Jag funderar på att hyra eller köpa en lokal (garage, industrihall, lagerhall eller likn) till en entusiastverksamhet för folk som meckar med eller vill finparkera veteranbilar.

Då det visat sig svårt att hitta lämpliga hyreslokaler har jag funderat på att köpa. Har en del kontaker och kan skaffa fram (kanske i en 3 månaders horisont) 20+ bilar.

En tumregel i branschen är att lokalen får inte vara för dyrt, det ska landa på max 300 kr/m2/mån om det ska gå runt för det här slags verksamhet och folk ska kunna betala.

Har precis kollat på en lokal 450m2 i en inhägnad industriby, bostadsrätt, fast hyra 15.000kr/mån och där ingår värme, fastighetsskatt och försäkring (av väggarna) samt ca 6000kr/mån i el. Tillkommer ev försäkr.

I hyran ingår även avbetalning på tomten en skuld som pt är 36 milj.

Om jag köper ska jag låna pengar på min bostadsrätt.

Hur ska jag räkna för hyres- respektive köpeslokal för att ta reda på om det går runt eller inte?

Också om ni kan ge tips hur ska jag driva detta? Enmansbolag? AB? annat?
 
Redigerat:
Tänk på att utforma hyreskontrakt med dina kunder vattentätt. Tänk om hela hallen brinner upp med 30 värdefulla bilar i och du ska ersätta det. Även om du har en försäkring, kolla noga om dom står för denna typ av skada i kommersiell verksamhet.
Driv detta som AB för då minskar ditt eget ekonomiskt ansvar. Som Enmansbolag kan det kosta dig din egen förmögenhet om det vill sig illa.
Hur kan en sådan lokal vara bostadsrätt?
 
Blir det inte svårt att blanda både uppställning och skruvning? Iaf om det ska kapas, svetsas och sprutas rostskydd
Här hemma så tar dom ca 1000 / för vinterförvaring i kallgarage och 2-300/ mån för varmgarage förvaring.
Mekplatser är det ont om över lag, klubben har men då ingår många sysslor man måste ställa upp på...

Går själv i samma funderingar, 600 kvm kallgarage för ca 600', styckas av från en fastighet Men jag vet inte riktigt hur jag ska
 
Thomas_Blekinge: "Tänk på att utforma hyreskontrakt med dina kunder vattentätt."
Absolut, har tänkt dubbel- och trippelkolla. Pratade med ägaren idag som lackerar
bl a veteranbilar och varje bil ska vara försäkrad. Frågan är hur man praktiskt kollar
kontinuerligt att alla bilar har giltiga försäkringar. I mitt område är det andra hyror
som gäller men det är väldigt centralt så även här ont om platser.

nino: har varit på flera entusiastgarage och man kan säga att i ett spektrum från porrblanktpolerade
Ferrari till full svets av skogsvrak får garaget rikta in sig på en del av spektrumet. Man kan förbjuda
svets helt eller tillåta bara småjobb, hur det ska kollas är en annan sak. Eller rikta in sig på finbilar och max penselrenoveringar. Dock viktig fråga med tanke på brandrisken och försäkringskostnaden.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag kan vara en av dina kunder.
 
har en lokal där vi har samma typ av verksamhet dock så krävs av försäkringsbolaget brandcell mellan mekdel och parkeringsgarage alla bilar som står hos oss är av ägarna försäkrade likadant där min husvagn står så har jag fullvärdesförsäkring då hyresvärden inte kan försäkra det han inte äger så ska du ha mekdelar så bygg fristående brandcell mellan dessa
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Thomas_blekinge: Du är så välkommen.

Angående affärsfastighet som bostadsrätt visste inte jag heller att det fanns och hoppas på någon expert här på forumet då jag inte än kan värdera skillnaden (i investering) mellan den sorten och vanlig köpelokal.
 
Andreas_kalmar: tack för värdefull info. Men menar du att brandcell krävs för mekdel där man inte svetsar. OK, såna detaljer får jag undersöka när det blir mer aktuellt.

Än så länge vill jag bara ha en beräkningsmodell så jag kan värdera vilka kostnader jag som högst kan ha för att det ska bära sig som entusiastgarage.

Får man fråga vilken kostnad ni ligger på per plats? Också om det ligger centralt eller på landet och vilka tjänster/maskiner/värme/tryckluft/trefas/lyft ni har tillgång till.
 
Redigerat:
Hyrde varmgarage förr där ingick det värme,tryckluft. Uppskattade ytan jag hade till 4x6meter. sen fanns det även lackbox där man kunde få lackerat till förmånligt pris.

