Har letar efter efter klamrar som kan hålla två (och fler) kablar samtidigt, enligt bilden, men har inte hittat sådana. Det är sådant som gått ur tiden? image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sök på TSK skruvklammer/spikklammer eller skruvklammer JR 210, JR 212, JR 214, vid tre kablar JR 310 osv.
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Tack! :)
 
Denna dosa beståd av fyra vita ledningar. Tog bort två av dem och dessa två blev kvar. Men jag förstår inte den här kopplingen. :( Det är två olika system för färger, där Jorden hos den ena är röd medan den andra är gulgrön. Det är rätt uppfattat?

Man ser ut att ha kopplat 3 faser och Jord? Men ska man inte koppla Nollan??? Eller vad har man gjort här?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Du har blandade olika eldragningar från olika tider då olika färgstandarder har gällt.
Inget konstigt med det, men du får nog utgå ifrån att du inte ska/kan lita på en enda ledningsfärg, bara utifrån färgen. Det måste alltid kollas vad det egentligen är kopplat till.

Vad gäller dosan så verkar det vara 400V trefas och skyddsjord (men det måste som jag nyss skrev kollas upp, inte bara antas utifrån hopplöst osäkra färger).
Vad matas från dosan? Radiatorer, VVB, spis ...?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eftersom den blå inte är inkopplad används den knappast och att kalla den nolla bara för att den är blå år nog lite "vågat". För lika lite som man får anta att en annan färg har en viss funktion så får man aldrig ta för givet att blå är nolla eller att röd/gulgrön är jord, man måste kolla. Och just nollan var troligen inte blå när installationen gjordes, utan vit eller svart som var dom färger som tidigare (helt ok) oftast användes för nollan.
 
Uttryckte mig oklart inatt. Syftade inte på att blå kunde vara Nollan, utan mer generellt på att man inte hade kopplat Nollan. Men rörigt och otydligt blev det.

De två ledningarna jag kopplade loss var till en säkerhetsbrytare, som förmodligen var kopplad till en pump i källaren, samt till gamla varmvattenberedaren. Säkerhetsbrytaren har bara suttit där utan funktion sedan den djupborrade brunnen gjordes. Varmvattenberedaren var kopplad 3-fas i dess säkerhetsbrytare, som är ytterligare en utöver den redan nämnda, men måste se vad pumpen i den djupborrade brunnen är för något. Vet i alla fall att den har en röd handske.

Den övre kabeln är ström in från proppskåpet och består av (såsom den är kopplad)
Grön (fas)
Svart (fas)
Grå (fas)
Röd (PEN)
Kabel utan plast (tunn svart i poppskåpet och kopplad till PEN-skenan)

Den undre ledningen går matar pumpen i den djupborrade brunnen och består av färgerna
Svart
Svart med vit rand
Brun
Blå
Gulgrön
 
Redigerat:
Hmm, du har inte PEN i en gruppledning din anläggning hoppas jag? Det får man inte ha. Du får bara ha fyrledarsystem mellan centraler (och aldrig gå från femledarsystem till fyrledarsystem när väl PEN blivit splittad i jord och nolla).

Trefaslaster eller tvåfaslaster som är deltakopplade behöver ingen nolla, så det är inte ovanligt att man inte kopplar in den. I fyrledarkabeln så har man ju bara kopplat fasfärger (samt jord) så det är antagligen korrekt. Det är inte att rekommendera att man kopplar så i en modern "röd" fempolig europahandske eller uttag (alltså i matande ände), eftersom de flesta förväntar sig att ha nolla i kabeln, och det kan bli otäckt om man kopplar in något som behöver nolla. (Vill man skippa nollan så finns det fyrpoliga europadon i så fall).

Till en enpolig brytare så använder man ju bara fast och obruten fas, så man behöver ingen nolla. Nu är det faktiskt så att man får använda blå i en utanpåliggande installation för exv. bruten fas om det inte "finns någon risk för förväxling". Och eftersom att dra en fyrledare när tre räcker, och de treledare som har brun/svart istf. för brun/blå är krångliga att ha med sig (och få tag på), så är det det vanligaste sättet att göra det på. Så om du har en fyrledare med bara brun/svart inkopplad över en enpolig brytare så tyder det exv. på hemmapul, eller att något annat har hänt som gjorde att man valde det ovanliga sättet vid installationen.

