A
Efter minst tre försök med att få ihop tillräckligt många hushåll som vill ansluta sig verkar det som att öppenfiber har lagt ner försöken.

Nu har jag till min glädje(?) fått erbjudande från Bredbandsbolagets Villafiber att teckna mig för deras fiber för 19900kr om man ingår bredbandsavtal med 250/100mbit i 12 månader för 99kr/mån (sedan 399kr/mån).

Det går också att bara betala anslutningsavgift för 21900kr och få fiberanslutning men inga tjänster.

Ingenstans står det om det finns andra tjänsteleverantörer än bredbandsbolaget som man kan välja mellan liknande som öppenfiber använder.

Vad händer om man tar detta erbjudande, kan man välja annan tjänsteleverantör när man väl fått fiber indraget (eller efter 12 månader om man hoppar på deras starterbjudanden) eller är man fast i bredbandsbolaget klor sedan vad det gäller leverantör av tjänster?

Jag har redan bredbandsbolaget som leverantör för mitt ADSL idag och har haft de i 12 år och har alltid varit (tillräckligt) nöjd. Men risken med icke-öppen fiber är att de kan höja priserna som de vill sedan, är bredbandsbolagets villafiber öppen eller inte?
 
Det finns områden där internetleverantörer erbjuder sig att gräva, drifta, leverera fiber. Då är det inte "öppet". Kan vara så hos Er . Bästa är nog att höra med bredbandsbolaget själva.
 
A
Ok, tack.

Nu är iofs jag rätt trög, men jag förstår mig inte riktigt på sajten openuniverse.se. Jag anger min adress (postnummer) och får då resultatet "tyvärr får vi ingen träff". Jag väljer då "visa utbudet som uppkopplad" och får upp ett antal leverantörer och priser. Men det säger mig inte mycket. Eftersom det inte finns fiber i mitt område så finns ju inga leverantörer heller. Vad menas då med "visa utbudet som uppkopplad" undrar jag eftersom utbudet borde vara knutet till den "fiberleverantör" man har eller kommer få?

Det gick heller inte att välja just bredbandsbolaget som "fiberleverantör" för att se vad som just de erbjuder utan det var just bara en lista med tjänsteleverantörer.

Det framgår inte om sajten är bredbandsbolaget såvitt jag kan se heller, men det skulle i så fall förklara upplägget.
 
Redigerat av moderator:
Openuniverse är en kommunikationsoperatör. En sådan driftar fibernätverket men tillhandahåller normalt inga tjänster själva. Ibland äger dom kablar och infrastruktur, ibland inte. Relativt Openuniverse är Bredbandsbolaget en tjänsteleverantör, samma som tex Bahnhof eller AllTele.


I övrigt: Openuniverse är gamla OpenNet. Bolaget ägs av Telenor som även äger Bredbandsbolaget.

Jämför med Telia som har sitt Öppen Fiber koncept där tex gamla Zitius är kommunikationsoperatör för vissa nät.
 
A
Ok, det framgick väldigt dåligt av sajten vad de är för några så jag blev lite förvirrad.
 
Ja jag håller med, står ingenting om företaget som sådant. Märkligt.
 
D
Använder de openuniverse är det bara att köra på. De har dock haft en del prishöjningar sista tiden så de börjar närma sig 300kr/mån för de flesta 100/10 abonnemang.
 
Ser att det är en gammal tråd men jag är i samma situation som TS. Jag missade Telia öppen fibers kampanj och har nu fått erbjudande om Bredbandsbolaget. När jag ringer och frågar på kundtjänsten så säger de att Open universe, som det nämns om i reklamlappen, så säger de att det inte gäller i den här kampanjen, utan det är Bredbandsbolaget som gäller - dock kan jag efter bindningstiden på 12 mån välja en ny operatör men då behöver nya operatören jag väljer byta ut fiberconvertern i huset. Och de säger att det brukar den nya operatören inte ta extra betalt för, så isåfall skulle man kunna se det som ett "öppet" nät. Hur vet jag om detta stämmer och att jag verkligen kan välja en ny operatör efter 12 mån och att det inte kommer kosta något extra? Någon som har erfarenhet? Vilka kommer man kunna välja mellan isåfall? De billigaste verkar ju vara lite mindre aktörer typ Bredband2 etc. Kommer jag kunna välja dem? Jag har försökt fråga kundtjänst om det här men vet inte riktigt om man kan lita på att allt löser sig även om de säger det. Jag kollade även med Comhem om deras erbjudande som jag fått, och de nämner också "öppen fiber" i sin reklam men det verkar vara samma situation där - man måste byta fiberconvertern för att byta operatör efter bindningstid. Men det kanske inte är nån stor grej?
 
