Hej!

Har en tid gått i tankarna att bygga ut hallen som är väldigt liten och opraktisk.
Men innan jag hör med hantverkare för offert skulle jag vilja ha lite synpunkter på hur stor insats det kan röra sig om.

Har gjort en skapligt dålig skiss men hoppas någon förstår sig på den.
jzeqydeuimgqb

Jag vill alltså flytta ut ytterväggen som är markerad med rött och bygga in "balkongen"

Det är källare under huset men inte under plattan utanför entren som är ca 25-30 cm betong som står på plint.
Taket är markerat med blått på bilden.
 
Hej!
Frågan är väldigt svår att bedöma utan mer information om förutsättningarna.

En väg för fler tips kan vara om du tar några bilder och lägger upp.
 
Jag vet inte om jag blivit färgblind, men jag ser ingen röd markering..
Förövrigt så är det omöjligt för mig att se vad detta ska förestella. Bilder samt en tydligare skiss vore till hjälp. :)
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Klickar du på bilden så blir den större...
 
Det finns inga som helst mått....
 
Ledsen om skissen är svår att tyda.
Provar att ladda upp via en annan sida:
aaa11.jpg

Enl denna bild ser ni förhoppningsvis hur jag menar.
Kort sagt vill jag flytta ut väggen och bygga in "balkongen" vilket känns som en relativt liten insats ?
Frågan är om den nya väggen kan vila på plattan som är utanför ytterdörren, den får ju även bära taket där.

Tyvärr är plattan nästan i nivå med golvet inne och tanken är att lägga golvvärme och klinkers i hallen utan att få ett högre golv än resten av huset.


Plattan är ca 1x4 m
 
Redigerat:
Spontant så borde väl plattan kunna bära väggar och tak, men det måste ju bedömas på plats.
Hur går det att lösa takanslutning?

Hur tänkte du lägga golvvärme och klinkers och få samma golvhöjd menar du?
 
Okej, anslutning mellan vägg och tak bör inte vara något större problem.
Taket följer den större delen av väggen till vänster om entren och plattan enl skissen.
Och vid entren har väggen flyttats in för plattans skull medans taket fortsätter i linje med väggen innan plattan.
Så resten av taket vilar ju på väggarna på samma ställe som nya väggen skulle anslutas.
(jag är otroligt dålig på att förklara, hoppas någon förstår)

Golvet ska bytas i halva huset och ska bort med allt ner till bjälklaget för att lägga nya spånskivor och räta ut sneda golv på vissa ställen.

Tanken är att lägga spårad spånskiva för slingorna, sedan måste man väl ha gips eller liknande att lägga klinkers på ? Så i nivå med övriga golvet blir nog svårt ändå.

Är ingen snickare men vet jag hur jag ska gå till väga brukar det lösa sig.
 
Beroende på vad det ska vara för golv (tjocklek) i övriga utrymmen så brukar det ju ibland gå att lösa om man vet det i förväg.
 
Jo det är klart, dock gränsar hallen till kök och två andra rum, golvet ska bytas i de andra rummen men inte köket.

Egentligen borde jag lägga golvvärme i hela huset då halva huset har vattenburen golvvärme (80kvm) och andra halvan element men det blir för kostsamt just nu.

Finns det något smart sätt att förbereda de andra rummen för att vid senare tillfälle lägga slingor?
 
Spårade golvskivor kan ju vara en bra (men dock ganska dyr) väg.
 
Efter att ha låtit hantverkare inspekterat kom vi fram till att den befintliga betongplattan som var tänkt att bära ytterväggen kommer bilas bort.

Då den är i nivå med golvet inne blir det svårt att isolera utan att få ojämn nivå med resterande golv.
Planen är ju vattenburen golvvärme och att lägga dem direkt på plattan skulle innebära stora värmeförluster.

Så den bilas bort och plintarna som bär upp plattan sparas för att bygga en träkonstruktion på. Och på så sätt få jämn nivå med golvet inne och ett bättre isolerat golv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.