Vi har fått vårt byggnadskreditivkontrakt hemskickat för underskrift och där står att dispositionsräntan är 5,25, kontraktsräntan 0,5%, uppläggningsavg. 2400 kr, årlig ränta på hela kreditbeloppet 5,9. (Kreditbeloppet är på 1,8 )

Jag tycker detta verkar vara väldigt höga siffror jämfört med dem Ni har fått. Håller vi på att blir "lurade"?

Vi har handelsbanken i Helsingborg och ska bygga ett Älvsbyhus.

Tacksam för snabba svar då de väntar på att papperna ska bli inskickade
 
Absolut för hög ränta!!!
Vi har 3,75%ränta genom Bohusbanken uppläggningsavgift 1000:- och vårat kreditiv är på 2,2mil
ring runt och hör efter med andra banker
 
Fick 4,4% och slapp helt uppläggningsavgiften.
 
5,25 känns ju nästan som en ockerränta. Är det ingen som fått så hög ränta nu?

Jag tänker då inte skriva under dessa papper.

Skriv gärna vilken bank, vilken ränta Ni fått och ungefärligt datum.

 
Vi fick 4,10%, inga andra avgifter, total belopp 2,2 Mkr. Nordea / T
 
Vi har en blandad korg på mellan 3 och 4,5 beroende på bindningstid, men man kanske inte kan jämföra räntor mellan Sverige och "euroland" ;)
 
4,65% rörlig, shb globen sthlm enl avtal med husleverantören.
 
Va??? Ringde banken nu och sa att jag inte alls är nöjd med räntan på 5,25 som står på byggnadskreditivkontrakten och att jag inte var sugen på att skriva under det och vill helst slippa byta bank. Då sa de att de hade något slags avtal med Älvsbyhus som gjorde att de körde på detta och det var väldigt komplicerat att ändra på. Banken sade till mig att de skulle ta sig en funderare och återkomma.

Hoppas de funderar ordentligt.
 
5,25 låter inte klokt som sagt.
Har de nu dessutom avtal med Älvbyhus så borde det betyda att räntan blir extra låg...(inte tvärtom:))
 
Det känns ju som det avtalet innebär att Älvsbyhus får en viss procent eller något för att de fixar kunder till Handelsbanken som gör att dem måste höja räntan istället. :p
 
Det låter konstigt att ett avtal skulle göra att du skulle få betala mer än andra. Banken kanske vet att de ligger för högt och försöker på detta sätt förklara bort deras högre avgift.

När vi skulle bygga med Älsvbyhus i Kristianstad så hade de SEB och den räntan vi fick då låg ju mkt lägre än vad vi skulle fått på en annan bank.

Har Handelsbanken i Helsingborg ett avtal med Älvsbyhus, kolla då med er säljare på Älvsbyhus. Det är kanske så att de fått ett dåligt avtal?
 
Fundera även på hur mycket räntepengar det rör sig om när ni jämför räntesatserna. Hur länge behöver man använda byggnadskreditivet på ett Älvsbyhus? Ett par veckor eller en månad kanske? Jämför det med andra byggen där man kanske måste utnyttja kreditivet under ett halvår eller mer. Det är totala kapitalkostnaden som man ska fråga efter när man jämför mellan olika banker.
 
Huset ska betalas vid leverans om jag inte har helt fel för mig och sen har de 7 veckor på sig att göra det inflyttningsklart. Byggnadskreditivet lär åtminstone vara öppet dessa veckor.

Jag vet inte hur man räknar fram den totala kapitalkostnaden men jag vet att vi ska få -0,5% på räntorna som utannonseras på handelsbankens sida när det ska göras om till ett riktigt bolån och det kan jag leva med.

Det kanske inte är så mycket pengar att hämta hem på om det skulle vara 4,4 eller 5,25 men i så fall blir det nästan en princip sak eftersom det inte alls är marknadsmässigt.
 
Har pratat med "min egen" handelsbank oxå angående kreditivet, de sa att generellt ligger kreditivräntan 1% över rörliga bolåneräntan utan förhandling så det låter lite märkligt att du får rabatt på lånet i samma bank men får betala mer än normalt för kreditivet, tycker du kan begära att de sänker räntan åtminstone till 4,9 dvs det som shb generellt verkar räkna med. Kontraktsräntan på vårt kontor är 0,3% så även där ligger helsingborg högt tycker jag... varje tiondel är mycket pengar eftersom kontraktsräntan löper på HELA beloppet så fort du öppnar kreditivet dvs betalar första räkningen...
 
Handelsbanken funderar fortfarande...

Är kontraktsräntan på 0,5% hög? 0,3 klingar mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.