barfotalasse skrev
annat kommunikationsfel ifall inte m2m-kort använts
blippblapp skrev:
Kan du utveckla ovanstående?
Jo utan att kunna allt tekniskt har jag i alla fall fattat att med m2m datakommunikationskort så är det klart mycket lägre risk att någon etta eller nolla i larmmeddelandet tappas bort =larmmeddelandet går ut men blir obegripligt för mottagande larmcentrals dator.

Med 'prat-gsm' slarvigt uttryckt tillåts att en viss procent av trafiken att tappas bort, och det är ok så länge det är prat för det blir begripligt iaf.

Och om jag fattat rätt så kommer larmmedelandet fram kvickare också samt med en helt annan prioritet. Datakommunikationsprotokoll i larmapparaten och datakommunikationkort =snabbt och säkert svar.

Fast det var ju om mottagaren var en dator hos en larmcentral... Tja, jag har ju spårat in på att LC är bra... :D,
 
Hej
Min kompis har byggt ett eget larmsystem. Numera inkopplat hos mig.
Bygger på SMS till mig och grannen (valbart) om någon obehörigt vill leta något värdefullt. (Skulle gärna hjälpa till...)
Månadskostnad 42 kr.
(Du slipper alltså köpa motsvarande ett nytt larmsystem varje år med årsavgiften ex 299 kr/mån = 3588 kr/år)

Systemet byggt med trådanslutna detektorer, bl a dörrkontakter. ALLA deckare ger SMS-larm i mobilen (mobilerna) med individinformation dvs vilken (vilka) deckare som indikerat. (Tråd = Inga batterier + svårare att störa ut)

IR-detektorer (Inne och ute) startar automatiskt siren (valbart), saftblandare (valbart), strålkastare (valbart). Saftblandaren aktiveras i mitt fall via trådanslutning till grannfastigheten.(50 m bort)

Systemet är kopplat till egenhändigt ombyggt trådanslutet brandlarm som ger mig och grannen otrevligt besked om brand som jag givetvis vill slippa... Bor lite "off-side" i trähus med en brandkår som dessvärre bara kommer för att värma sig om det värsta skulle hända. (Minst 30 minuter vid utryckning)

Vid inbrottslarm blockerar grannen min uppfart med min avställda Volvo 745..
Ser han något misstänkt ... samtal till blåljus. Är han hemma = Åtgärdat inom två minuter (vakentid).

Systemet är utbyggbart och kan styra resp övervaka ALLT elektriskt i en fastighet mha SMS.
Vill du starta en fläkt? SMS:a.. Vill du aktivera förblindande rök? Olämpligt men möjligt.. SMS;a.

Du kanske vill installera anordningen i din bil? Blir du rånad på din bil eller får bilen stulen? SMS:a..
Bilen, lastbilen, dumpern, gaffeltrucken stannar i värsta fall mitt under en omkörning men vi hoppas givetvis att "tredje man" inte skall drabbas...
(Kopplar du inbrottslarm till ditt älskade fordon får du besked i mobilen att något är på gång...)
Systemet kan byggas ut efter hand. Dvs du behöver inte köpa fler mikroprocessorer för att bygga ut styrningen. Inget annat system på marknaden är mer flexibelt.

Batteribackup? Inget snyggt sådant, ännu.... (Mitt halvkrassliga bilbatteri får duga så länge)

Vill du veta temperaturen i din villa? Värdet direkt till din mobil genom SMS-förfrågan. (Boxen klar men jag har vanliga termometrar = bryr mig föga.)

Kompisen funderar på att saluföra systemet men har svårt att bestämma vad det skall kosta.
En investerare som vill hjälpa kompisen kanske vill köpa hela konceptet och anställa kompisen?
Jag tror att prislappen handlar om minst 2,2 miljoner svenska nypressade sedlar...


Önskemål ! Kan någon läsare kan tipsa om en viktavkännare som kan monteras i hjulspåren till min fastighet?
Då får jag reda på om någon kör in på min lokalväg och kan vara beredd med spanska ryttare vid behov. (Om jag nu vågar vara lite kaxig..)
 
D
Larmet gör alltså inget unikt som inte något annat befintligt larm redan gör, förutom grannen som är vaken dygnet runt med nyckeln till din Volvo? Lägg upp det på kickstarter...
 
Glömde beskriva två fördelar som kompisen fixat. (Berör inte min anläggning i skogen)

1. SMS-kommunikationen, loggning, från ungefär 1500 stycken larmade fastigheter, bilar, lador, traktorer, gaffeltruckar, lastbilar, fritidshus, presenteras och lagras i databas för efterkontroll och bidrag till polisutredningar och om kunden vill ha redovisning från sin larmade "ägodel".

Programmering helt klar.

*****

2. Min kompis har larmutrustningen i sin fastighet ansluten till internet.
Han har (alltför?) stort förtroende för fibernätet och behöver INTE betala 42 kr per månad..... men fibern kostar ...
Alla eventuella larm hamnar i hans och min mobil.

