Vi köpte hus för ett år sen och river nu upp klinkergolvet i köket för att hitta spår av fukt på väggen och något svart på golvet. Med tre barn hemma varav en bebis blir man givetvis orolig för att det är svartmögel vi har. Hur vet man, vad gör vi? 20160210_101500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det som bilden visar, vad satt här? Är det bakom ett skåp? Vad finns på andra sidan väggen?
Det ser ut som mögel tyvärr. Det positiva är ju att du har upptäckt det. Det hade varit tio gånger värre om du INTE hade upptäckt det.
Jag hade torkat bort det med en fuktigt trasa och rengöringsmedel och konsulterat en sakkunnig om man bör behandla området med tex Boracol
 
Det har stått ett kylskåp där som vi vet kan läcka �� Väggen är bara en avskiljare mot vardagsrummet. 20160210_000513.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20160210_000526.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Där har du iallafall anledningen till mögel. Fukt från en kyl/frys och bra med värme och skyddat.
Svartmögel är ju farligt så jag tycker att du ska prata med en kunnig färghandel eller bygghandel. Dom har meden du behöver. För sök att inte röja för mycket i det tills det är åtgärdat. En handduk att lägga över om det är ett utrymme som man rör sig i är ett bra råd
 
Staffans2000
Vad sägs om att ta en skurborste och lite klor blandat vatten, skur, skur -klart!

Joxa inte till det.

Staffan
 
Köp mögeltvätt i din färghandel och tvätta rent med en skurborste. Inget att oroa sig för då det är en isolerad skada p.g.a. den läckande kylen du nämner.
 
O
Borde räcka med klorin... Bara att torka av. Ingenting att oroa sig mer för...
Förutsatt att anledningen är borttagen...
 
N
Vår gamla lägenhet drabbades av Svartmögel på grund av läckande diskmaskin. Vi hittade tyvärr läckan först efter att vi fick problem med halsen och lungorna. Sambos kompis som är känslig kunde uppenbarligen känna doften från mögel från min sambos kläder. Mögelfläcken på väggen bakom diskmaskinen var cirka 30x40 cm.

Tipset vi fick först var att tvätta bort det med klor och byta skivorna som möglet satt på. Vi tog dock in en firma som gjorde en ordentligt undersökning. Det slutade med att vi fick flytta ut tills de hade sanerat hela lägenheten ordentligt. De rev ut hela köket och plockade bort allt tills det var endast betong kvar.

Jag vill inte skrämma dig, men samtidigt vill jag varan dig. Vi blev riktigt sjuka av detta!
 
Uppdatering: Jag ringde vårt försäkringsbolag som skickade ut en firma som konstaterade att det var svartmögel men att fukt inte fanns i nuläget. Fuktskada blev daterad till innan 2003 och därför kunde försäkringsbolaget heller inte hjälpa oss. Vi bestämde oss då för att själva ta upp angripna skivor genom att plasta in köket och sätta det i undertryck. Dessvärre var samtliga spånskivor i köket fylla av svartmögel på undersidan samt isoleringen under. Ett rejält bakslag minst sagt. Och just nu hoppas vi att det någonstans går en gräns för spridningen så vi slipper riva upp vr med. Sen stötte vi på yttligare ett bekymmer som jag hoppas att någon kan hjälpa till med. Det verkar som att spånskivorna vi rivit upp är 25 mm tjocka. Är detta gammal standard? (huset byggt -73) Går det att hitta den tjockleken idag någonstans eller hur bär man sig åt för att matcha nuvarande golvnivå?
 
niiina skrev:
Uppdatering: Jag ringde vårt försäkringsbolag som skickade ut en firma som konstaterade att det var svartmögel men att fukt inte fanns i nuläget. Fuktskada blev daterad till innan 2003 och därför kunde försäkringsbolaget heller inte hjälpa oss. Vi bestämde oss då för att själva ta upp angripna skivor genom att plasta in köket och sätta det i undertryck. Dessvärre var samtliga spånskivor i köket fylla av svartmögel på undersidan samt isoleringen under. Ett rejält bakslag minst sagt. Och just nu hoppas vi att det någonstans går en gräns för spridningen så vi slipper riva upp vr med. Sen stötte vi på yttligare ett bekymmer som jag hoppas att någon kan hjälpa till med. Det verkar som att spånskivorna vi rivit upp är 25 mm tjocka. Är detta gammal standard? (huset byggt -73) Går det att hitta den tjockleken idag någonstans eller hur bär man sig åt för att matcha nuvarande golvnivå?
Golvspånskivorna är 22 mm nuförtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.