Som andra sagt, så är färger en utmärkt ledning och stöd för minnet när man på annat sätt gjort sig rimligt säker om vad de betyder, eller iaf gjort en riskbedömning (typ konsekvent installerad villa från 87) och mäter när man är klar. Huruvida och i vilken omfattning man kan "lita" på färgerna i en installation det är en avancerad färdighet, och alltså inte så lätt som man vid förstone kan tro.
 
tommib
Mogg skrev:
Uttryckte mig oklart inatt. Syftade inte på att blå kunde vara Nollan, utan mer generellt på att man inte hade kopplat Nollan. Men rörigt och otydligt blev det.

De två ledningarna jag kopplade loss var till en säkerhetsbrytare, som förmodligen var kopplad till en pump i källaren, samt till gamla varmvattenberedaren. Säkerhetsbrytaren har bara suttit där utan funktion sedan den djupborrade brunnen gjordes. Varmvattenberedaren var kopplad 3-fas i dess säkerhetsbrytare, som är ytterligare en utöver den redan nämnda, men måste se vad pumpen i den djupborrade brunnen är för något. Vet i alla fall att den har en röd handske.

Den övre kabeln är ström in från proppskåpet och består av (såsom den är kopplad)
Grön (fas)
Svart (fas)
Grå (fas)
Röd (PEN)
Kabel utan plast (tunn svart i poppskåpet och kopplad till PEN-skenan)

Den undre ledningen går matar pumpen i den djupborrade brunnen och består av färgerna
Svart
Svart med vit rand
Brun
Blå
Gulgrön
En trefasmotor klarar sig bra utan nolla så det är inget konstigt att man inte kopplat den. Däremot är det osnyggt att lämna den hängande även om den inte är avisolerad, jag hade satt en ubåt på. Detta förutsätter dock att pumpen är fast kopplad.
 
Efter att ha analyserat hur det är kopplat i proppskåpet och i plinten så har jag kommit fram till följande;

Övre grön + undre svart utan vit rand
Övre svart + undre brun
Övre grå + undre svart med vit rand
Övre röd SAMT tunn svart + undre gulgrön

Kopplingen är en trefas. Dock utan nollan inkopplad verkar det som? Och det var ok att inte koppla in nollan, om jag förstod era svar rätt.

lars_stefan_axelsson skrev:
Hmm, du har inte PEN i en gruppledning din anläggning hoppas jag? Det får man inte ha. Du får bara ha fyrledarsystem mellan centraler (och aldrig gå från femledarsystem till fyrledarsystem när väl PEN blivit splittad i jord och nolla).
I det ursprungliga proppskåpet, det som monterades först, är den tunna svarta ledningen samt den röda kopplade på den gemensamma skenan för jord och nolla. I plinten är även dessa två kopplade ihop tillsammans med pumpens gulgröna ledning. Det är alltså fel gjort? Vet inte om det är pappa eller en elektriker som gjort denna installation, men jag gissar på en elektriker.

tommib skrev:
En trefasmotor klarar sig bra utan nolla så det är inget konstigt att man inte kopplat den. Däremot är det osnyggt att lämna den hängande även om den inte är avisolerad, jag hade satt en ubåt på. Detta förutsätter dock att pumpen är fast kopplad.
Pumpen är inte fast inkopplad, utan stickkontakten som är röd och rund går att dra ur.
 
Redigerat:
tommib
Vad l_s_a menade var att du får inte ha en PEN-ledare ute i anläggningen apropå vad du skrev. Vad du har är en jord (PE). Att den är kopplad till den gemensamma PE/N-plinten i proppskåpet är helt normalt. Men det är en PE, inte en PEN.

...och ja, det är helt i sin ordning att inte koppla in nollan, förutsatt att pumpen är fast monterad och inte sitter via handske. Ett rött CEE-don ska vara fullkopplat.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib skrev:
Vad l_s_a menade var att du får inte ha en PEN-ledare ute i anläggningen apropå vad du skrev. Vad du har är en jord (PE). Att den är kopplad till den gemensamma PE/N-plinten i proppskåpet är helt normalt. Men det är en PE, inte en PEN.

