Det kanske slutar med pellets ist:mad: Ett alternativ är att köpa in tjänsten på helentreprenad lik förbaskat. Då får dom borra bäst dom vill.
 
men hur hade ni avtalat pris på den förste som borra?

jaa att köpa in som helentreprenad låter klokt i ditt fall.. bara du skyndar dig innan det blir allmänt känt att det är ett svårt uppdrag :)
 
Det var avtalat att enbart borrningen skulle utföras i det befintliga borrhålet. Men jag blev iof varnad av borgaren då det tydligen är riktigt dåligt berg i mitt område.
 
beställ ett komplett hål från någon borrfirma med kollektor på XXX total längd bara så får du ju det oavsett hur svårt det blir för firman?

kanske bäst att borra någon meter därifrån isåfall?
 
hur har det gått för dig mattiaz?

jag har iaf lagt beställning på en Nibe1245-12 samt kv500 acktank, bör komma till veckan :)
 
Det ligger väl på is kan man säga. Tänker köra slut på ved och pellets först så tar jag ett omtag i frågan sedan:)
 
Börjar bli dags igen... Ska börja med att tillverka en ny acktank ist för de två små jag har.
Skulle man kunna koppla så att bvp går direkt på radiatorerna/golvärmen och att den bara kopplas till övre delen av acktanken för vv-produktion?
 
Klart det går men tank är bra för gångtiderna.
 
Passa då på att bygga in ett stratifieringsrör som VP kan ladda radiatorvatten i tanken med utan att förstöra skiktningen. VV laddas högt på sedvanligt sätt.
 
Hur ser ett sånt ut?
 
I princip är det ett vertikalt perforerat rör där principen är att vattnet från, i ditt fall värmepumpen, letar sig ut genom de små hålen i röret på den nivå i tanken där temperaturen på vattnet är samma.

Kallas också skiktrör, det finns inte så många färdiga tankar med detta idag men siljantanken har det vet jag; http://biomontage.se/produkter/stocksbro_siljan/produktblad.pdf

Tekniken är betydligt vanligare i Tyskland; läs mer här tex: http://www.consolar.de/en/produkte/...peicher_solus_ii_schichten_puffersysteme.html

(Pufferspeicher är tyska för ackumulatortank)
 
  • Gilla
Pärran
  • Laddar…
Jag gjorde ett sånt rör till min tank där radiator returen mynnar ut i vilket gör att tempen in till vp vilket tas från botten hålls ganska konstant lång tid även om radiator returen stiger. Jag bereder inte vv i min tank utan vp har inbyggt beredare men jag förvärmer vv i slingor och de få gånger jag eldar så är vv ur tanken så varmt så då behöver inte vp värma på det extra.
 
Hur gjorde du ditt rör?
Kör du på fast kondensering mot acktanken?
 
Röret är gjort av ett fyrkantprofil tror det var 80*80 rör jag skar hål på lite olika höjder och radiator returen leds in i botten röret sitter mitt i tanken. Jag kör flytande kondensering och tanken sitter där endast för att få lite längre gångtider och naturligtvis när jag eldar. Jag har en extern shunt styrning efter tanken som står öppen när vp sköter värmen men när jag eldar och tank tempen stiger så stoppas vp och shunten börjar reglera framledningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.