Hej!

Har tittat runt i sidan på ett antal foruminlägg och blir knappt klok riktigt.

Det är såhär att jag och min respektive skall flytta in i ett radhus.
Det skall vara ett relativt lugnt område men man vet ju aldrig!

Vi tänkte införskaffa ett hemlarm, dock inte kopplat till någon larmcentral. Tänkte lägga tid på att sätta upp det själv nämligen.

Det vi behöver är följande:
*Centralenhet för larm
*knappsats för av/på larmning
*2 stycken magneter för dörrar
*2 detektorer
*GSM (SMS / uppringningsfunktion vid larm)
*Fjärrkontroll (vi har två dörrar, en på fram och en på baksidan, skulle vara skönt att slippa springa runt varje gång man skall larma av eller på)
*inga falsklarm är ju att föredra!

Eventuellt skulle dessa extra funktioner vara bra att ha för att kunna lägga till senare
*RFID tagg
*Brandvarnare (2 st)

Har läst att Visonic skall vara bra? Även SPC har jag läst bra om här på forumet, men skulle vara dyrare som jag förstod det.

Har fått en offert av en lokal säljare som säljer ett hemlarm för 4500kr (kina larm) där det ingår 2 fjärrkontroller, 2 RFID taggar, centralenhet med inbyggd knappsats, 2 detektorer
Verkar otroligt billigt men vet inte om det är tillförlitligt.

Tänkte för övrigt komplettera med vanliga IP kameror senare i framtiden. Dessa behöver ej kopplas med larmet såklart.

Någon som har några bra tips?

Tack på förhand
 
D
Vad är pristaket?
Trådbundet, trådlöst eller hybrid?
Tekniska förkunskaper?
 
Hej!

Tack för svar!

Pristaket är väl runt 8000-10 000kr

Hybrid vore väl rätt nice att ha, annars trådlöst kanske är att föredra?
Tekniska förkunskaper inom larm 0, däremot generell teknisk kunskap är bra, jobbar med datorer för övrigt.

Tack!
 
D
OK för 10k får du allt i ditt första stycke fram till "eventuellt" oavsett om du väljer hybridsystem som SPC, Paradox, Ksenia (om du handlar via ebay) eller renodlat trådlöst. Då fokus ligger på trådlöst lämnar jag över till någon annan att komma med förslag på något som kanske finns i färdigt paket.
Kinalarm tycker jag hur som helst du ska hålla dig borta ifrån om du vill ha ett stabilt system,
 
DMOL skrev:
OK för 10k får du allt i ditt första stycke fram till "eventuellt" oavsett om du väljer hybridsystem som SPC, Paradox, Ksenia (om du handlar via ebay) eller renodlat trådlöst. Då fokus ligger på trådlöst lämnar jag över till någon annan att komma med förslag på något som kanske finns i färdigt paket.
Kinalarm tycker jag hur som helst du ska hålla dig borta ifrån om du vill ha ett stabilt system,
Tack DMOL!

En annan fråga, hybridsystemet som SPC, lutar just nu åt det hållet. Antingen SPC 4230 och bygga ut därifrån eller SPC ready2go systemet som är mer det "slimmade" paketet.

Frågan är nu, vad är skillnaden på dessa? endast att SPC4230 har större möjligheter?

Är det någon som testat ready2go paketet? försökte leta upp lite information om denna men verkar inte finnas så mycket info om den?

Tack på förhand
 
D
Det stämmer att SPC ready2go bara är en färdig paketering av diverse SPC-enheter inkl en vanlig SPC4320. Om det lönar sig eller inte beror helt på vilka tillbehör du tänkt dig.
 
Hej!

Tack till er båda, då förstår jag.

Tänkte läsa på hur man sätter upp det. Förhoppningsvis kan man alltid komma tillbaka om man saknar lite info eller har frågor.

Mycket snabba svar och hjälpsamma här på forumen ser jag:D
 
@Dimsum

Eftersom ett SPC-larm byggs upp med olika moduler så är det inte helt lätt att förstå vad som passar ihop. Som en liten hjälp på traven så tycker jag att du kan utgå från följande basdelar (passar för typ en villa med 16 trådade ingångar):

- SPC 4320-3.1 Centralenhet. Inkluderar CPU, nätverksinterface, 8 ingångar (utbyggbar till max 32 ingångar), utgångar för bla blixtljus och sirener, plåtlåda. (Finns även en modell PC (Plastic Cover) med plasthölje. Måste användas om du ska intern radiomodul för trådlösa detektorer. I annat fall sätter man den sk SiWay-mottagarens antenn på utsidan av plåtlådan. Undvik dock trådlöst om du kan)
- SPC E652 Expansionsenhet med 8 ingångar och 2 utgångar (kan monteras i centralenheten eller externt via en 4-trådsbuss X-bus)
- SPC N310 GSM-modul för SMS-larm. Modulen monteras i centralenheten och antennen på utsidan av centralenhetens plåtlåda.
- Blyackumulator 12V 7.2A. För batteriback av hela systemet. Monteras i centralenheten.
- SPC K421 Manöverpanel med “tagläsare”. Ansluts till centralenheten via en 4-trådsbussen X-bus.(Har du t.ex garage kan det vara smidigt att även ha en Manöverpanel där) Finns även en billigare modell K420 utan tagläsare och två dyrare modeller K520 och K521 med touchfunktion och med/utan tagläsare och audio.
- Inomhussiren

- Ett antal trådade Magnetkontakter (MK). Minst en per ytterdörr gärna ytterligare för öppningsbara fönster. Välj vad som passar dig.
- Ett antal trådade Rörelsedetektorer (PIR). Blueline G2 är ganska vanlig. Säg 5-10 st för en villa. Viktigast är att säkra upp larmcentralen, passager och rum med stöldbegärligt.

