Kollar privat på ett litet torp som varit ute på marknaden med mäklare men inte blivit sålt. Känner mig oförskämd som vill pruta så mycket men säljaren begär 400` för ett ruckel som inte duger som fritidshus. läget är inget extra men fint och vi gillar det. Säljaren har säkerligen lagt mycket tid och pengar genom åren och tycker sig förtjäna det priset men i dagskicket funderar jag på hur mycket som blir kvar.

Det har stått kallt på vintern senaste åren och jag tror inte något underhåll är utfört på iallafall ett decennium, det är frost på insidan av fönstren som är i uselt skick, plastmatta på torpargrund, panelen är rutten och algbevuxen och vindskivor lösa, taket är slitet lertegel och ser inte bra ut. De flesta fritidshus och små gårdar i närheten har gått för 100`-1m med absolut flest runt 500´. Har ingen aning om hur skick och standard varit på dessa. De flesta har haft större tomter.

Här saknas avlopp och brunnen har ingen pump, och det finns inga extra saker förutom 2 uthus. trädgården är obefintlig och där ligger en del skräp.

Säljaren är gammal och vill sälja det med inventarier (och slippa städa upp?).

Jag tänkte brevledes erbjuda 240`och undrar om ni har några tips kring approach för att få säljaren intresserad? Jag vet ju att att i princip allt kommer behöva bytas ut och tänker därför försaka besiktning, vattenprov, dolda fel etc. Han slipper mäklare. Vi kan betala och "flytta in" närsomhelst. Vi kan även städa upp i trädgården och husen. Tänkte försöka förklara de största problemen så de förstår hur dyrt det blir att få det beboeligt och undrar hur illa detta taket är:
Tak1.jpg

Teglet var en del spruckna pannor och övriga slitna så där behöver det göras något. Vindskivor satt halvfast så det regnar in så jag tror undertaket är slut. Då blir det ju att renovera vinden. Det som oroar mig som bara sett det utifrån är att taket är så bulligt, mycket mera i verkligheten än på bilden. Nocken var som i en vågrörelse. Är det takstolarna som är slut eller för klena eller undertaket som hänger? Nån som har en aning från en så vag beskrivning?

Och prutar vi för mycket över brev, är det bättre att möta säljaren på plats och ta det där?
 
Redigerat:
M
Om det läcker in mycket vatten så kan man nog räkna med att även takstolarna har blivit hårt utsatta. Dock håller timmer otroligt bra även om det blir blött, så länge det får torka ut med jämna mellanrum. Det har mycket bra hygroskopiska egenskaper.

Någon mer kunnig kan nog ge mer och bättre tips, men det vore ju en bra ide att be säljaren om lite foton av innertaket innan köp. Annars får man ställa in sig (ekonomiskt) på att riva hela taket.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Huset i sig betingar nog inte större värde än du tänkt bjuda.

Är läget bra? Det är den största faktorn att räkna med här!

Förslag be att få kontrollera skicket på bärande delar i tak samt syll och bjälklag ner mot torpargrund. Antingen själv eller att du kostar på en egen besiktningsman.

Bra att du tänker tak allra först. Det är nummer 1.

Beroende på vad kommunen kräver kan enskilda avloppslösningar bli dyra om det inte duger med vanlig brunn och infiltration.
Betalade själv 185' för ett Baga med biotank installerat häromåret i fritidshuset.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Lägg ett bud på huset som du tycker är ok, antingen får du köpa eller också inte...säljare kan ju tycka du är oförskämd om du prutar öht eller så tar han det med ro.
 
  • Gilla
faf
  • Laddar…
Är det ett gammalt torp så är det säkert inga "takstolar" utan takåsar som går parallellt med taknocken.
Och jo, det syns tydligt på bilden att taket inte är helt friskt.
Där kan vara insektsangrepp och röta i takåsarna, och undertaket kan vara halvt uppruttet också.
Det vet du ju inte utan att ha inspekterat.
Och en besiktning skulle kanske bara säga att hela rubbet är en "riskkonstruktion".

Hur dyrt taket blir att fixa? Tja, vad behöver bytas?
Bara teglet (taktegel är mycket dyrare än betongpannor), strö- och bärläkt, takpapp?
Kanske 75.000, kanske lite mindre.

Undertak också? Och takåsar/takstolar?
Samt vindskivor, vattbrädor/plåtar, plåtskoning till skorsten, takavvattning...

Borde du inte leta upp och köpa en tomt i stället, och bygga upp något nytt och fräscht?

Priset ovan är alltså bara en grov gissning mellan tummen och pekfingret.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Tack för era synpunkter! Jo, det är en fin glänta med ett sött litet torp men undermedvetet ser jag det nog mest som en fin men smutsig tomt för huset blir det nog inte mycket kvar av i slutändan. Får stå fast vid priset som vår smärtgräns. Skickar nog ett brev till säljarna så kanske de hör av sig om mäklaren visar det igen utan att få det sålt.

Eller så åker jag ut med säljaren och pekar ut felen men jag tror inte att det tas emot bra med tanke på hur förhärligande beskrivningen var..

240´ känns inte så spännande dock, kanske är lättare att acceptera 255`?
 
Redigerat:
Prata med säljaren, (eller mäklaren) berätta att du är intreserad av huset men vill besikta det själv.
Om han går med på att du lånar nyckel och kryper runt på vinden så skriv ihop en lista med allt som behöver bytas.
Din lista motiverar ditt bud.
Då vet du också mer själv och slipper överraskningar.

Håll fast vid 240´ Vill han sälja så räcker det nog... om inte kanske han är känslomässigt fäst vid huset, men
se till att du själv är nöjd i slutändan.

//AA
 
Har andra hus i området gått för 100' låter tom 240' för högt.

Jag hade kontaktat säljaren och sagt att jag var intresserad av huset men till ett helt annat pris än det utannonserade, och frågat om det kan vara intressant över huvud taget.
 
faf:
Har du någon uppdaterad information? Hur har det gått? *nyfiken*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.