Hej,

Jag har en villa från 70-talet med källare av betonghålsten och fasadtegel på fasaden. Dränerade om källaren förra året.

Dessvärre har jag noterat att vid kraftiga slagregn mot min sydvästsida får jag fuktfläckar på källarväggen.

Det har bara hänt vi två tillfällen och just vid kraftiga slagregn mot min tegelfasad dvs när den blir riktigt blöt.

Tegelstenar och fogar är fina eftersom jag har underhållit dem.

Jag misstänker att vatten kommer in via tegel och sedan fortsätter ned i grundsterarna.

Har nån annan löst detta på nåt bra sätt?

Ska man lägga på fasadsskydd typ weber?

Eller kanske fräsa ut nedersta fogen och lägga in nån plast eller nåt?

Tacksam för input.

Krillemannen
 
Åsa Lund
Hydrofobering kanske kan hjälpa? Förutsätter hela fogar
 
Inga läckage vid fönster?

Tränger det in vatten så vill jag påstå att det måste ske via springor/sprickor.
Vinden har en enorm förmåga att trycka in vatten genom sprickor/springor.

En tegelfasad som blir blöt som en Wettextrasa rätt igenom kan väl knappast vara frostbeständig? => Då måste inträngande vatten komma via sprickor/springor.
 
peternicklas
Hade samma problem med en skortsten, väggen där den gick igenom huset blev blöt. Den var full av sprickor i fogarna. Efter ommurning av skortstenen är problemet borta.
 
Mitt hus är byggt på samma vis som krilles hus och får också fuktfläckar på källarväggen vid kraftiga slagregn. Ett problem som säkert funnits långt innan jag köpte det för 5 år sen.

Vad jag kan se så finns ingen papp eller något annat som stoppar fukt mellan källarvägg och tegelfasad.

Jag undrar om någon har erfarenhet av någon diffusionsöppen produkt som man lägger på tegeln för att stoppa fukten?

Eller finns det någon annan metod som man kan använda sig av?
 
Åsa Lund
Du kan putsa fasaden med tjock puts så blir den tätare mot slagregn
 
Redigerat:
Vi har liknande problem som tidigare, men i vårt fall är det en tegelfasad ovanför en balkong som läker. Vatten rinner in i inner taket i vardagsrummet. Har fått två förslag på åtgärder.
*Foga om och hydrofobera
*Putsa hela huset.

Någon som har erfarenhet av hur bra hydrofobering fungerar. Leverantören sa 30-40år, En av Murarna sa. Vi lovar inget. har haft dåligt resultat tidigare.
 
S
Du har inte råkat smeta igen hålen i nedersta tegelraden när du underhållit? :)
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hade inte tänkt att putsa huset så de går bort.

#8 Hålen du tänker på har man väl oftast i hus som trästomme med tegelfasad. Tror inte det är så enkel att man bara kan öppna upp fogar eller sätta in några galler.

#7 Vad var det som kunde gå fel efter hydrofobering
 
Redigerat:
Ett billigt alternativ är att öka luftströmmen mellan tegel och inneliggande stomme, genom att dels som SueCia sa, att se till att det finns ventilationshål i stötfogarna på nedre tegelskift eller ta bort ett par tegelstenar och sätta dit ventiler.
 
Det är ett alternativ jag funderat på. Sätta galler ner och uppe. Men är tveksam till att det skulle räcka, för det tar inte så lång tid innan det börjar synas på källarväggen efter ett regn. De jag menar att det inte hinner ventilera bort all den fukt som finns i väggen efter regnet utan att det kommer hamna i källarväggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.