Vill minnas att jag betalde 600kr per månad i slutet, var aldrig där så jag var en lönsam kund i 5år.

Detta var i en by 2mil utanför piteå
 
vi tar 1500 för vinterförvaring mekplats har vi inga uthyrda så vi har inte funderat på kostnad för det men jag skulle kunna tänka mej 2000 per månad plus el för 25m² tom lokal
 
Först tror jag du överskattar folks betalningsvilja. 300 kr/m2/månad skulle ge en kostnad på 3000 kr/månad för 5x2 meter. Det är en yta som enbart räcker för uppställning av en bil.

Sedan tror jag inte på konceptet med en stor lokal på 450 m2. Folk vill inte dela lokal med folk de inte känner - särskilt inte om det ska mekas. All mekning genererar dessutom smuts som icke-mekarna inte vill ha på sina bilar.

När det gäller mekning tror jag att du måste antingen tillåta "all mekning" eller "ingen mekning". Mekning utan svetsning kommer hyresgästerna fuska med och vad gäller för vinkelslip, gasolbrännare och rökning?

Den typ av lokal som efterfrågas mest av bilentusiaster är förvaring för 1-2 bilar eller mekning av 1-2 bilar. Jag tror du får bättre hyresgäster och mindre strul om du delar av lokalen i mindre lokaler med egen port.

Sorry om jag låter negativ, men jag hyr själv mekgarage och vet att det är en svår bransch.
 
Tack lutte och andreas_kalmar.

ZipLock: Nej, jag tror inte du låter negativ snarare realist. Dessutom ingår inte marginal i din kalkyl dvs att hyresgästen skulle betala nettokostnaden utan marginal till försäkring, administration, etc. Tack för input

300 kr/kvm/mån är en siffra som nämns i dessa sammanhang som ett maximum, lågt om man tänker att vanliga
hyror ligger långt över det dubbla.
 
ClaesMalmö skrev:
300 kr/kvm/mån är en siffra som nämns i dessa sammanhang som ett maximum, lågt om man tänker att vanliga hyror ligger långt över det dubbla.
Räknar du rätt nu? 600 kr/m2/månad skulle ge en månadshyra på 30.000 kr för en lägenhet på 50 m2.
 
Att dela av lokalen för en del för förvaring och mekning utan slip o svets, och en del där detta är tillåtet, låter som en smart ide.
De flesta vill kunna arbeta med bilen ibland, inte bara förvara, samtidigt vill man känna sig säker på att bilen inte brinner inne pga ngn klåpares misstag, särskilt om man inte känner alla i garaget.
Givetvis måste alla ansvara för sin egen försäkring av bilen.
300/m2 är nog för dyrt, skulle aldrig betala mer än säg 1100/ bil och månad, för någorlunda uppvärmd lokal.Man får väl räkna iaf 10 m2 för en bil med lite prylar runt.
 
galento
ZipLock skrev:
Först tror jag du överskattar folks betalningsvilja. 300 kr/m2/månad skulle ge en kostnad på 3000 kr/månad för 5x2 meter. Det är en yta som enbart räcker för uppställning av en bil.

Sedan tror jag inte på konceptet med en stor lokal på 450 m2. Folk vill inte dela lokal med folk de inte känner - särskilt inte om det ska mekas. All mekning genererar dessutom smuts som icke-mekarna inte vill ha på sina bilar.

När det gäller mekning tror jag att du måste antingen tillåta "all mekning" eller "ingen mekning". Mekning utan svetsning kommer hyresgästerna fuska med och vad gäller för vinkelslip, gasolbrännare och rökning?

Den typ av lokal som efterfrågas mest av bilentusiaster är förvaring för 1-2 bilar eller mekning av 1-2 bilar. Jag tror du får bättre hyresgäster och mindre strul om du delar av lokalen i mindre lokaler med egen port.

Sorry om jag låter negativ, men jag hyr själv mekgarage och vet att det är en svår bransch.
Ja håller med,tror ingen jag känner vill betala 3000kr/mån för en garageplats.
Låter alldeles för dyrt Betalade själv 700kr/mån för en uppställningsplats i ett
dubbelgarage i toppskick med värme och larm.

Tror också som ZipLock skriver att folk vill hellre ha 1-2 bils garage för i stora
lokaler så kan det vara folk i lokalerna som man inte vill ha i närheten av sitt
fordon.Det har man sett på nära håll med uppbrutna kaffekassor och annat i
större lokal med flertal fordon.

Sen finns det folk som är väldigt slarviga vid mek och t.ex riktar strålen från vinkelslipen
rakt in i bilen bredvid,det har jag själv råkat ut för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.