Hej
Lite bakgrunds fakta till min amatör fråga.
Har köpt ett hus på 490kvm som vi ska renovera. Idag finns det fjärrvärme där och uppvärmningskostnaden är rätt hög. I huset finns sedan tidigare en ackumulatortank på ca 4000liter då man tidigare eldade med ved, den är fylld men bortkopplad nu.
Men min fråga är, hur och vilken anläggning ska man satsa på för att få detta att funka.
Vi har tänkt att ha en vattenmantlad kakelugn för att elda i under vintern. Är helt novis på detta.
Snälla ge några bra tips!
 
Vad vill du veta egentligen, om du kan använda tanken till Solvärme?

Har väldigt svårt att tro att någon större investering lönar sig när man har fjärrvärme, förutom då möjligen vedeldning men risken är väl att har man fjärrvärme så är det väl detaljplanerat område och troligen inte tillåtet..
 
tommib
Jag undrar lite vad det är för hus egentligen som är på 490 kvm? Med den storleken räcker det nog inte att elda lite i en vattenmantlad kakelugn för att hålla det varmt. Vad är "hög" uppvärmningskostnad?
 
Hej
Det är en boningshus på en gammal bondgård. Nu kostar uppvärmningen ca 240€/månaden i medeltal
 
Hej
Det är tillåtet att elda nog, skulle vilja ha tanken i bruk med kamin och celler på taket och stöda på med fjärrvärme mitt i vintern bara
 
tommib
Välkommen till forumet förresten....

Eftersom du anger priset i euro gissar jag att detta inte är Sverige utan Finland. Om du har ett boningshus (gammalt) på 490 kvm så får du nog räkna med att det kostar en del att värma upp. 240€/mån låter inte alls orimligt för något i den storleken.

Hur du ska koppla för att bara stötta med fjärrvärmen vet jag inte, men risken är stor att fjärrvärmeleverantören inte godkänner att du bara stöttar med det delar av året....
 
Solceller ger mycket lite tillskott vintertid, i princip inget alls, däremot är ju vedeldning och solceller en trevlig kombination, då man slipper elda halva året, lönsamheten är nog tveksam dock.. Har själv detta, har tre mindre tankar om 750 liter styck, varav då en används sommartid, hade först 5m2 solsolvärme men fick öka till 10m2 för att få upp temperaturen på varmvattnet..

Idag skulle jag dock inte satt vattenburen solvärme utan solceller kopplade direkt till en elpatron...
 
Tack för era svar, jo det är på Åland så vi har euro här. Om fjärrvärme leverantören inte gillar det så stänger jag nog ner det helt. 240 är i medeltal på 12 månader. Enligt statistiken så går det upp 7-800€/mån under vintern så jag vill ha alternativ till värme. Ska sätta en värmeväxlare på ventilationen och tilläggsisolera hela huset. Huset har ju tidigare klarar sig med vedeldning så eldar man lite alla dagar så ska det nog gå. Skulle lätt få rum med 30-50 kvm celler på södersidans tak. Det borde väl räcka under vår/höst?
På Vintern behövs säkert extra tillskott så antingen fjärrvärme eller vedeldning och en elpatron i nödlägen kanske. Men borde ha någon som kan hjälpa mig beräkna detta lite, några tips
 
Tycker inte det låter så farligt med dina uppvärmingskostnader för den storleken du värmer. Själv värmer jag 140m2 till en medelkostnad av 150 euro varje månad. Eftersom de eldat med ved innan har du säkerligen ett hög temp system. Hade jag varit dig hade jag kört vidare med fjärrvärmen. Vad betalar du per kWh för fjärrvärmen? Ska du värma med något så behövs en rejäl anläggning för att värma ditt hus=dyrt. Så frågan är om det inte är billigare att köra vidare på fjärrvärmen. Mitt råd är i alla fall att börja isolera och ta det sedan där efter. Med ett sådant stort hus är det ända vettiga att köra bergvärme men en sådan anläggning lär inte bli billig. Plus att du säkerligen är tvungen att komplettera med en hel del extra element.
 
tommib
Jag skulle starkt rekommendera att du sätter dig ner och räknar på vad en ny värmeanläggning skulle kosta och hur mycket du skulle spara varje månad på det. Då får du reda på återbetalningstiden för din investering. Om nu huset har fjärrvärme så har du redan en rätt ekonomisk värmekälla. Bättre då att gå på annat, som t.ex. tilläggsisolering som du ändå har tänkt dig. När du har gjort det kan du räkna igen och se om det lönar sig att installera en annan värmekälla.
 
Ni har helt rätt, börjar med isolering och sedan ser statistisk på förbrukningen och efter det får det bli en kostnads kalkyl.
Tack för bra svar!
 
Har du ingen tillgång till skog eller möjlighet att skaffa ved?
Känns ju lite dumt när du redan har stor ackumulatortank och huset är förberett för vedeldning. Kakelugnarna gör inte så stor nytta i det stora huset. I alla fall inte med dagen bekvämlighet angående temperatur.
En ny vedpanna kostar 20-50.000 kr. Inkopplingskostnaderna bör inte bli allt för stora.

Det skulle behövas väldigt stora anläggningar för berg/jord/luft-värme annars tänker jag.
 
Har lite skog nog men inget som jag vill använda till ved. Och att köpa ved blir dyrt det också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.