Det är väl lister däruppe också? Det borde inte vara så komplicerat, listerna gersågas i 45° så att de möts snyggt i hörnen (byggmarknaden där du köper listerna bör kunna hjälpa dig med det, mot en avgift, om du inte vill/kan göra et själv).
För att få dem att hålla ihop finns det nog lite olika lösningar. Jag gissar att det enklaste är att sätta ett L-format vinkeljärn bakom hörnet så att säga. Eventuellt förstärka med lim emellan snittytorna på listerna, där de möts.
Listerna kan fästas mot själva bokhyllan med motsvarande vinkeljärn, från bokyllans ovansida till listens baksida.

ytterligare ett tips, om du vill ställa flera bokhyllor intill varandra, kan vara att sätta en profilerad list lodrätt över skarven mellan de två bokhyllorna för att det ska kännas som en enhet. I så fall skippar du givetvis "sidolisten" i över- och underkant mellan hyllorna utan sätter en lång som täcker båda hyllorna.

Rena gissningar från en glad amatör. Men nu är tråden puffad, så kan du få svar från dem som har järnkoll på sådant här :)
 
Gjorde litet googling, gör en bildsökning på "how to build in a bookcase in a wall"

Här är en litet väl gedigen förklaring - Länk

Här är ett annat alternativ Länk
 
Hej tack ska ni ha, Men jag vet fortfarande inte hur listerna ska sättas? Hyllan går ej upp till tak, då hade jag löst det. Hyllan är endast halva vägen upp till tak.
Har sett sådana med som har en snygg list upp till....hur löser jag det?
 
Det finns två sätt generellt

1. Du sätter en list/kant på hyllan (likt bilden, http://images.styleroom.se/image/scaled/normal/xpv5/1/354354-lantlig-bokhylla.jpg). Det blir ju som ett avslut på möbeln men den blir ju inte ingbyggd.

2. Du förlänger bokhyllan hela vägen upp till taket. Man gör oftast så när man bygger in garderober (pröva att söka på byggahus). Då förlänger du bokhyllans sidor med någon skiva (OSB och gips eller kanske bara gips). Då kan du köra listen mot taket. Förslagsvis samma list som resten av taket har.
 
Har du möjlighet justera hyllängderna är mitt tips att du väljer en kortare variant. 90-100 cm ger sig så småningom om det tex är IKEA-hyllplan. Massiva lamellskivor klarar dock mångårig tyngd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.