hsd
Parkett är ofta lite besvärligare beroende på lack och ev. tidigare slipning
ts. skrev laminat....
 
Om ts är= Trådskaparen så är det jag :D

Ja ursäkta min okunnighet när det gäller golv men vad är det som är lite besvärligare med parkettgolv?
 
Nobbe_1 skrev:
Om ts är= Trådskaparen så är det jag :D

Ja ursäkta min okunnighet när det gäller golv men vad är det som är lite besvärligare med parkettgolv?
Det kan vara besvärligt att få det snyggt om golvet är nedslipat tidigare (= nya plankan är tjockare än resten av golvet) och/eller lackat efter läggning (= annan yta, plus att det ligger lack även i skarvarna mellan plankorna). Ett laminatgolv däremot, slipar man inte, det är ju bara tunn plast som ytskikt. Har aldrig hört talas om nån som gett sig på att lacka det heller. Vore jag i dina skor skulle jag försöka byta hela plankan, det lär vara oändligt mycket enklare än att försöka göra en liten bit som passar. Visar det sig att det skiljer mycket i tjocklek kan man ju alltid gå till ett snickeri o be dem hyvla av nån millimeter. Skiljer det lite i ytan spelar det rimligen mindre roll.

Nobbe_1 skrev:
Om jag ska byta hela brädan menar du (Strip) att jag ska ta bort hela den bräda som ligger där nu? Jag tror inte det är så lätt för det känns som för ca 10 år sedan limmade väl de flesta sina laminatskivor i sponten?
Njaäeh, om det nu är träparkett är väl ändå chansen stor att det antingen är lagt med klick-fog, alternativt bankat ihop. Limmat för tio år sen tvivlar jag på, det var ju ändå 2006...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
hsd
Nobbe_1 skrev:
Jag förstår inte vad du menar Stefan1972 med felaktigt lagt?

Det du ser på närbilden av skadan är ju först och främst hålet men sedan träet du ser i botten är ju underdelen på laminatskivan (det är lagt på betongplatta på mark). Golvet är ca 2 cm tjockt.

[bild]

[bild]
det ser ut att vara en gammal fuktskada, kanske om det stått en blomkruka där en längre tid, en kickbike kan inte göra sådana hål i ett parkettgolv, så ser Din nya planka ut
Är det ett stort rum
är det mindre än 25 kvadratmeter så skulle jag riva hela golvet och sätta nytt (tex ekparkett på byggvaruhusen är inte så blodigt dyrt och lätt att lägga)
 
Klickgolv går att plocka upp och lägga på nytt. Med en strategisk placering av reservbrädan och övriga brädor kan det bli väldigt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.