Vi renoverar köket själva och inser att vi kanske borde ha tagit hantverkshjälp från början, då vi kanske överskattade vår förmåga.

Köket är u-format. Vi har monterat alla underskåp och konstaterar att det inte blir rakt. Vänstersidan är lägre än högersidan och därmed lutar kortsidan som binder ihop dem. Det är den delen som diskbänken ska ligga på. Ca. 1 cm lutning.

Kan vi lösa detta utan att montera ner alltihop? Det behöver inte bli perfekt, vi vill bara bli klara. Fullösningar mottages tacksamt! ;)
 
Perfekt är det enda vettiga lösningen då du annars kommer att få problem med skarvarna i bänkskivan - Speciellt med ett U kök.
Även så blir det problem med kaklet som ev skall upp senare. 1cm är verkligen mycket.
Vatten som rinner åt ett håll i hon eller på plåten, överkok från pastan rinner av hällen åt samma håll och så vidare. Visst 1 cm på 10 meter är inte mycket men jag tror inte att ert kök är riktigt så långt?

Använda vattenpass från första stomme alternativt krysslaser för att få köket rakt - Ledsen man gör om och gör rätt, det där blir inte bra i slutändan.

Jag brukar väga in och skruva en regel (typ 28x70) i vägg under underskåpen som bakkanten vilar på - Väldigt lätt att få till rakt och dessutom underlättar det i mängder att hänga köket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tove Näckdal och 1 till
  • Laddar…
jag antar att ni bara mäter från golvet hela tiden? Tricket är att göra en linje som är i väg på väggen så man får allt rakt på det viset. Sen att golvet lutar får man lösa med benen.
 
Stefan1972 skrev:
jag antar att ni bara mäter från golvet hela tiden? Tricket är att göra en linje som är i väg på väggen så man får allt rakt på det viset. Sen att golvet lutar får man lösa med benen.
Precis, är golvet snett så är det absolut lättast att trolla med sockeln då det inte kommer att synas om man inte ligger ned på golvet. Köket skall däremot sitta så rakt det bara går...
 
  • Gilla
rock_fc och 2 till
  • Laddar…
Om inte underskåpen är i våg så samlas problemen snabbt och det blir bara jobbigare och jobbigare. Ni kommer få sneda bänkskivor där allt stekflott hamnar i ena delen av pannan, eller snett kakel som gör en yr osv.

Om golvet är snett justeras det med benen som flera nämnt, men bänken måste verkligen vara i våg.
 
Haha, ok, tack för alla bra och tydliga svar. Vi får bita ihop och göra om!
Precis som några av er gissat så mätte vi från golvet så alla skåp är exakt lika höga. Men till liten nytta. Jaja, en lär så länge en lever.
Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.