Jag har en utbyggnad med klinker och golvärme i vårt hus. Den golvytan ligger ca 10mm ovan övriga parkettgolvet i husets huvuddel.

Ja tänkte nu lägga om golvet i huvudbyggnaden men är sugen att lägga parkett även över utbyggnaden. Men då måste klinkern bort och kanske en del till för att komma i nåvå.

Hur mycket är troligt att man kan avverka under klinkern utan att skada golvvärme?
 
Normalt bara höjden för fästmassan, förutsett att golvvärmen ligger i flytspackel under.
Det förekommer även att golvvärme ligger direkt i fästmassan.

Spontant tror jag du får svårt att komma ned i önskat djup utan att lägga om golvvärmen.
Normalt är ju parkett också något tjockare än klinker/fästmassa.
 
Omöjligt att svara på utan ytterligare information och variablerna är för många.

Vattenburen golvvärme? El baserad Golvvärme? Underlag? Bjälklag?

I den bästa av världar så är det vattenburen golvvärme i spårade skivor med golvgips ovanpå följt av klinker - Då skulle man mekaniskt kunna ta bort klinker och gips och lyckas skona slangen och sedan lägga trägolv på det. Men, enligt instruktion skall gipsen limmas så är det den lösningen så kan det blir ett otroligt pyssel med plåtar som måste bytas = inte lätt när slangen väl ligger.

Är det vattenburen golvvärme ingjutet i flytspackel är det mer eller mindre omöjligt att säga hur mycket man skulle kunna ta ned golvet och svaret får man inte förrens det är för sent och man stött på en slang.

Är det el slinga i flytspackel så gäller samma sak som för vatten - Omöjligt att säga hur högt den ligger i spacklet och således samma problem.

Finns inga givna faktorer och inget som säger hur högt slingan ligger i ev flytspackel så jag skulle säga att det inte kommer att gå utan att skada golvvärmen.

Visst man skulle kunna hyra tex en Bosch D-Tect 150 Wallscanner som skulle kunna ge en uppfattning hur djupt ned slingan ligger men det är ändå stor risk att slingan skadas - oavsett om det är vatten eller el - När man mekaniskt tar bort all klinker.

Så kortfattat - Din fråga är omöjlig att svara på och jag tror att det är en lösning som inte kommer att fungera att få golven i samma höjd. Blinkern ligger antagligen högre just på grund av golvvärmen så att få det i samma höjd innebär sannolikt att ta bort golvvärmen helt.
 
Redigerat:
Ja jag har nog kommit till samma slutsats som slacker...

Golvet har elgolvvärme och utbyggnaden är platta på mark byggd 2008.


Känns som man det kommer bli svårt att komma i nivå då kakel+fästmassa<parkett(15mm+foam) samt att det ligger högre redan nu.

Utan att man vet nåt om lagren... kan man avverka nedåt för att få "plats" för ny golvvärme o får jämnhöjd tro?

Alternativet är att flyta hela hallen och köket bottenvåningen 60m2 och lyfta kök/trösklar osv. Känns inte så roligt.
 
Möjligen kom önskemålet om golvvärme in sent i bilden (efter gjutning av betongen) annars hade man väl kunnat få samma bygghöjd.

Offra golvvärmen? Det är ett rejält jobb att avverka betong också..
Eller leva med en övergångslist?
 
;) Som du kanske förstår kommer önskemålet från nån annan om plant golv ;)

Allt pekar på att behålla höjdskillnaden. Gissar också att önskemål om golvvärme kom in sent.

Desvärre har man klinkrat över skarven mellan plattorna med plattsläpp som följd... hade ju helst haft skarven i golvskickt i skarven mellan grunderna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.