Hej!

Jag och min sambo flyttade in i vårat hus för snart två år sedan. Första året blev det inte mycket gjort på utsidan alls då vi behövde göra om kök, sovrum osv.
Förra året så blev fokus lite mer på utsidan av huset. Vi rev den gamla uteplatsen, tog in firma som dränerade om där under då det inte blivit gjort och bytte sen även panelen på den sidan(resten är tegel).
Vi började väl lite sent med detta så vi hann inte så mycket mer.

Men planen har ju varit att vi ska bygga upp en ny altan/utrum på den här sidan. Men hur jag än vrider och vänder får jag inte riktigt till hur vi ska bygga detta.
Helst så skulle jag vilja få en del inglasad men det är just det som blir svårt på grund av placering av fönster och dörren.
Därför tänkte jag att vi vänder oss till er här på forumet för att få lite hjälp med tips och idéer på hur vi ska göra.

20150926_160818.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150812_193349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Längst till vänster på bilderna är garage väggen. Den går ut ca 3m från huset.
Från garage väggen till stora fönsterna är det ca 3,5m.
Från garage väggen förbi dörren är det 10m.

En tanke har varit att bygga altan hela vägen från garage väggen förbi dörren och ha tak över hela partiet. Men då får vi inte till det med inglasningen. Skulle vilja kunna gå ut direkt i inglasningen från dörren men det blir lite för stort avstånd. :)

Alla tips och idéer är välkomna då vi just nu kört fast! :)

Lägger till en bild till på hur det såg ut innan vi började förra sommaren.

20150524_192832.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag är inte säker på att jag förstår problemet. Bygg glasade delen direkt utanför dörr/fönster och i slutet av den har du skjutbara dörrar ut till altandäck. Är det "rädslan" för att den inglasade delen även får fönster in mot huset som stoppar dig? Om så är fallet, strunta i det och kör. Men som sagt, jag kan ha missförstått dig.
 
En variant är ju att flytta dörren. Vad har du för rum där längst till vänster?

Om du hade utgången till vänster hade det varit lätt att säga att du ska lägga uterummet till vänster. Flyttar du inte dörren så tror jag nog att det kan funka med ett stort uterum som börjar till vänster och går hela vägen till där dörren slutar. Sedan kan du ha trädäck där till höger, så att golvet fortsätter kanske?
 
Robert63 skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår problemet. Bygg glasade delen direkt utanför dörr/fönster och i slutet av den har du skjutbara dörrar ut till altandäck. Är det "rädslan" för att den inglasade delen även får fönster in mot huset som stoppar dig? Om så är fallet, strunta i det och kör. Men som sagt, jag kan ha missförstått dig.
Om jag förstår dig rätt så är det något sånt här som du menar
hus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min otroligt vackra bild i paint. :) Problemet är ju som jag ser det i det här fallet att det blir som ett hörn mot det vänstra fönstret som man inte riktigt har någonting till.
 
Marlen Eskilsson skrev:
En variant är ju att flytta dörren. Vad har du för rum där längst till vänster?

Om du hade utgången till vänster hade det varit lätt att säga att du ska lägga uterummet till vänster. Flyttar du inte dörren så tror jag nog att det kan funka med ett stort uterum som börjar till vänster och går hela vägen till där dörren slutar. Sedan kan du ha trädäck där till höger, så att golvet fortsätter kanske?
Längst till vänster är ett gästrum. Jag har faktiskt dem senaste dagarna tänkt den tanken på att flytta dörren eller sätta in en till där men kan blir lite trångt mot hörnet.
Ja, absolut skulle man kunna ha inglasningen hela vägen men på något sätt känns det som det blir onödigt stort eller? :)
 
Tumregel när det gäller uteplatser, inglasade eller ej.
Det kan aldrig bli för stort..
 
  • Gilla
Matstj och 6 till
  • Laddar…
Tror inte heller det skulle kännas konstigt med stort. Det blir ju dyrare förstås, men jag tror att det är roligare att vara där om det är stort.
 
Vissii skrev:
Om jag förstår dig rätt så är det något sånt här som du menar
[bild]

Min otroligt vackra bild i paint. :) Problemet är ju som jag ser det i det här fallet att det blir som ett hörn mot det vänstra fönstret som man inte riktigt har någonting till.
Nu ser jag bättre hur du tänker. Nej, jag menar att du kan gå med uterummet hela vägen från dörr och ut mot garaget, men du kanske tycker det blir för stort och långsmalt? Och sedan ha en lika bred altan i förlängningen. Annars är Marlen inne på ett bra spår.
 
afeafa.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det här kanske vore ett alternativ? Använde samma färger i ritningen som du.

Grön = Altan
Röd = Inglasning

Skulle dock byta till en dörr som öppnas åt andra hållet då, enligt ritning. Men funkar säkert med den ni har nu med.
 
  • Gilla
abbe_ och 1 till
  • Laddar…
K
Mina föräldrar gjorde precis så som i den sista bilden i somras. Det måste ju finnas plats kvar att sitta utomhus, och det är inte bra att täcka alla vardagsrummets fönster.
 
Kallebo skrev:
Mina föräldrar gjorde precis så som i den sista bilden i somras. Det måste ju finnas plats kvar att sitta utomhus, och det är inte bra att täcka alla vardagsrummets fönster.
Vad är det som är obra med att täcka fönstren?
 
Robert63 skrev:
Vad är det som är obra med att täcka fönstren?
Det blir mörkt inne i rummet, plus att det begränsar hur mycket du ser ut.
 
oas skrev:
Det blir mörkt inne i rummet, plus att det begränsar hur mycket du ser ut.
Det har du en poäng i, trodde först att du menade att fönstren kunde ta skada :) Mina ringa fältstudier av uterum är att de funkar att ha dom mot fönstren, men som sagt, du har en poäng i det hela.
 
Robert63 skrev:
Det har du en poäng i, trodde först att du menade att fönstren kunde ta skada :) Mina ringa fältstudier av uterum är att de funkar att ha dom mot fönstren, men som sagt, du har en poäng i det hela.
Ja, det är min tanke om det hela i alla fall. :) Var dock inte jag som sa att det var dåligt, det var Kallebo. Men jag antar att det var vad han menade också. Men visst är det vanligt att folk bygger inglasat utanför vardagsrummets fönster, 90% av lägenheterna med inglasad balkong har ju så. Det är en smaksak vad man föredrar.
 
Ja, man måste tänka på att det blir mörkare inne i rummen som har uterum framför sig. Ganska mycket mörkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.