*****

DMOL: Min Volvo 745 är larmad, nyckeln under mattan och stängs av/stoppas m h a SMS om någon obehörig hittar nyckeln....

*****

Viktavkännare.... Kan någon ge mig tips eller kanske byggt en egen?
Jag har två stycken trasiga prototyper efter egna misslyckade försök att tillverka larmgivare.
Kontaktmatta för bilar/fordon? Önskar tips från läsekretsen!
 
Fordonsdetektering löser du nog enklast med en magnetslinga av samma modell som används till grindstyrningar, trafikljus etc.
 
Du har en väldigt snäll granne som ska gå ut och fronta tjyvarna med din gamla volvo... Men nån mästeruppfinnare är han troligen inte, däremot säkert väldigt tekniskt fiffig... Som nån skrev, det är inget nytt han gör, varken genom att fronta tjuven eller ha ett alarm med SMS (eller IP). Man kan nog hitta hundratals varianter på ebay som gör ungefär detta, med lite egen programmering... tex http://www.ebay.com/itm/NEW-S150-GS...s-Remote-Switch-Home-Automation-/121090342427

Brassarna har "din" 745as utrustning som standard; http://analysis.telematicsupdate.co...ematics-brazil-security-cars-and-cargo-part-i

Jag kan även tipsa om att de nog har ännu mer vana av medborgargarden, högafflar och krossat glas limmat på staketet...

De flesta vill nog ha nåt system från en vedertagen försäljare, även om jag tror att fiffiga larm med för tjuven oförutsägbar funktion samt grannar som snabbt är på plats förmodligen många gånger har större effekt för det tillfälle larmet triggas. Men som avskräckande medel så tror jag dekaler från nån stor tillverkare smäller högre än "grannens ebaylarm med siren från biltema" skrivet på en egen dekal. Oavsett om grannens larm är bättre än securitas, falk, g4s mm.
 
Tack VikHe för fordondetekteringstipset! Skall söka vidare i ämnet.

Tack JohanLun för brasse-tipset!
Läste i brassetexten att larm från min 745 kan blockeras med aluminiumtape, Nästan som GladPack! Blev berörd. Aluminium blockerar inkommande signaler och stör kommunikation över mobilnätet... Inte bra...
Hittade ingen månadskostnad för utrustningen/funktionen.
Hur många Real (BRL) kostar det i Brasilien? Omräknat till SEK? < 42 kr?

Dekaltips: Biltemas kostar 3.49 kr/st ...
Finns det dekaler från Securitas, Sector alarm, m fl att köpa "svart"? Har letat.... Icke funnit..

Funderar på en dekal med texten " Olarmat". Vem vågar passera en sådan skylt? Ryser..

Obs! Jag vill inte att ni läsare skall bli upprörda.
Min kompis säljer inte utan bara funderar på att lansera sin skapelse.
Jag bara långtidstestar utrustningen i mitt hus och i bilen åt honom. (Tre månader hittills utan problem)

Delarna i bilen har kostat sammanlagt 337 kr på EBAY. Köp, bygg och programmera själva.

Alternativt: Köp larmsystem från etablerade säljare t v , betala priset. 3588 kr/år i 10 år = 35 880 kr.

Om 1000 familjer skaffar larm och betalar 299 kr/månad i 10 år "tjänar" bolagen 35 880 000 kr. De kanske anställer fler väktare (två väktare i varje bil?? ) som t o m kan komma fram till objektet innan tjuven länsat och lämnat!
(Två väktare är nog utopi. Cheferna skall ju ha sina fallskärmar.)

Nu bjuder ex Länsförsäkringar på larmutrustningen. Inte konstigt med tanke på vad bolagen tjänar på sikt!
 
Redigerat:
Jo, bolagen tjänar säkert "multum" på dessa larm.

Jag har valt ett "friköpt" larm, inga fria utryckningar och "larmmottagning" som går på under 100kr/månad, ja kanske 20 spänn för telefonikostnad, går att minska om man köper IP kommunikation över bredbandet istället. Väktare kommer endast efter de ringt mig eller per kamera ser intrång och de inte får fatt på mig. De kan även larma vidare (som jag förstår måste de då bekräftat via kamera eller eget besök) till polis/brandkår. Man får fina "äkta" dekaler. Några spänn billigare hemförsäkring och ingen självrisk vid inbrott (har jag för mig).

Hade jag haft en frivillig granne beredd med en risig 745 och baseboll-trä och alltid hemma och vaken, samt bott utanför tättbebyggt område hade jag nog gjort ett liknande val som dig.

I min ungdom hjälpte jag mina föräldrar att i två hus sätta upp eget trådat larmsystem med siren, brand och IR deccare mm. Det var ett jäkla jobb att dra all kabel, det gjordes när husen ändå renoverades så vi kunde fälla in alla rör. Detta var innan SMS var uppfunnet. Fanns ju uppringare att köpa till, men eftersom mobiltelefoni inte var utbyggt så var det inte mycket ide. Min pappa hade iofs en släpbar NMT 450 på den tiden men den användes mest att ringa ut från.

