oceanis skrev:
Om man tittar på bild 2 o 3 på första inlägget så ser det ut som det är en massiv enstens vägg, så därför finns det inga luftningshål vilket det inte alltid finns i kanalmurar heller.
Jag vet inte hur du så säkert får det till en massiv vägg, för bilderna tycker jag istället visar gaveln med någon träkonstruktion.
Energibesparing gjorde att många luftningshål fogades under 1970-talet och gör särskilt att söderväggar blir mättade med vatten och frostsprängning.

Murar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
thomas33 skrev:
Jag vet inte hur du så säkert får det till en massiv vägg, för bilderna tycker jag istället visar gaveln med någon träkonstruktion.
Energibesparing gjorde att många luftningshål fogades under 1970-talet och gör särskilt att söderväggar blir mättade med vatten och frostsprängning.
Nä jag är absolut inte säker vilket jag försökte indikera genom att skriva att "jag tror", men det kan TS säkert reda ut via en ritning på huset. Lite beroende på när huset är byggt så kan man också anta vilken typ av mur det är. Men eftersom TS verkar befinna sig i Skåne så får man också titta lite på hur man byggde hus där för vi har åtminstone ända fram till 70-talet lite olika sätt att bygga då det användes mycket mer tegel i Skåne än man gjorde norr om Småland när det gäller småhusbyggande.

Jag vill nog mena att det är ovanligt med öppna stötfogar på hus fram till minst 50-talet då man murade kanalväggar utan isolering.

Det du visar är en trävägg med halvstens tegelbeklädnad jag tror fortfarande att TS har ett stenhus.
 
Redigerat:
Kikade lite i originalritningarna och kan där inte se någon luftspalt mellan lättbetongen och teglet:

ny 4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ny5.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är träkonstruktion innaför finns väl risk att syllen tagit skada också. Edit: Ingen syll enligt ritning verkar det som.(y)

Saknas ventilationshål i min mexitegelfasad också , men har inte haft nåt problem än (byggt 1975). Samma visa med alla husen runt i området byggda 74-78 , alla saknar ventilationshålen. Dock ingen som fått problem med frostsprängning.
 
TorpRobin skrev:
Kikade lite i originalritningarna och kan där inte se någon luftspalt mellan lättbetongen och teglet:
Borde finnas en ritning som visar enbart väggen i genomskärning och om det är luftspalt eller ej.
 
Där ser man... du har helt riktigt ett stenhus. Med tanke på att det är tegel på lättbetong skulle man ju nästan tro att det är ett 50-tals hus och kan då mycket väl vara murat med ett kalkbruk eller ett svagt kalkcementbruk med fogar som har fått lite mer cement i bruket för att stå emot väder och vind bättre.
Det finns ingen isolering innanför teglet och har då inte heller haft öppna stötfogar men säkert kramlor som håller muren fast i lättbetongen vilka också som tomas33 skrev kan vara upprostade. Det innebär att det i princip är lättbetongväggarna som håller upp huset och teglet finns som ett yttre skall och detta gör det lite lättare att renovera. Men det kräver mycket tid och varsamhet. Det finns reparationsmetoder för att både byta infästningar/kramlor och armering. Det är inte ens säkert att du behöver lägga i ny armering för i många fall överarmerade man på den tiden vilket därför bla har lett till massor av dessa skador.

Jag tycker att du skall försöka få kontakt med någon som är bra på dessa arbeten och åtminstone få råd och kanske några timmars hjälp när du startar med jobbet för det gäller att använda rätt metod och likartad bruk. Och förbered dig på att skaffa en byggställning och försök dig inte på det från en stege.....
 
Redigerat:
  • Gilla
TorpRobin
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Borde finnas en ritning som visar enbart väggen i genomskärning och om det är luftspalt eller ej.
Jag vet inte när huset är ifrån men det var en vanlig konstruktion med tegelklädda lättbetonghus på 40-50 talet som varken hade luftspalt eller isolering.
 
Jag vet att man på LTH i Lund har gjort flera forskningsuppdrag och utredningar om just korrosionsskador i tegelväggar så där finns nog en massa information att hämta. Jag tror också att det finns en del metodbeskrivningar att läsa från dessa uppdrag.
 
Huset är byggt 1960.

Ja. Får se om jag får fatt i en duktig murare för några timmars konsultering då. Man vill ju inte ha väggen över sig :)
 
Svensk Byggtjänst har/hade tidigare också handboken ” Reparation av murade fasader med korrosionsskador” som du kanske ska se om du får tag i för jag tror det finns en del att studera där.
 
När jag ögnat tråden ser jag ju att omfattningen av skadorna har växt i takt med att TS satt sig in i ämnet. När det kommer till armeringen ovan fönster rekommenderar jag Hagilabs fogspruta. Gubben bakom den är en av LTH-gubbarna oceanis skriver om. Draghållfasthetsproven på fogarna som grundats med tunnfogsbruk talar ju iaf inte emot metoden.

Själv har jag fixat mina fogar genom att fräsa/borra/knacka ur armeringsjärnen, grunda med tunnfogsbruk, i med rostfritt bistål och sedan foga med fogsprutan. Har inte tegelstenarna i nedersta skiftet ovan fönstrena flyttat på sig får man till det riktigt bra. I de fall teglet har tryckts ner fuskade jag och beställde spännarmerade tegelbalkar. Då mitt tegelfasad är cementslammad och målad behövde jag inte bry mig om att matcha teglet så bra. I ditt fall är perfekt matchning nog svårt och kanske Murmabalken kommer till pass?

Billiga fogfräsar och utsugstillsats till vinkelslipen hittar du från tillverkaren Irwin, billigt hos exempelvis engelska Toolstop.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Jag tror att Hagilab inte bara har fogspruta utan att dom också har frästillsats och pinfräsar annars har Murergrej i Danmark detta. Det kan rekommenderas att köpa lite olika diameter för det gäller att ha rätt diameter så att man inte kör sönder kanterna på stenen för det syns så tydligt när man har teglet synligt som TS.

http://www.murergrej.dk/osm-fugefraeser-stifter
 
Frästillsatserna Hagilab säljer är just de nämnda Irwinprylarna fast till ungefär det dubbla priset. Därav min rekommendation :)
 
  • Gilla
TorpRobin
  • Laddar…
phl skrev:
Frästillsatserna Hagilab säljer är just de nämnda Irwinprylarna fast till ungefär det dubbla priset. Därav min rekommendation :)
Det är möjligt att det är så. Jag slog bara en snabb koll på Irwin prylar hos toolstop och hittade inget så därför jag tipsade egentligen mest om danskar som ett alternativ. Har själv inte handlat fräsar av Hagilab utan av danskana och Målarkalk AB i Hyllinge som förr sålde sådana. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.