Jag funderar på att bygga en TV-bänk av något skivmaterial, antagligen bänkskivor i bok (27 eller 40 mm tjocklek). Det blir en 55 cm djup och 180 cm lång toppskiva som vilar ovanpå gavlar av samma material. Även mitt i lär det behövas en skiva (likadan som gavlarna) för att toppskivan inte ska böjas ner av sin egen vikt. Fram- och baktill blir bänken öppen för maximal ventilation.

De tre benen gör att hyllplanen under toppskivan blir ca 90 cm långa. Dessa kan vara tunnare än toppskivan, men i övrigt i samma utförande. Räcker det att hänga dessa hyllplan i gavel- och mittskiva eller har ni något annat knep hur hyllan ska kunna lastas med förstärkare och liknande utan att säcka ihop på mitten? Finns det extra kraftiga stift som hyllplanen kan vila på? Kanske måste man ha stag från toppskivan som avlastning?

Finns det något lämpligare material än massiva träskivor för en sådan här konstruktion? Fördelen med massivt trä är väl att det ser bra ut även där skivorna har kapats, vilket väl inte är lika lätt med laminat? Vill ha något ljust träslag, så målad mdf vill jag helst undvika.

Alla tips om material och lösningar mottages tacksamt!

/ Iceman71
 
Iceman71 skrev:
Jag funderar på att bygga en TV-bänk av något skivmaterial, antagligen bänkskivor i bok (27 eller 40 mm tjocklek). Det blir en 55 cm djup och 180 cm lång toppskiva som vilar ovanpå gavlar av samma material. Även mitt i lär det behövas en skiva (likadan som gavlarna) för att toppskivan inte ska böjas ner av sin egen vikt. Fram- och baktill blir bänken öppen för maximal ventilation.

De tre benen gör att hyllplanen under toppskivan blir ca 90 cm långa. Dessa kan vara tunnare än toppskivan, men i övrigt i samma utförande. Räcker det att hänga dessa hyllplan i gavel- och mittskiva eller har ni något annat knep hur hyllan ska kunna lastas med förstärkare och liknande utan att säcka ihop på mitten? Finns det extra kraftiga stift som hyllplanen kan vila på? Kanske måste man ha stag från toppskivan som avlastning?

Finns det något lämpligare material än massiva träskivor för en sådan här konstruktion? Fördelen med massivt trä är väl att det ser bra ut även där skivorna har kapats, vilket väl inte är lika lätt med laminat? Vill ha något ljust träslag, så målad mdf vill jag helst undvika.

Alla tips om material och lösningar mottages tacksamt!

/ Iceman71
kan du inte köra på fanerad mdf... mkt billigare,... å du kan ju sätta kantlist runt om, finns i olika mm.

kan du inte sätta tex 3st "väggar" å dela av den liten å för att den inte ska bli för tung,
 
Hej och tack för synpunkterna!

Tanken var väl att behöva göra så lite som möjligt och så snyggt som möjligt, så det var väl därför jag hoppades slippa kantlister. Är inte säker på att jag skulle lyckas få till det riktigt snyggt med sådana.

Dessvärre ska ett fack rymma en centerhögtalare, så därför kan jag inte dela in bänken i "45-cm-fack" eller vad som nu krävs för att förstärkare och sådant ska rymmas. Ett backstycke skulle jag kunna tänka mig, men det lär väl inte avlasta speciellt mycket.
 
Sätt in förstärkning under hyllan, antingen ytterligare hyllplan, men inte lika djupt (för att det inte skall synas) och limma/skruva detta underifrån, kanske också med extra förstärkning i infästningen vid gavlarna.

Jag byggde om en IKEA-hylla genom att limma och skruva på (inifrån) en ekskiva (som alltså hamnade på utsidan). Den är nu så hållbar att man kan sitta på den trots att den är gjord av "lackat papper". Jag har också en innervägg som är mycket tunn pga en skjutdörr, även denna håller för extremt mycket då den är limmad och skruvad. Den är stummare än väggen invid som har reglar...
 
Jo, att klä in ett färdigt skåp vore förstås praktiskt, men jag har inte sett något som stämmer med de mått jag vill ha...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.