På sikt kan det vara lämpligt att även komplettera med
- Några rökdetektorer t.ex DP721R.
- Upp till 4 IP-kameror.
- Utomhussiren

All programvara, app och molntjänst är gratis.

//Göran
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
@Gol

Tack för ett mycket utförligt svar!

Det är faktiskt inte så stort jag behöver men förstår basdelarna.
Det är ett radhus på ca 110kvm delad på 2 våningar, så där är väl ca 55kvm / våning. Inte så mycket men det är alltid bra med larm och ett som man kan bygga vidare på ifall man i framtiden flyttar vidare

Jag tänkte mig något följande:

1st SPC 4320
1st SPC K420/K421
1st SPC310 GSM modul
2st Magnetkontakter
2st Rörelsedetektorer

Kanske bygga från detta paketet vore något? (jag hittade ingen central med plasthölje på låsshop.se dessvärre) SPC Ready2GO

Jag har lite andra frågor om du har tid att besvara :)
Vet ej om jag får länka men jag gör ett försök nedan.

1. fjärrkontroll, vad behöver jag för att den skall lira ihop med centralenheten? Behöver jag en SiWay mottagare då?
IRCW6 kontroll

2. Vad är det för skillnad på de olika PIR som finns? Det skiljer sig ganska mycket i pris på dem ibland.
Exempel 1
Exempel 2
Vad är skillnaden på dessa och vilken är "bäst"?

Finns ju även dessa från siemens? PDM


Jag förstår t.ex. den här som heter "pet" och är avsedd för folk som har husdjur eller har jag förstått det fel?
Husdjur

Tack på förhand

//Mvh,
Micke
 
RilleRock
Hej Micke,

Kanske bygga från detta paketet vore något? (jag hittade ingen central med plasthölje på låsshop.se dessvärre) SPC Ready2GO
Ett mycket prisvärt paket.

1. fjärrkontroll, vad behöver jag för att den skall lira ihop med centralenheten? Behöver jag en SiWay mottagare då?
IRCW6 kontroll
Rekommenderar SPCW110 för bra räckvidd, montage i central med yttre antenn som monteras på kapsling.
https://se.spiap.com/products/intrusion/spc/interfaces_radio/spcw110000.html
Skulle de ändå bli problem så kan man montera en separat i map då man kan ha flera styck mottagare i samma system utan problem.

2. Vad är det för skillnad på de olika PIR som finns? Det skiljer sig ganska mycket i pris på dem ibland.
Exempel 1
Exempel 2
Vad är skillnaden på dessa och vilken är "bäst"?
Quad har dubbla pir.
Kombin är en PIR/MV detektor som behöver båda kriterierna för att larma.
Dvs rörelse i kombination med värme/kylförändring som tex kallras eller en människas temperaturförändring.

Bäst är kombin såklart Men du klarar dig långt med Quad:en.
Har monterat den i 7 år i mindre krävande miljöer med gott resultat.
Och du kan köpa den ännu billigare på ebay om du köper ett gäng.
PM för tips.

Finns ju även dessa från siemens? PDM
Estetiskt mycket snygga men du klarar dig med Quad.

Jag förstår t.ex. den här som heter "pet" och är avsedd för folk som har husdjur eller har jag förstått det fel?
Husdjur
Helt rätt.
Generellt innebär det att detektor är maskerad och inte tittar neråt då den går efter en viss mankhöjd även märkt kg av vissa.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
RilleRock
foppa_mannen skrev:
@Dimsum

Finns en billigare Siemens deckare än den du länka till, utan anti-mask. Som kanske inte är nödvändigt i ett hem.
[länk]
Antimask är verkligen inte nödvändigt i ett hem om man inte är lite halvparanoid.
Detektormässigt är Quad:en bättre men ovanstående är en bra detektor.
 
  • Gilla
probeb
  • Laddar…
RilleRock
barfotalasse skrev:
En jämförelse mellan olika Bosch-detektorer:
[länk]
Det finns olika varianter på broschyren så man ska väl inte ta prickarna som lag, men de visar ganska väl hur man med olika tekniker försökt balansera de motstridiga 'Catch Performance' och 'False Alarm Immunity' för att passa olika behov. Har själv quad i bottenvåningen och kombi i källaren.
Fördelen med Blueline- resp Professionalserien är att man bara kan byta detektor utan att behöva göra någon
omkoppling då alla i samma serie har samma bakstycke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.