Hej
Kort sagt:
Har en abonemang som löper ut i sep. Fria samtal samt 10 G surf. Internetsurfen har slutat fuka pga dålig kapacitet på masten i området där jag bor.
En månad hit och dit med teknisk support och tillsist får 2 alternativ.
1: halvaperiset tills abonemanget löper ut.
2: avbryta abonemanget idag men lämna tillbaka telefonen jag fick när jag förlängde abonemanget.
Tycker båda två är felaktiga. Rättfärdig är att avsluta abonemanget på en gång och betala mellan skillnanden för telefonen för kvarstående tid. Det går de inte med på förstås.
Vad tycker ni ?
 
de har väl alltid med i det finstilta att täckning ej kan garanteras fullt ut så det är nog ganska bra ändå att de erbjuder sig att avbryta och ta tillbaks telefonen. Det är väl bara ta ett nytt abb med ny telefon nån annanstans. Numret lär de väl kunna portera.
 
Hej,

Om du band ditt abonnemang till september 2016 och band det i 24 månader (som verkar vara det vanliga) så borde du ha tecknat ditt abonnemang i september 2014. För privatabonnemang som tecknas från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara högst en månad. Däremot är det fortfarande tillåtet att avtala om bindningstid, för konsumenter får den dock vara maximalt 24 månader. Normalt för nya avtal verkar nu vara att man kan säga upp avtalet och fortsätta betala av telefonen, men så var inte avtalen utformade tidigare.

Tyvärr anser ARN inte att dålig täckning är skäl nog för att häva abonnemang så länge inte säljaren garanterade täckning vid tecknande av avtalet (rätt till hävning: ARN 2005-6161, avslag: ARN 2014-09029, ARN 2014-04603, ARN 2013-00125, källa: http://telekomradgivarna.se/regler-...slut/fel-och-ersattning/problem-med-tackning/ )
 
Stefan1972 skrev:
de har väl alltid med i det finstilta att täckning ej kan garanteras fullt ut så det är nog ganska bra ändå att de erbjuder sig att avbryta och ta tillbaks telefonen. Det är väl bara ta ett nytt abb med ny telefon nån annanstans. Numret lär de väl kunna portera.
Problemet är att jag har inte telefonen kvar. Den tappade jag i Österrike på nyårsafton.
Då ränar de med ett värde på 7900 kr för en Iphone 5s och dela på 24 månader och jag blir skyldig 2000 kr att lösa ut den !
 
ojdå,ja men det är ju inte deras fel direkt. Det är ju nåt man får stå ut med isåfall.
 
Med de omständigheterna så är det ju bara halvapriset alternativet som återstår. Det är ju avsevärt bättre än vad de är skyldiga att erbjuda. Så det tycker jag låter som ett oväntat bra erbjudande.
 
peternicklas
Ser inte något problem med detta. Inga garantier lämnas på varken täckning eller kapacitet. Ta erdjubandet med halva priset.
 
Marcus_L skrev:
Hej,

Om du band ditt abonnemang till september 2016 och band det i 24 månader (som verkar vara det vanliga) så borde du ha tecknat ditt abonnemang i september 2014. För privatabonnemang som tecknas från och med den 1 maj 2014 får uppsägningstiden vara högst en månad. Däremot är det fortfarande tillåtet att avtala om bindningstid, för konsumenter får den dock vara maximalt 24 månader. Normalt för nya avtal verkar nu vara att man kan säga upp avtalet och fortsätta betala av telefonen, men så var inte avtalen utformade tidigare.

Tyvärr anser ARN inte att dålig täckning är skäl nog för att häva abonnemang så länge inte säljaren garanterade täckning vid tecknande av avtalet (rätt till hävning: ARN 2005-6161, avslag: ARN 2014-09029, ARN 2014-04603, ARN 2013-00125, källa: [länk] )
Tack för det. Men de är inte lika mitt fall. Jag har haft bra täckning från början och nu funkar det inte pga befolkningsökning i området.
 
peternicklas
Är ett vanligt problem. Masterna matas med en 200 MB fiber. Dela med antalet anslutna så får du kapaciteten för varje. En orsak till att vi installerade fiber i huset.
 
peternicklas skrev:
Är ett vanligt problem. Masterna matas med en 200 MB fiber. Dela med antalet anslutna så får du kapaciteten för varje. En orsak till att vi installerade fiber i huset.
Hmm
200 mb är ju ingenting. Om 200 st kopplar upp sig då är farten nere på 1mb !
Fler än så blir det kört.
 
Det är precis det som vi skrivit här på forumet i många trådar att det kommer att uppstå problem, som svar på att man anser att radio/mobil ersätter fiber. Inte täckningen för 4G, den är fortfarande lika men att prestanda/kapacitet kommer att försämras i takt med ökat användande.
Och det hjälper inte att bara skruva upp fiberhastigheten till bas/mast då radiodelen begränsar.
Så tyvärr kommer många flera att få samma upplevelse som dig.
 
Tack för alla svar. Det blir väl halvapriset då :)
Fast jag tycker ARN,s sätt att tolka avtal är inte optimalt. Den utlovade tjänsten ska fungera i alla område sen att lägga undersökningsplikten på köparen känns inte helt logisk.
Alternativet för mig blir fiber. Då ska jag vända mig till ett företag som heter Svensk infastruktur som har inte det bästa ryktet. De vill ha 24 tkr för det. För ett år nöjde de sig med 18 tkr !
Hur som helst jag har inte tagit det för att jag har läst så mycket dålig om firman.
 
Göran.W
Prova ändra så telefon endast går mot gsm nätet.
Gsm nätet har normalt mindre belastning än 3g och 4g men samtidigt bedrövlig hastighet typ 384 kbit/s dvs knappt styrfart men det är bättre än inget alls.
 
Kankse din hemförsäkring täcker en del av telefonen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.