Hej,

Undrar om någon har erfarenhet dels av Götenehus som leverantör samt om någon byggt/bygger deras hus Saltö och har synpunkter på det?

Vi funderar starkt på något av deras hus då vi gillar deras design.

Tackar/Brelle
 
Hej !
Vi var också intresserade av Götenehus men desvärre verkade de inte säljaren så intresserad av oss >:(.
Efter att ha försökt maila och ringa och få kontakt ett flertal gånger utan någon som helst respons gav vi upp och tog bort dem från listan som potetiella husleverantörer. Kan nämnas att vi hade egen tomt så vi hade ju kommit en bit på vägen om man säger så....
De vi försökte etablera kontakt med var Sthlmskontoret.

De har många fina hus , hoppas ni lyckas bättre !!

 
Vi är i starten av vår byggprocess med Götenehus (Göteborg) och har precis fått sista ritningsförslaget.
Än så länge (peppar, peppar) så fungerar det bra och vi får bra respons på våra frågor.
Standarden på deras hus och materialval är relativt hög och för det mesta helt OK. Totalentreprenad som dom skriver om, både i katalog och på hemsida, gäller inte från början. Däremot kan man få det mot en extra kostnad. Det kan vara värt att veta när man jämför priser...

Saltö var ett av de hus vi från början funderade på men till slut valde bort.
 
Tack för feedbacken!

Vi ska bygga i Malmö området och säljaren verkar än så länge bra. Dock verkar Götene rätt dyra. Varför valde ni bort Saltö och vilket hus valde ni istället? (Eftersom vi är nya på det här kanske ni har tänkt på detaljer vi missat.

/Brelle
 
Vi valde inte bort Saltö för att det var något direkt dåligt med huset men vi har inte, estetiskt, svalt funkiskonceptet än.... kanske är gammalmodiga... ;)
Vi valde Sandö som vi breddade och gjorde om planlösningen på, totalt 185 kvm.
Detta bl.a. för att få plats med 4 sovrum på ovanvåningen för våra barn. Dessutom var detta ett billigare alternativ än Saltö visade det sig. Annars tyckte vi att planlösningen på Saltö var spännande trots att det inte passade oss.

Värt att veta 1: Götenehus har/hade en "drive" där de gav 70.000 i rabatt om man valde att behålla ursprungsritningarna.

Att Götenehus är dyra vet jag faktiskt inte. Tycker nog att priserna är Ok med tanke på vad som ingår som standard. Min uppfattning är att det är oerhört svårt att jämföra priser mellan olika tillverkare om man inte har järnkoll på vad som ingår och vad de använder för materialtyper. Vi gjorde väl inte någon strukturerad studie över priser innan köpet men det känns spontant som om Götenehus ligger i ett mellanskikt vad det gäller priser.

Värt att veta 2:
Det är ju en bit från Malmö men Götenehus bygger ett Saltö som visningshus i Onsala (20 min söder om Gbg) som skall vara klart i Maj.
 
Hej igen,

Tack igen, Vi ska verkligen åka till Onsala. Det är helt klart värt tiden i bil. Vi är väldigt förtjusta i funkis konceptet på detta hus men också osäkra på om man tröttnar på det med tiden.

Sandö är mycket trevligt också och en lite mer sansad formgivning. Även Tjärnö gillar vi skarpt.

Har ni valt trä eller putsfasad? Kan tänka mig att det är vanligare med trä på västkusten men i Skåne passar det bättre med puts. Götene putsar på frigolit som jag inte har någon erfarenhet av.

Lycka till med byggandet av Sandö och berätta gärna hur det går.

Mvh/Brelle
 
Vi valde träfasad. Dels så är det vanligast här och dels så var det billigare. Götenehus har även en träfasad som liknar puts (!), enligt säljaren. Tror att det är den som de skall använda på visningshuset.

Tjärnö var vi faktiskt oxå och funderade på men det kostade 350.000 mer än vårt breddade Sandö på 185 kvm och trots att Tjärnö har fler "roliga" lösningar så kändes inte de 350.000 tillräckligt motiverade.

De har redan smält upp ytterväggar och tak på visningshuset så vill ni se extriören så är det bara att sätta sig i bilen... ;)

Vi skall väl berätta, under resans gång, hur det går. Hade tänkt att snickra ihop en hemsida om tiden räcker tid med foton etc.
 
Är det någon som fått ett pris på saltö?
 
Ja, vi fick det. Har tyvärr inte det framme men det låg på c:a 1750.000 för Saltö2 med träfasad. Om jag kommer ihåg rätt så fick man lägga till c:a 50-100.000 för Saltö 1 och samma pengar om man ville ha puts.
Priserna baserar som sagt på mitt minne som inte alltid är på topp så kontakta närmaste Götenehuskontor om du vill ha mer exakta priser.
 
Tackar för infon. Skulle ha det i fickan när jag pratade med götenehus.

Tyvärr så föll det direkt då detaljplanen inte tillåter pulpettak.

Nya tag!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.