Om fiberconverten behöver bytas är det att tänja på begreppet "öppen fiber". Det som BBB beskriver är att de kan hyra ut fibern, med det är inte detsamma som att någon vill hyra den. Du behöver alltså fråga t.ex. Bredband2 om de kan leverera bredband till dig på fiber.

I ett vanligt "öppet nät" så går bytet av tjänsteleverantörer mycket smidigare.
 
Byte av fiberconverter lär ju bara gälla om man vill byta kommunikationsoperatör och det finner jag ganska naturligt.
Jag tror det råder lite förvirring kring vilken typ av byte det handlar om här, eftersom en del kommunikationsoperatörer även är tjänsteleverantörer.
Så länge den tjänsteleverantör man vill ha finns till vettigt pris hos den kommunikationsoperatör man har för stunden och man inte har strul med avbrott o dyl skulle jag inte se någon vits med att byta.
 
Ok, hänger inte exakt på vad som menas med kommunikations- resp. tjänsteleverantör men poängen med att byta tjänsteleverantör tänker jag skulle vara att pressa priset. T ex att BBB kostar ca 400 kr/mån för bredband och någon mindre leverantör, t ex Bredband2 kanske kostar 250-300kr/mån så tycker jag det är en stor vinst att kunna välja den billigare. O då vill jag inte vara inlåst på BBB... Samtidigt är det ju BBB eller Comhem jag har möjlighet att få för runt 15K. Annars är det Telia öppen fiber o det kostar ca 27K...
 
Kommunikationsleverantör är den som levererar/äger/underhåller fibern mm hårdvara tom "bredbandsdelaren".

Tjänsteleverantörer är den som levererar dom "mjuka" tjänsterna/abonnemangen (internet/IP-TV/IP-telefoni) tillsammans med eventuell router.
 
Ok nu fick jag veta att Comhem-dealen verkar bättre.
Då kostar det 16K för installation, låst till comhem 12 mån sen blir det öppet för itux så då kan jag välja fritt (från 1/5 2018) Kan det finnas några hakar med detta? Verkar bra.
 
Jag har också fått erbjudande från Bredbandsbolaget, liknande det bra-byggare fått. Har gjort åtskilliga försök att få svar från Bredbandsbolaget hur man gör om man vill byta operatör efter bindningstiden. Och vilka det finns att välja mellan. Eftersom det är Skanovas nät så hänvisar de till Skanova. Ringer man till Skanova som privatperson blir det tvärstopp och de hänvisar till operatören...

Så man får antagligen kolla runt bland de operatörer man själv kan komma på och se om de kan erbjuda fiber just där man bor, och vad det skulle kosta. Känns väldigt osmidigt.

Hur fungerar det med Comhem-dealen?

Telia Öppen fiber har redan etablerat sig i vårt område för något år sedan. Då grävdes fiberkanaler ner till alla tomtgränser. Även de som inte ville bli anslutna just då. BBB säger att det är de kanalerna de kommer lägga sin fiber i. Låter logiskt eftersom det är Skanovas fiber egentligen, oavsett vem man sedan betalar för tjänsterna.

Det lustiga är att Telia Öppen Fiber säger att om man skulle vilja byta från BBB till dem så behöver de gräva ner ny fiber och man får betala ~20k igen för installation. Låter lika logiskt som att asfaltera om framvägen för att man byter bilmärke...

Vi kommer nog välja Telia Öppen fiber trots att det är några tusen dyrare. Främst för att det känns smidigare att jämföra tjänster/priser och att utföra byten av tjänsteleverantör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.