Y
Har klickat mig in på några leverantörsidor och ingen verkar ju vara sugen på att lista sina priser.
Varierar det så stort beroende på var man bor så man måste knappa in detta?
Vår förening är inte aktiv än så sidorna kan inte se oss.

Idag har jag
  • Telefon = 139 kr
  • ADSL 8/0,8 = 329 kr
  • Totalt = 468 kr
Kan ha
  • Telefon= 139 kr
  • ADSL 30/12 = 359 kr
  • Totalt = 498kr

Det fiber vi erbjuds
  • Driftskostnad = 380kr
  • Fiber = ...

Jag försöker då hitta något som motsvarar ADSL vilket inte går pga vår skyhöga driftskostnad. Hetsar mig dessutom på tanken att jag troligen får sämre ping på köpet.
Behöver alltså hitta ett (10/10 eller mer) fiberabonnemang för runt 120kr.

Vet ni någon sådan?

  • Telia 10/10 = 329 kr
  • Telia 100/100 = 379 kr
  • Bredbandsbolaget 100/100 = 369 kr
  • Bahnhof 10/10 = 269 kr
  • Bahnhof 100/10 = 309 kr
  • Bahnhof 100/100 = 389 kr
 
Att hitta ett 10/10 abb för den kostnaden kommer inte du att göra. Om inte ni i förenningen kan binda upp alla fastigheter/lägenheter till en och samma leverantör. Då kanske ni kan får ett förmånligt pris.

Vad är det för fibernätsleverantör som har de hutlösa priset på drift på 380.-? Det låter för mig helt sinnesjukt.
Kolla så att inte den kostnaden ligger på Er bara så länge ni inte har ett abbonemang hos någon.
Brukligt så brukar internetelverantörer få betala till nätleverantören en avgift för att kunna erbjuda deras tjänster på deras fibernätet. Som ska täcka underhåll etc. Den avgiften tar ju självklart internetleverantören ut på abbonemangskostnaden till slutkund.
Som det känns nu så kommer ni får betala dubbla driftkostnader. Först era 380:- i månaden + den avgiften internetleverantören betalar.

Det där med ping förstod jag inte vad du menade med? Varför tror du att du får sämre ping?
 
Redigerat:
Lunet i Luleå verkar ha ungefär samma upplägg som ni har. En fast avgift för nätet och sedan en separat för själva nätaccesen. Du kan titta där för att få ett hum om vad kostnaden borde bli. Sedan är alltid detta upp till förhandling innan man vet exakta priser.
http://www.lunet.se/tjanster/bredband/
 
Y
Totalcontrol: Berörande pingen så är det bara min allmänna otur som jag inte skulle förvånas om jag skulle få det.

380kr är för att föreningen inte tror sig få något kommunalt bidrag och att föreningen då blanklånar in pengar för att kunna slutföra installationen i byn. Något som dom förskönar inför folkmassan, en höjde rösten att slutnotan per månad blir väldigt hög och övriga i publiken satte i halsen men talarna skojade bort det... *bitter*

http://www.lunet.se/tjanster/bredband/ Ja deras priser var bra, det gav ju lite hopp. Vi är hänvisade till qmarket.se/ men vi är inte noterade än så får inte fram priser.
- Testade att välja västra götaland allmänt och fick då priser som startade på 235kr 100/10 bredband2
 
Redigerat:
Frågan är vem som betalar för driften av nätet, är det ni själva borde priserna hamna som Lunet medan ska det ingå i leverantörens åtagande blir det betydligt dyrarare.
 
Ah okej. Då verkar det som förenigen står för driften själva (betalar). Då finns det nog hopp om lägre priser än de listpriser man ser hos leveraönter. Dock tycker jag det verkar vara en dyr drift.
 
Vi hade tidigare ett upplägg där vi betalade 250 kr/mån till fiberleverantören och sedan en separat avgift till internetleverantören. Då kunde man typiskt få 100/10 för 49 kr/mån eller så. Det ger kanske en fingervisning.
 
Tripleplay abonnemang brukar kosta 350-450 kronor i månaden. Att bygga fibernät på landsbygden kostar olika beroende på hur det ser ut i terrängen. Min förenings projekt landade på typ 28000, vilket gav 17000 efter bidrag.

Reglerna för EU-bidrag säger att kommunerna inte får ge bidrag.
 
Y
Har frågat föreningen nu några gånger vem som står för driften och dom har duckat fram tills nu och jag fick följande motfråga:

"Vad menar med drift? Det är Zitius som står för ljussättningen och föreningen som står för nätet och Telia som står för tjänsten om man väljer gruppavtalet och vi tre är ansvariga för att våra delar fungerar i drift."
Hur tolkar/svarar jag detta?

Föreningen fick godkänt att få bidrag nu så nästa år skulle dom sikta på 290kr i "drift".


Dom hänvisar oss till Qmarket för att få abonnemang, men är jag verkligen tvungen att köpa via dessa eller hur fungerar det? Vi är inte listade än, men närmsta föreningens erbjudande är 224kr för 10/10...
 
Föreningen ansvarar för fibernätet och ingående komponenter utifrån vad som skrivs i citatet.
Bör sedan vara så att du anmäler fel till din tjänsteleverantör, t.ex. Telia som nämns, och de felsöker. Lägger sedan vidare ärendet till t.ex. er fiberförening om man anser att felet finns i fibernätet. Sedan är det föreningen som ansvarar för att laga felaktig fiber, t.ex. om det gjorts avgrävning.
 
Yrrol skrev:
Dom hänvisar oss till Qmarket för att få abonnemang, men är jag verkligen tvungen att köpa via dessa eller hur fungerar det? Vi är inte listade än, men närmsta föreningens erbjudande är 224kr för 10/10...
Qmarket är portalen där man väljer bland tjänsteleverantörer som har avtal med Zitius så när det gäller internet så är det endast där du kan välja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.