Tänkte köpa en solfångare för tappvattnet sommartid på vårt fritidshus. Har nu en vattenmantlad kamin i huset kopplad till en 500 l acktank (som vi eldar ungefär varje 3e dag sommartid) Undrar nu om det är någon vits med att köpa begagnad solfångare med några år på nacken, eller avtar prestandan med åren?

Undrar också vad som behövs ytterligare för att koppla in solfångare till min 500 l tank? Vilka större utgifter återstår? Tanken har redan en solslinga. Vi är tre personer i hushållet. Hur långt räcker varmvattnet det med en solfångare?
 
Beroende på hur långt bort panelen sitter från tanken, och hur fult det får se ut, kan rördragningen bli lite dyr, om du behöver rostfria flexrör (solkulvert). Sedan räcker det med ett allt-i-ett paket, med cirkulationspump och styrning, men kanske klarar du dig utan styrning och bara ha pumpen på timer då det bara är på sommaren. Risken är ju då att man kyler tanken en regnig sommardag, men då kanske man kan stoppa den manuellt. Som värmebärare kan du ha vatten, om du tömmer på vintern, men att blanda i lite kylarglykol är ingen stor kostnad. Avluftningsventil på högsta punkten är viktigt (i synnerhet om du skall tömma systemet varje år), behöver inte vara en automatisk. Jag köpte grejer på https://www.solvarmeshop.se/sv och de var bra att ha att göra med.

Jag satte nyligen upp två paneler Clearline V30, men köpte en för mycket (fick inte plats, mätte fel :surprised:). PM:a mig om du är intresserad av att köpa den.
 
Tack för svaret, och erbjudandet.

Huset är 1-planshus (takets lutning är 20°) och panelen kommer att sitta på taket nästan rakt ovanför, så rören bli inte många meter. Antar att styrningen också sköter av- och påstängning när solen går upp/ned för dagen?
 
Styrningen styr cikulationspumpen med hjälp av en tempsensor uppe i panelen, så att när solen början lysa så värms panelen och cikulationspumpen startar. När det inte finns mer värme att hämta, dvs låg tempskillnad till tanken, stängs pumpen av. Man kan göra det på lite olika sätt, man kan också klara sig utan sensor i panelen, och att starta pumpen ca 1 gång/timme och stoppa direkt om det inte finns värme att hämta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.