Har skjutit upp planerna på att renovera torpet på gården och fixa ett hobbyrum i huvudbyggnaden istället. :D

I huset har vi en gammal affärslokal/del (varit butik, osv). Och intill detta finns ett del som är förråd och under förrådet ett litet källarutrymme.

Jag vill fixa iordning förrådet genom att isolera, m.m. Väggarna är tegelväggar med puts på. Utsidan är oxå putsad.

Har fått tipset att bygga innerväggarna med kanske 5 cm avstånd från ytterväggarna med stålreglar. Trappen ner blir det dörr för.

Har givetvis en del funderingar på vad som är bra/dåligt. Själva betonggolvet som syns på bilden... Hur isolerar jag det? Eftersom det är tak till källardelen oxå. Räcker det att lägga ex cellplast och sen lämpligt trägolv på?

Jag kan inte bygga speciellt mycket i höjd. Takhöjd från betongplattan är 230 cm och från trägolvet bredvid så är det nästan 270 cm.

Har även funderingar på innerväggarna och taket, men det kanske är fel forumdel då detta är golvdelen :D

Skissen är gjord i Sketchup och började använda det igår, så ursäktar att det inte ser bra ut, men ger kanske en fingervisning hur jag tänkt.. Dörren till trappen ner i källaren har jag inte lyckats rita dit än.
Tacksam för tips!
 
  • 20160209_215320.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160209_215339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160209_215415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20160209_215423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • verkstan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Med tanke på (den troliga) avsaknaden av isolering i plattan så hade jag avstått isolering helt.
Gör ett test och tejpa dit en bit plast och se om det blir fukt under.

Jag hade också undvikit organiska material i väggarna.
 
GoForIt: Även om jag syftar på delen som är ovan mark samt är tak till källaren. Syns på bilden bredvid trappen? Är väl en 20 cm tjockt betonggolv/tak.
 
Den delen kan du isolera men det finns ingen "värmevinst" om delen under ändå är uppvärmd (eller "varm").
Är det kallt utrymme är det i så fall bättre att isolera underifrån.
 
anders07: Det är kallt så underdelen kommer fortsatt bli kall. Det är överdelen jag vill isolera och värma upp.
Ok, så bättre med isolering underfrån och låta den kommande uppvärmningen värma betonggolvet/taket? Bara skruva upp cellplastskivor underifrån då?
 
Det är lite svårt att förstå helheten av bilderna. Är understa bilden ett "trapphus" och eget utrymme?
Utrymmenas användningsområde och uppvärmningsnivå påverkar ju också.
 
GoForIt: Ursäkta, jag förklarar nog lite dåligt. :D

Bifogar en ritning på hur det ser ut. Som du ser, så sitter förrådet ihop med huset/affärsdelen. Dock finns det en dörr från affären in till förrådet som inte syns på ritningen.

Trappan är i själva förrådet, och går ner till delen som är under mark, dvs. "källare". Tvåvåningsförråd? :D
Så bilderna du ser är på förrådet inkl. trappan ner.

Vill "avskilja" trappen och "undervåningen/källaren" från övriga förrådet och isolera & värma upp.

Användning blir hobbyrum/teknikverkstad och ska stå uppvärmt året runt till normal rumstemperatur. Vattenburen värme finns i affärsdelen som jag tänkte haka på in i hobbyrummet.

Lyckades jag bättre med förklaring nu? :D

Skickar med några bilder till så det blir SUPERKLART hur det ser ut! :wow:

image_007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image_028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fantastiskt fint hus. Och fina lokaler/möjligheter..

Jag missuppfattade nog det initiala inlägget och svarade som om frågan gällde själva källardelen.
Är det ovan mark är ju situationen en annan.
Då är det nog en bra väg med att isolera i taket underifrån, och sätta stålreglar med luftspalt som du fått tips om.
 
Tack! :D Ja, vi föll för det direkt. Eller lite sanning med modifikation. Har sneglat länge på det huset och väntat på att det skulle bli till salu. Vi flyttade in i november förra året så har knappt packat upp ;-)
Vi känner precis så, fina lokaler med möjligheter! (y)

Men måste ha ett hobbyrum till mina tekniska prylar, annars blir jag galen ;-)

Måste kolla runt lite hur jag ska göra med innerväggarna. Förutom luftspalt. Hur ska det se ut på de väggarna som vätter mot ytterväggarna? Det blir ju svårt att montera skivor där. Bara 5 cm luftspalt sen kommer ju stålreglarna. Ska jag bara stoppa i isolering och låta isoleringen vara öppen mot luftspalten?

Så innefrån blir det så här?

Gips - > OSB (för att kunna fästa i ordentligt) - > isolering -> luftspalt 5 cm -> ytterväggen

Eller ska jag ha med ångspärr?

Gips -> OSB -> plast -> isolering -> luftspalt 5 cm -> ytterväggen

Nu gick vi vist ifrån golvet, men när vi ändå är igång :D
 
Ja, dessa ångspärrar kan diskuteras i oändlighet.
Det finns ett antal trådar om vägguppbyggnad med luftspalt, med olika vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.