Ok ska till att gjuta för första gången i morgon men då slog det mig, vad gör jag mer resterna som blir kvar, de härdar ju och blir stenhårt... Hur rengör man verktygen? Behöver kortfattat råd på hur man tar hand om jobbet när det väl är klart, vill ju ha kvar min hink å spade :)
 
Snailman
Gör mindre hanterbara klumpar, kör dem till avfallsanläggningen sen, gör rent verktygen med vatten och borste.
 
du gör rent sakerna innan det brunnit alltså..............:)
 
Man kan även smörja in verktygen med lite linolja/formolja innan man börjar arbetet så blir de lättare att göra rent efteråt.
 
  • Gilla
ptz0n
  • Laddar…
Vad fäster betong inte på?
 
Kenny Lundbäck skrev:
Vad fäster betong inte på?
Det fäster mer eller mindre bra på det mesta. Blanka ytor är dålig grund för betong att fästa på, om du därför använder formolja och smörjer in de ytor som du inte vill att det ska fästa på så är det inga problem med att det fäster.
Men det är ju normalt inget problem för om man gör rent verktyg och annat innan betongen bränt så är det ju bara att tvätta med vatten.
 
Tvätta dom bara inte i diskhon då det rinner ner en massa gojs som riskerar att brinna fast i rören och orsaka stop, :cool:
 
  • Gilla
oceanis och 1 till
  • Laddar…
morbidhans skrev:
Tvätta dom bara inte i diskhon då det rinner ner en massa gojs som riskerar att brinna fast i rören och orsaka stop, :cool:
Man kanske inte ska utgå ifrån självklarheter....så det är riktigt att påpeka det :D
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
morbidhans skrev:
Tvätta dom bara inte i diskhon då det rinner ner en massa gojs som riskerar att brinna fast i rören och orsaka stop, :cool:
Viktig påminnelse där i #7 Cementbaserat bruk härdar även under vatten vilket kan ge obehagliga överraskningar :wow:
 
Kenny Lundbäck skrev:
Vad fäster betong inte på?
Jag smörjde stövlarna med matolja efter tips här på BH. Pratade med chauffören av betongbilen och han sprayade hela rännan med precis matolja för att undvika att det fastnade.
Han tyckte dock att bio-dielsel fungerade lika bra... Nu känns ju matolja mer som något man har hemma framför en skvätt biodiesel.
 
Hehe. Jag ser att man använder trä för att gjuta med, borde inte de sitta som berget då?

Om man tvättar av verktygen i en vattenhink, det borde väl vara ok att spela ner det efter någon timme? Vet som inte annars vart man ska göra av vattnet, vill bra gärna inte hälla det på gatan eller i trädgårn.
 
Det blir ju inga mängder. Jag brukar skölja av verktygen på gräsmattan.
 
Kenny Lundbäck skrev:
Hehe. Jag ser att man använder trä för att gjuta med, borde inte de sitta som berget då?

Om man tvättar av verktygen i en vattenhink, det borde väl vara ok att spela ner det efter någon timme? Vet som inte annars vart man ska göra av vattnet, vill bra gärna inte hälla det på gatan eller i trädgårn.
Man stryker/sprutar alla formar med formolja (ofta rapsolje baserat) för att det inte ska fästa i plyfan eller formvirket. Det sitter som sagt mer eller mindre bra fast på olika material och kan faktiskt sätta sig riktigt hårt på tex råsågat trä där stora flisor lossnar när man tar bort formen och man inte använt någon form av släppmedel.

Om du låter vattnet stå över natten i hinken så har du ett klart ytvatten på morgonen när alla partiklar sjunkit ner till botten men bottenslammet kommer att bli stenhårt efterhand och samma sak händer naturligtvis i brunn/avlopp om du häller ut vattnet utan att du låtit cement och ballastpartiklarna först sjunka så att du enbart slår ut rent klart vatten.

Men jag ser egentligen inte några problem med att slå ut vattnet i trädgården för det är ju bara vatten, ballast i form av stenkross och cement dvs kalk.
 
Redigerat:
Formolja, kan man hitta det på byggmax fast i ett annat namn?
 
S
-RB- skrev:
Man kan även smörja in verktygen med lite linolja/formolja innan man börjar arbetet så blir de lättare att göra rent efteråt.
funkar tyvärr inte så.
formar kan man spruta med formolja men inte verktygen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.