Penselmålat NCS S-0505-Y. Beckers vattenburen lackfärg glans 40.Toppen är Osmo sidenmatt 3232
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla hjärtans dag present. Svarvad i Sälg, Osmo 3032 olja.
 
  • Gilla
Johey och 4 till
  • Laddar…
Fin vas, men jag antar att du inte köpte rosen idag. ;)
 
badtastex skrev:
Fin vas, men jag antar att du inte köpte rosen idag. ;)
Tack! Nä, det är från tärn-buketten från bröllopet..
 
mattiasp skrev:
Mitt första bidrag i den här tråden, men inte mitt första möbelprojekt. Dottern beställde ett "sminkbord" och visade en bild på något liknande. "Ungefär såhär, men det ska vara målat och med lådor på framsidan, och andra mått..." Vi satte oss vid matbordet en stund och skissade. Helst ville jag göra det i mahogny och med infällda lådor, men beställaren hade en annan plan. Och vem är jag att försöka tala kunden tillrätta? Skivan är i al från Upplands skärgård. Resten i fur från Holm trävaror i Sala. Sidbrädor utan någon som helst kvist. Löjligt fina bitar.

Vilket fint sminkbord, man blir lycklig av att se det. Gillar särskilt benen skarpt. :)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Frustrator skrev:
> Om man vill så finns det en svensk variant som heter. Foga i Trä
Jag lånar den på biblioteket med jämna mellanrum för att fräscha upp kunskapen lite. I Halmstad finns det iaf en del böcker om slöjd och snickeri på biblioteket så är ett tips om man vill spara lite pengar (till virke)
Den fanns på bokrean för något år sedan. Köpte ett ex för en billig peng och blev senare förvånad då jag såg att någon sålde en likadan bok rätt dyrt på tradera. Man kanske borde ha köpt en hel hög med böcker och lagt ut på auktion. :D
 
Redigerat:
mattiasp skrev:
Mitt första bidrag i den här tråden, men inte mitt första möbelprojekt. Dottern beställde ett "sminkbord" och visade en bild på något liknande. "Ungefär såhär, men det ska vara målat och med lådor på framsidan, och andra mått..." Vi satte oss vid matbordet en stund och skissade. Helst ville jag göra det i mahogny och med infällda lådor, men beställaren hade en annan plan. Och vem är jag att försöka tala kunden tillrätta? Skivan är i al från Upplands skärgård. Resten i fur från Holm trävaror i Sala. Sidbrädor utan någon som helst kvist. Löjligt fina bitar.

hur har du gjort benen? riktigt fint gjort...
 
Jag håller på att bygga min ett vitrinskåp, sitter nu å väntar på att dom sista 2 brädorna ska torka, så jag kan grunda dom igen, så det momentet är klart.

Men jag tyckte det var så fruktansvärt roligt att bygga en vitrin skåp, (har ju inte sett slutresultatet ännu:S )
Håller även på att bygga ett matsalsbord.
MEN jag vill bygga något mer... en skåp eller sidebord, litet högre bord som kan ska stå i samma rum, men har inte riktigt kommit hur det ska se ut.
Har väldigt bra tillgång till ek,valnöt, ja dom flesta träslag, men även mdf,spånskivor med melamin osv...
SÅ det är det minsta problemet, Då jag är relativ rookie på det här, så får det gärna inte var för avancerat men ändå lite.. vill gärna lära mig och:) har ni några tipp å tankar?
 
berne88 skrev:
hur har du gjort benen? riktigt fint gjort...
Jag har inte tillräckligt med bilder till en riktig projekttråd, men här kommer i alla fall några:
 
  • IMG_1752.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1754.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1756.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1767.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
bjoar564 och 5 till
  • Laddar…
Jag är mest imponerad av verkstaden ;)
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
Riktigt tjusigt bord mattiasp.
Men är det inte lite väl mycket saker på arbetsbänken som inte borde vara där:)
 
SnickareHobb skrev:
Den fanns på bokrean för något år sedan. Köpte ett ex för en billig peng och blev senare förvånad då jag såg att någon sålde en likadan bok rätt dyrt på tradera. Man kanske borde ha köpt en hel hög med böcker och lagt ut på auktion. :D
Det borde du gjort :) Den trycks inte längre och kan bli ganska dyr begagnad. Finns dock på engelska betydligt billigare.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tog ett gammalt ekbord vi hittat i en trappuppgång vid ett lägenhetshus som ingen ville ha. Kortade ner det så att det skulle passa våra stolar bättre. Gjorde rundningar på kortsidorna. Fräste en profil. Taperade benen och tog ner de i tjocklek. Fräste ner ek klinkerplatta för ljuseldning. Målade benen i väggfärg. Och säkert ngt annat smått och gott.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordet användes lite för länge i originalutförande innan...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gln och 13 till
  • Laddar…
Hemmasnickrad TV-bänk och sängbord i 22 mm MDF. Endast kexade och limmade med gerade hörn och fasade framkanter. Innanförliggande luckor med dämpning och push-to-open. Lackerade i NCS S 4000-N glans 15.

WP_20160227_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6tag-2283454602-1194041617670467406_2283454602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6tag_260216-185535.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder finns i min tråd :)

https://mobil.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/268413-bygga-tv-bank.html
 
  • Gilla
Bobo1991 och 17 till
  • Laddar…
falkn skrev:
Hemmasnickrad TV-bänk och sängbord i 22 mm MDF. Endast kexade och limmade med gerade hörn och fasade framkanter. Innanförliggande luckor med dämpning och push-to-open. Lackerade i NCS S 4000-N glans 15.

[bild]

[bild]

[bild]

Fler bilder finns i min tråd :)

[länk]
Jäkligt tjusigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.