Hej forumet!

Jag har en pelletspanna som har larmutgång. Den ger 230V ut när någonting är fel. Man kan t.ex. koppla in en lampa eller siren för att bli uppmärksammad om det är något fel.

Jag hade tänkt använda detta för att få en signal (och därigenom olika notifications) till min Vera. Hur gör man detta på smidigast sätt?

Jag hade först tänkt använda en vanlig Z-wave väggvårta som konfigurerats för att alltid slå på efter strömavbrott. Då skulle man kunna ställa in så att om pucken tänds i systemet så innebär detta att något är fel.

Problemet med detta sätt är att pucken oftast inte kommer att vara strömsatt och därför kommer att ge ett irriterande "Can't Detect Device"-felmeddelande i systemet. Det kanske också tar onödigt lång tid att enheten skickar sin status til Veran efter den blir strömsatt.

Är en Fibaro Universal Sensor bättre? Då måste man väl använda en 12V transformator?
 
Puck eller inte, jag skulle garanterat köra med litet mellanrelä, och låta zwave-enheten vara strömsatt hela tiden - enheter som är frånvarande brukar bara sabba prestandan i systemet, och trigga nattliga nättrimningar.

Fibaros universal sensor har funkat bra i mina applikationer (förutom 1-wire ingången) men, som du säger, måste ha 24V e.d.
Har för mig att Qubino har puckar som kan ställas om till rätt funktion (scen-triggande).
 
vespaman skrev:
Puck eller inte, jag skulle garanterat köra med litet mellanrelä, och låta zwave-enheten vara strömsatt hela tiden - enheter som är frånvarande brukar bara sabba prestandan i systemet, och trigga nattliga nättrimningar.

Fibaros universal sensor har funkat bra i mina applikationer (förutom 1-wire ingången) men, som du säger, måste ha 24V e.d.
Har för mig att Qubino har puckar som kan ställas om till rätt funktion (scen-triggande).
Hur fungerar det med ett mellanrelä? Länk?
 
Alltså du kopplar ett relä till din 230V utgång, de fria kontakterna sedan in på vald zwave enhet.
Spänningen drar reläet, som sluter input på zwave.
 
Om jag ber snällt, kan du länka till rätt relä på t.ex. Biltema, Kjell eller dylikt?
 
Jag har nog inte riktigt fattat varför man ska ha ett relä? Är det för att skydda elektroniken som inte mår bra av att bara få strömmen "kapad"?

Hur kopplar jag reläets utgångar till en Z-wave väggvårta?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.