Vi har monterat ner ett antal gamla gjutjärnsradiatorerfrån övervåningen som vi inte behöver. Finns det ett intresse/värde i dessa? Blocket eller tippen? Fem stycken totalt.

DSC_1723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



DSC_1721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Blocket absolut
Funkar det inte så lämna in på Malmö Återbyggdepå så nån annan kan få glädje av dem?
 
Tycker det där ser ut som plåtradiatorer, inte gjutjärn.

Protte
 
Ser ut att vara av en typ som funkar utmärkt i vilket modernt värmesystem som helst. Hur kommer det sig att ni plockade bort dem om man får vara nyfiken?
 
M
Kan tänka mig att sånna kostar 2-2500:- i en byggnadsvårdsbutik.
 
Som någon skrev ovan så är det plåt och inte gjutjärn. Sälj dem på blocket.
 
M
falkn skrev:
Som någon skrev ovan så är det plåt och inte gjutjärn. Sälj dem på blocket.
I så fall återkallar jag mitt inlägg :)
 
Sälj dom, du får lätt en tusing per element
 
All heder åt att du tog vara på dem, om de inte blir sålda så låt de återbrukas igen som tidigare sagt - gamla fina saker ska vi inte lämna till materialåtervinning i onödan!
 
Tack för alla svar! Det blir att lägga ut dem på blocket, och efter uppmuntran härifrån och ett varv planerande till tror jag att vi ska lyckas behålla/återanvända ett av dem (djupt som tusan och till på köpet med en marmortoppskiva).

De är nedmonterade för att övervåningen totalrenoveras med mer betoning på nytt än byggnadsvård. På bottenvåningen har vi tagit en mycket mer bevarande attityd (där fanns mer att bevara), och där sitter alla orginalradiatorer kvar. De fungerar utmärkt, men tar en hel del möbleringsplats och är för höga för att montera under fönster och därmed stoppa kallras.

Är det värt att blästra och måla om, eller riskerar man skada dem då?
 
Jag skulle inte göra mer med dem utan sälja dem direkt och låta köparen stålborsta dem och måla själv
 
  • Gilla
jaob
  • Laddar…
M
Håller med ovan, finns risk att man (enligt sägnen!) tar för hårt på plåten med blästring.
 
Sandblästring kan skada tunn plåt om man blästrar för hårt och mycket.

Är man måttlig så går det bra.

Protte
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
En brasklapp - är inte säkert att det är lika lätt att återvälja plåtrads som gjutjärn, har för mig att det är svårare att reparera plåtisarna om de är skadade. Gjutjärnen går ofta mkt enkelt att svetsa. I övrigt är skillnaden mest att plåtisarna är lätta tomma, att flytta, montera osv, och de andra väldigt tunga.
 
Skulle gjutjärn vara lätt att svetsa???
Däremot är vanliga plåtradiatorer lättsvetsade med alla svetsmetoder.

Protte
 
  • Gilla
lob och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.