Jag har lagt trägolv på bjälklag med golvvärme i, och skruvade golvet som alla säger att man ska göra först efter nåt år av ihopknackande.
Nåja. Nu har det blivit väldigt stora springor mellan plankorna lite här och där.
Skulle ni plockat upp hela golvet och knackat ihop nu? Jag menar det känns inte kul att skruva två gånger i en spont då de är så ömtåliga.
Tror ni man kan göra en jättetunn list av furu och lägga emellan?
Jag kan tycka att det inte gör så mkt med lite springor, men de har krypit isär lite väl...
 
Hm...har aldrig använt en (läs: sett) handöverfräs..är det krångligt?
Man drar den väl efter springan, men är det lätt att man drar snett tex?

 
Lägg en list som du kan styra fräsen emot så går det mycket lättare. Jag föreslår att du tränar lite först innan du ger dig på golvet ;).
 
Okej....börjar man i befintlig springa, eller hur börjar fräsen att gå "ner" i träet?....

Finns det inga färdiga 1cm breda furulister......gärna 4 meter långa också ;D
 
Finns det inga färdiga 1cm breda furulister......gärna 4 meter långa också
Vad var det för golv som ger 1cm breda springor?
Det kan inte ha varit torkat vid inläggningen.
Så här vintertid är annars springorna normalt som störst. Om du fyller dessa med en list finns risk att du får andra fenomen till sommaren, som att plankorna börjar resa sig.
Golv som t.ex Siljan varierar (enligt tillverkaren) med 1 mm / planka.
 
Lyssna på benno. Vänta med listningen tills i höst, kolla om springorna går igen under augusti-september. Är de kvar kan du fixa med golvet då men gör du det nu när det krympt som mest riskerar du att golvet bågnar och reser sig till sommaren. Inga skruvar håller, det bryter loss det mesta och kan flyttar väggar..
 
Okej. Det är Moelven\Värmlandsgolv. Förpackningarna låg inne i huset ett par dygn innan vi la dom, och det är kanske vid var fjärde-femte planka det blivit en springa.
Så det är inte överallt, tack o lov....
 
Vi har också Moelven, och har inte stött på de problemen...
Men vi har inte golvvärme under ;)

Kan detta månne vara ett litet bevis för att det är marigt med golvvärme och trä?

Kan du inte lägga igen dem med slipdamm och trälim?
Det ger ju en mer flexibel fogning.
 
Har själv provat att lägga ofärgat silikon i springorna, men det var inte att rekommendera! I alla fall inte för en amatör. Smuts fastnade ändå och det blev sprickor mellan silikon och trä mm. :'(
Nästa tips var att ha i rejält med lack i springorna (som inte får vara för stora då), men det var inte heller helt lätt. Ser dock bättre ut än silikonet.
 
Trägolv rör sig! Oavsett om det är golvvärme under eller inte så får man nog räkna med lite springor. Men att de skulle bli 1 cm breda låter helt otroligt! ???

Vi har Siljan furugolv (25x159) på vattenburen golvvärme i stort sett hela huset och visst har det rört sig lite i vinter, men inte nämnvärt. Förmodar att det kommer att "svälla ut" igen nu i sommar när det blir fuktigare luft.

Har ni pratat med golvtillverkaren? Hur nertorkat är detta golv när det levereras? Att få 1 cm breda springor låter ju inte direkt normalt. Sen är det ju viktigt att underliggande bjälklag också är nertorkat ordentligt när man lägger golvet annars kan det ju vara det som rör sig och påverkar golvet.
 
Jag tror personligen att dessa brädor som krympt inte var helt torkade, minns inte vad procenten var som stod i pappren som följde med.
Övriga plankor är ju intakta så att säga. Hoppas de får vara det också.
Det har glidit isär så man ser skruvarna i reglarna...
Tror inte ofärgad silikon blir helt bra som du säger, blir den inte liksom grå i färgen ändå?
Jag väntar nog och ser om de expanderar när det blir varmare....men förresten - eftersom jag har golvvärme borde det inte motsvara ett varmare klimat, eller har det också med luftfuktigheten att göra tro?
 
Temperaturen i sig har inget med rörelserna att göra det är bara luftfuktigheten. Men luftfuktigheten ändras med temperaturen. Nu på vintern är problemet störst.
Du kanske har för hög effekt på golvvärmen, mät temperaturen på ytan den skall inte översiga 27 grader, även under mattor och möbler.
Varför bara var 5:e bräda, du har inte både skruvat och limmat golvet?
 
Så här skriver en återförsäljare:
"Trägolv från XX fungerar mycket bra ihop med golvvärme. Det är i första hand luftfuktigheten som påverkar trägolv och golvvärmen har ytterst liten extra påverkan på golven. Detta förutsätter att golven är ordentligt nedtorkade från början vilket samtliga trägolv från XX är".

Limning rekommenderas inte (annat än på flytande golv) eftersom springorna då kan uppstå var som helst på plankan i form av sprickor.
 
Det är bara skruvat, inget annat. Så jag kan inte förklara varför just omkring var fjärde planka har krympt, jätteskumt men förmodligen en slump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.