Åter till ursprungsfrågan. Trådlöst och hyfsat hög säkerhet så måste man nog gå på någon av de etablerade tillverkarna. Trådbundet så är ju säkerheten mycket högre även med "hobbysystem". Men är man inte rätt teknikkunnig och villig att ägna många timmar åt att få systemet att funka så är man återigen hänvisad till att köpa ett färdigt system. För mig är det värt ca 1000kr / år och en 1000-lapp till den gången olyckan är framme att ha backupen att en väktare kan komma och se att huset är OK den gång jag själv inte kan komma hem och kolla till huset. Däremot är payoff tiden för att köpa loss ett larm (dyrare i inköp) mot att "hyra" larmet med fria utryckningar nåt som gjorde att jag valde att köpa loss.

Skulle jag vilja göra en budgetinstallation men med en larmcentral som går att ansluta till larmcentral skulle jag välja tex Visonic Powermaster "basenhet" utan nåt extra annat än EN kameradeccare, GSM modul, sen bygga en egen trådad slinga och koppla till den. Sen göra all hemautomation och annan info via z-wave (som inte är så säkert, men ju är lätt och går att göra ett bra alarm för ensjälv).
 
  • Gilla
Furtive
  • Laddar…
yngveson skrev:
Hej på er.

Jag sonderade marknaden ganska väl för ca ett år sedan.
Det jag kom fram till var att Securitas Hemlarm var bästa valet för mig.
Relativt låg månadskostnad med övervakning och utryckning, framför allt SAMMA MÅNADSKOSTNAD om du bygger ut larmet.
Många andra bolag blir det dyrare ju fler sensorer du installerar.

Dessutom får du själv montera upp och ner, byte batterier m.m. utan att någon "snubbe" skall ha pröjs för detta.
Varning för dessa. Vi hade ett larm från dem installerat när vi hade inbrott och tjuvarna tog sig förbi rörelsedetektorer utan att dessa löste ut. Securitas enda svar var "vad tråkigt."...

Nu kör vi DSC trådat, installerat av en riktig larmfirma.
 
Jag har fått för mig att G4S/Sector kör med Visonic-hårdvara, Securitas kör en billigare variant som bla sägs säljas på tex Classe O men inte är rakt av kompatibel, Securitas Direkt har en "egen" men rätt bra hårdvara. Obs att Securitas och Securitas Direct (Verisure) är olika bolag!
 
D
Vet man vad man sysslar med kan man ta sig in oupptäckt om området inte har bra skalskydd och/eller kombidetektorer. Det kankse inte blir det snabbaste inbrottet, men man tar sig förbi obemärkt. Om det sedan beror på att Securitas larm ovan stördes ut eller inte vet man ju inte.
 
...så är det väl... mästartjuvarna går nog förbi alla konsumentlarm...
 
Min test av kompisens larmfunktion i huset går till enligt följande. (Larminkopplingsomkastaren i läge Till)
(Grannen informerad)

* Går ut från skogsbrynet, mot husets baksida, IR-detektor slår till och tänder strålkastare (9 W LED. Spara kWh.). och utrustningen ger samtidigt larm med utpekad givare i min mobil.

* Vidare mot entrédörren, öppnar med nyckel (undviker kofot, dyrt att laga) Dörrkontakten bryter. Dörrlarm i mobilen.

* Vidare in i vardagsrummet, IR-detektor slår till och grannens saftblandare aktiveras, IR-detektorlarm inne, i mobilen.

* Vidare in i köket. IR-detektor slår till och en surr aktiveras. (Vill inte ha siren inne) IR-detektorlarm i mobilen.

Resultat: Fyra larm i min nu illröda mobil... Godkänt!

Älgen på utsidan, samt två spindlar på vardera IR kan inte i tid samordna sina rörelser för att lura mig...

OM... mitt larm hade varit inkopplat till kompisens datainsamling hade varje larm registrerats med datum , tid, larmtext, och kunnat visas upp för mig på begäran. Vill Securitas m fl visa larmloggar?
 
På ett friköpt larm är man sin egen administratör, och den egna loggen får man givetvis. Mitt larm larmar både mig och larmbolaget. Jag har för mig det både skickar SMS och mail, jag har för mig man ska kunna få bilderna mailade när larmet går, men jag ska ärligt säga att jag inte laborerat med detta. Däremot kan man ta en bild på begäran (om man konfigurerat så).

Jag har ändå tänkt att bygga ett parallellt Z-wave system, som både notifierar mig och kan styra ytterbelysning vid händelser i det smarta hemmet.

Ditt egna larm funkar säkert jättebra, men faktum kvarstår, för 95% av befolkningen så går hemmapul bort. Man vill ha en färdig produkt som funkar, utan att kräva eget arbete - antingen för att man inte kan eller för att man värdesätter sin tid så att man lejer bort tjänsten till någon annan.

Även om Securitas hemlarm inte har den bästa hårdvaran, så tyckte jag att av "abonemangslarmen" så var detta det som gav mest för pengarna. Jag tror man lurar även Verisure eller Sector om man vet vad man pyssslar med...
 
hsd
:rolleyes:
verisure är Securitas
:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.