Det här är humor som passar här.
Får se hur lång tid det tar innan makita-maffian vaknar
 
  • Screenshot_2016-02-09-19-54-16.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när man ledsnat på att bli nerrullad i havet av djurvänner när man lagt sig till rätta på stranden så blev det ett löpband.

Monteringsinstruktionen är ju helt klar,

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och elsäkerhet har de tänkt på,

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är anslutningssladden som följde med ...

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
DeesL och 9 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
OK, men att kalla det för att styra?
När du sitter i din ballongkorg och väljer att stiga eller sjunka är det väl rätt oförutsägbart vilket håll det blåser över eller under.

Jag tänker på stackarna som skulle flyga till nordpolen i slutet av förr-förra seklet.
Ingen varmluftsballong visserligen, men :(
Man släpper nånting från ballongkorgen. Sedan iakttar man hur föremålet rör sig när det faller. Då ser man var det finns en vind som blåser (någorlunda) åt det håll man ska.

André-expeditionen var djupt tragisk, men den anknyter faktiskt lite till ballong-historierna. Alltså när man försöker få en fullständig teoretiker att åstadkomma nånting praktiskt.

Ballongen "Örnen" var försedd med släplinor. Tanken var att de skulle släpa på isen och därigenom bromsa ballongens fart så den rörde sig långsammare än vinden. Därigenom skulle den bli styrbar.

Men nyckelordet här är "tanken". Idén var rent teoretisk; när de gav sig av på sin färd mot Nordpolen var det första gången någonsin dessa släplinor testades i praktiken. De visade sig omedelbart vara fullständigt värdelösa. Dessutom gängade de av sig själva och ramlade väck. Men när André & Co. insåg att deras ballong var ett rö för vinden var de redan för långt flugna för att kunna landa-
 
andersmc skrev:
Man släpper nånting från ballongkorgen. Sedan iakttar man hur föremålet rör sig när det faller. Då ser man var det finns en vind som blåser (någorlunda) åt det håll man ska.
...
Ballongen "Örnen" var försedd med släplinor. Tanken var att de skulle släpa på isen och därigenom bromsa ballongens fart så den rörde sig långsammare än vinden. Därigenom skulle den bli styrbar.
...
Ja, men hur skall man kolla hur vindarna blåser ovanför?
Det är väl främst jetströmmarna som kan ge lite skjuts åt flygningen :)

Och det där med släplinorna har jag aldrig förstått.
OK, man kan bromsa färden, men styra den?

Och ja, visst var expeditionen djupt tragisk, men samtidig ett tidsdokument över människans kamp mot naturen.
 
hsd
det finns tävlingar för ballongflygare och de har en helt otrolig pricksäkerhet / precision i vart de flyger och landar
 
För att fortsätta OT: corioliskraften är det som påverkar vindriktningen på olika höjd och som ballongflygare utnyttjar
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Och ja, visst var expeditionen djupt tragisk, men samtidig ett tidsdokument över människans kamp mot naturen.
Jo, mot naturen var det verkligen. Ett stolleprov som samtliga inblandade innerst inne måste insett att det oundvikligen skulle leda till en katastrof.

Inte direkt humor kanske, men ett nördigt sammanträffande i sammanhanget:

Den ene av expeditionens medlemmar, Nils Strindberg, hade en fästmö som han lämnade. Förmodligen älskade de varandra väldigt mycket. Hon gifte sig senare med en amerikan och flyttade till USA, men hennes hjärta är begravet bredvid Nils Strindberg. Sammanträffandet då? Jo, hon hette Anna Charlier, och charlière är ett annat namn för gasballong!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Köpte en bandslip på ÖoB för ett tag sedan. Läser man manualen så antyder den att den skall kunna agera slagborr också. men det har jag ännu inte kunnat klura ut hur det skall fungera,

band.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lewdis och 4 till
  • Laddar…
Mattias Foss skrev:
Köpte en bandslip på ÖoB för ett tag sedan. Läser man manualen så antyder den att den skall kunna agera slagborr också. men det har jag ännu inte kunnat klura ut hur det skall fungera,
Men det är väl tveksamt om den funkar som slipmaskin heller? Kanske dörrstopp? :wow:
 
elpaco skrev:
Men det är väl tveksamt om den funkar som slipmaskin heller? Kanske dörrstopp? :wow:
Nåja :) för mitt lilla amatörprojekt fungerande den fint. Men har kanske använt den en gång till efter det så kändes inte lönt att lägga ut någon större summa för tillfället.
 
ricebridge skrev:
Härlig samling av otur-när-man-tänkte-projekt:

[länk]

Skönt att se att det finns dem som är värre än jag...
Nä, man var tydligen tvungen att ha ett konto på det däringa fäjsbååk för att kunna få se något...
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
B
Exostor skrev:
Nä, man var tydligen tvungen att ha ett konto på det däringa fäjsbååk för att kunna få se något...
Funkade bra utan, när jag testade.
 
Inte via mobilen iaf, kommer upp att man måste logga in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.