Någon som har tips och råd när man ska måla mexitegel? Rengörning, hur gör man där för att v få bort gamla färgrester (det har målats förut, men med kass färg).
Silikatfärg rådde Flügger mig att använda, föregånget av silikatprimer? Har någon erfarenhet där?
Tacksam för all tänkbar info, gärna med bilder.:)
 
  • Gilla
Beckamollr
  • Laddar…
Hej o välkommen till forumet !!
Du kanske kan slipa bort färg med en roterande stålborste eller i värsta fall blästra bort färgen , har själv inte mexitegel men en annan sorts fasadtegel som jag har målat med silikatfärg.
Min fasad rengjorde jag bara med stålborste och sedan en vanlig liten mjuk borste.
P8233568.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Morgano
  • Laddar…
Tack för svar Micro!
Hur gjorde ni med själva målningen. Jag var till Flügger och skaffade lite information om silikatfärg och fick följande information: först måla med lika del silikatprimer och vatten. Sedan en omgång med lika delar silikatprimer, vatten och silikatfärg. En tredje strykning med lika delar silikat primer och silikatfärg. En fjärde strykning med enbart silikatfärg.
Har ni gjort på liknande sätt, eller är detta "overkill"?
Vad använde ni för målarredskap? Roller, pensel...?
 
Hej igen.. Jag fuskade nog lite ..:surprised: Målade på den torra ytan 2ggr med vanliga färgen fast det stod på min färgburk att man skulle ha en betongprimer för omålade ytor först.
Jag är inte speciellt orolig ang. min fasad då stenarna är upphängda och kan tas bort väldigt enkelt.
Tröttnar jag på fasaden så kan jag sätta dit ny träpanel istället , eller köpa ny fasadsten.
Målningen utfördes med vanlig pensel under några varma sommarkvällar ,grillad mat och kalla öl var ju tvunget till detta tråkiga jobb.:D
 
Låter ju trevligt. Man måste ha kul när man jobbar!
Tack för svaren!
:beer:
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.