är dyrt som många andra material som inte möglar bygger man rätt så möglar ju inte dom vanliga materialen.
 
Med rätt ventilation, så möglar väl ingenting ? Hur är det ventilerat idag, förutom Solarventi och hur stor är den?
 
Det är inte ytskikten som råkar ut för mögelskador. Oftast är det ju underkonstruktionerna. Och att huset är kallställt betyder inte att det automatiskt möglar.
 
Här är en som experimenterat en del för att slippa mögel i en husvagn. Jag tror i allmänhet att risken är mindre i ett hus än i en husvagn. Du kan ju om du vill skaffa en fuktlogger för att bedöma risken för mögel.
http://frittliv.autonomtech.se/Gallery/MyClimaLog/climalog.php
MoldRiskDiagr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Avemo skrev:
Har du problem med mögel idag? Det kan vara problematiskt att helt bli av med "stuglukt". Solarventin är en bra ide.
Nej, jag har inga problem alls, inte ens stuglukt. Så frågeställningen kanske är lite konstigt, jag vet :)
Solarventi hade jag redan också, funkar bra. I övrigt är det väl självdrag.

Men när jag nu ska riva innerväggar så tänkte jag att det är lika bra att bygga med material jag kan "lita på" så att säga.

Avemo skrev:
Det blir i så fall fråga om att bygga ett helt nytt hus i plast och plåt.

Hehe...jag har faktiskt funderat på att göra om en stålcontainer till en liten friggebod.
 
Att inreda en stålcontainer är nog inte det lättaste. Den måste då vara väl isolerad och ha ett bra tätskikt alternativt ha en kraftig uppvärmning.
Det stora problemet är ju att inte få fukten ( från andning och svettningar) från de, som t.ex. sover därinne, att få minsta chans att kondensera på de svalare väggarna.
 
Om du ska kallställa så arbeta med traditionella material, t.ex. trä som kan hantera viss fuktighet. Plast/plåt/etc riskerar att få kondens vid temperaturskillnader och har ingen förmåga att hantera fukt.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.