Berit skrev:
Var får man tag på oljefat?
Berit
Jag tiggde till mig två stycken på Lantmanna (Maskinavd) när jag skulle tömma oljetanken på den sista slatten. Ring runt, eller åk runt till några storförbrukare av olja på fat. T ex åkerier med egen verkstad, fordonsverkstäder och liknande. Man kan ganska lätt se vilka som har många fat över om man åker runt på industriområden. (Ta med en bullpåse eller två. ;) )
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Tackar sveno och Ubbe. Här ska mutas åkare.

Berit
 
Ser att det är många "experter" här och det jag kan säga är att en ledningstunna räknas som ett slutet kärl och kan liknas vid en grill om den är gjord på rätt sätt med rejäla draghål en bit upp på sidorna från botten som skall vara sluten. Sen kan du som är osäker ringa till brandkåren i din kommun och fråga vad som gäller för grillning😉 Ringer du till miljökontoret i din kommun så säger dom säkert något annat men om en granne stör sig på rök tex när du eldar i din braskamin så kan dom ge dig eldningsförbud trots att du har fått tillstånd😁
 
  • Gilla
Robcop
  • Laddar…
Jag tog ett oljefat.

Gjorde ett hål i botten på ca 15x40 cm för lufttillförsel,

Sedan tog jag ett armeringsnät och gjorde en "korg" som jag ställde i botten, så att inget brännbart åkte ända in i botten och täppte till, vilket även gör att man kan rensa ut aska medans det brinner.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P
11 år:wow: Hyfsat trådlyft
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
8 år! Hyffsad trådlyft det med!
Jag vill ha tag i en eldningstunna helt gratis. Nån borde väl vilja bli av med tomfat?
 
Patrik440
O Obygd skrev:
8 år! Hyffsad trådlyft det med!
Jag vill ha tag i en eldningstunna helt gratis. Nån borde väl vilja bli av med tomfat?
Var bor du då?


/Patrik
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Var bor du då?


/Patrik
Sigtuna!
 
  • Gilla
Per Nilsson2
  • Laddar…
Patrik440
O Obygd skrev:
Sigtuna!

Det var långt bort för att löna sig att hämta en tunna hos mig.

/ P
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Det var långt bort för att löna sig att hämta en tunna hos mig.

/ P
Tack för tanken och erbjudandet i alla fall! Det uppskattas!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Här är min eldningstunna!
Igår tog jag en sväng ner till den lokala bilmecken, ingen märkesverkstad, ingen kedja. Frågade om de möjligtvis hade ett tomt oljefat. Vi kikade i deras metallåtervinningscontainer, och visst, där inkilad mellan motorblock och värmepanna(?) låg ett tillknöcklat tomfat.
Jag fick dyka ner där med risk för liv och lem för att lyfta ut den. Gick perfekt in i bakluckan på bilen också.
Väl hemma gick jag loss med vinkelslip och hammare för att skära upp och banka ut fatet.
Allt som allt tog det ca 30-45 minuter från ingen tunna alls, till att hitta, hämta och sätta fyr i! Det var effektivt!
Kan säga att jag inte varit den populäraste grannen på gatan just den här helgen! Dels allt oväsen, men även all rök! Har inte varit vindstilla precis!
 
  • En hemmagjord eldningstunna gjord av ett uppskuret och utbankat oljefat, stående på en gräsmatta med askrester runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jarlingar
  • Laddar…
Eld tunna i närheten av Ulricehamn?
 
  • Gilla
Peter den store
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.