...och ja, det är helt i sin ordning att inte koppla in nollan, förutsatt att pumpen är fast monterad och inte sitter via handske. Ett rött CEE-don ska vara fullkopplat.
Ok, då har jag lite koll. CEE-donet är inte fullkopplad och jag har ingen aning varför. Angående att det finns ett CEE-don var en önskan att kunna "dra ur" pumpen ifrån el-systemet vid åska. Egentligen borde det dras nya ledningar ut till friggebon också där denna kontakt sitter.

Så här är förresten säkerhetsbrytaren till den gamla varmvattenberedaren kopplad. Tre faser, jord och nolla är inkopplad för inkommande ström. Varmvattenberedaren var inkopplad på tre faser och jord, men inte nollan. Säkerhetsbrytaren bröt definitivt de tre faserna, men inte nollan och jorden.

Sådana här gamla saker som denna säkerhetsbrytare, är det något man kan återanvända eller är det bara att kasta dem?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Mikael_L
Mogg skrev:
De två ledningarna jag kopplade loss var till en säkerhetsbrytare, som förmodligen var kopplad till en pump i källaren, samt till gamla varmvattenberedaren. Säkerhetsbrytaren har bara suttit där utan funktion sedan den djupborrade brunnen gjordes. Varmvattenberedaren var kopplad 3-fas i dess säkerhetsbrytare, som är ytterligare en utöver den redan nämnda,
Alla de prylarna kan vara D-kopplade trefaslaster som ej behöver nolla. Så just detta kan vara i sin ordning.

men måste se vad pumpen i den djupborrade brunnen är för något. Vet i alla fall att den har en röd handske.
Om det är en vanlig trefashandske med 5 stift så är detta helt olagligt.
En trefashandske utan nolla, med 4 stift är OK.
En sådan här:
cee316-02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Mogg skrev:
Ok, då har jag lite koll. CEE-donet är inte fullkopplad och jag har ingen aning varför. Angående att det finns ett CEE-don var en önskan att kunna "dra ur" pumpen ifrån el-systemet vid åska. Egentligen borde det dras nya ledningar ut till friggebon också där denna kontakt sitter.

Så här är förresten säkerhetsbrytaren till den gamla varmvattenberedaren kopplad. Tre faser, jord och nolla är inkopplad för inkommande ström. Varmvattenberedaren var inkopplad på tre faser och jord, men inte nollan. Säkerhetsbrytaren bröt definitivt de tre faserna, men inte nollan och jorden.

Sådana här gamla saker som denna säkerhetsbrytare, är det något man kan återanvända eller är det bara att kasta dem?

[bild]
Anledningen till att CEE-donet inte är fullkopplat är att matningen från centralen bara är fyrtrådig dvs tre faser och jord. Du får inte använda biledaren som jord. Ska det vara rätt kopplat, vilket jag starkt rekommenderar, gäller att dra om hela matningen från centralen. Som Mikael_L skriver ovan så är det absolut förbjudet att ha ett fempoligt CEE-don (416) kopplat utan nolla eftersom man förväntar sig att nolla finns i ett sådant. Du kan byta till det han visar, CEE316, men det är så udda så det kan bli svårt att hitta. Bättre att byta hela matningen.

Säkerhetsbrytaren kan jag inte uttala mig om men om pumpen är kopplad med handske så behövs den inte.


Edit: Missade att det var VVB som var kopplad över brytaren. Som sagt kan jag inte uttala mig om det är lönt att spara men om den funkar så varför inte, den ser hyfsat modern ut. Det är rätt att PE inte bryts (den får aldrig brytas) men nollan vet jag faktiskt inte. Det borde vara ok men någon av de mer kunniga får svara på den...
 
Mikael_L skrev:
Alla de prylarna kan vara D-kopplade trefaslaster som ej behöver nolla. Så just detta kan vara i sin ordning.


Om det är en vanlig trefashandske med 5 stift så är detta helt olagligt.
En trefashandske utan nolla, med 4 stift är OK.
En sådan här:
[bild]
Min har 5 stift.. :(

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.