Hej,

Spelrummet börjar bli färdigt men trotts att det finns gardiner(mörkläggande), mattor m,m så ekar det fortfarande till den grad att det blir påfrestande.

Såhär ser rummet ut nu :

oIK8mbx.jpg
http://i.imgur.com/oIK8mbx.jpg
P2YHuSF.jpg
http://i.imgur.com/P2YHuSF.jpg
Man kan se att det hänger bara gardin vid ena sidan om fönstret här, detta är temporärt för att se hur det ser ut med dubbla längder på en sida. Just nu finns det endast 4 gardinlängder i rummet.

Anledningen till ekot är troligen stenväggar i kombination med stengolv, i rummet längre bort med parkett så ekar det inte alls på det viset. Gardinerna gjorde en ganska stor skillnad så tanken är att hänga in dubbla längder(totalt 8 längder) men jag tror inte det kommer lösa eko problemet helt.

Troligen hade man kunnat bygga in ljudisolering i taket men detta har vi inga planer på dagsläget.

Har tittat lite på mattor som sätts på väggarna men känner mig osäker på vad som verkligen fungerar.

Tacksam för tips.
 
Redigerat:
Du är inne på rätt spår, mer textilier kommer att dämpa ekot.

Protte
 
En större, tjockare matta är skönt för fötterna och gör troligen en hel del nytta. Nån fåtölj också kanske.

Ett bra sätt att ljuddämpa är textiltavlor: Gör en stor ram, fyll den med skumgummi eller annat mjukt material, häfta över ett snyggt tyg.
 
Bra idéer! Jag har dock inga tankar på att byta ut någon av mattorna(helt nya) och de behöver dessutom vara robot vänliga.

Jag hoppas på att 4 mörkläggande gardinlängder till ska göra en skillnad men tror ändå att det behövs mer.

Tavlor med fyllnad i är bra men det blir svårt att få in så som det är nu, då måste jag byta ut något vilket tyvärr tar emot.

Hur är det annars med ljuddämpnings plattor? Verkar finnas en hel uppsjö, finns det något som ser okay ut men som samtidigt faktiskt fungerar?
 
Det finns förenklat två principer för att förändra akustiken - absorption och diffusion - där mattor, möbler och gardiner ger mest absorption, mest i de högre frekvenserna. Risken om man absorberar för muckat är att rummet blir helt "dött" utan någon efterklang och väldigt obehagligt att vistas i, så jag skulle rekommendera en kombination. Ju mer "objekt" såsom hyllor med böcker/skivor, möbler, tavlor o s v du petar in, desto mer bryter du upp ljudvågorna och minskar ekot. Du kan också bygga eller köa diffussorer - titta t ex på vad Svanå Miljöteknik har att erbjuda!
 
Aha, ja jag har också läst lite om absorption och diffusion, i detta fallet har jag fått för mig att problemet är att ljudet studsar så då borde väl diffusion plattor göra susen?

Annars har man ju sett de där spaciga taggiga plattorna som kanske också skulle kunna hjälpa.

Jag ska kontakta Svanå och se vad de säger, tack!
 
Satte dit dubbla gardinlängder och det gjorde en skillnad men långt ifrån tillräckligt. Provade vi dock att dra för gardinerna för fönsterna så hjälpa det ganska markant.

Så det verkar inte spela så stor roll hur tjockt med tyg man har på ett ställe utan det ska gärna spridas ut.

En tanke nu är att byta ut gardinskenorna som är 2 meter till kanske 4 eller 6 meter och då klä större delen av väggen med gardin. Dock är det inte så vi tänkt oss, rent estetiskt sjunker det ett par grader men samtidigt måste vi få bort ekot.

Även funderat på att byta ut tavlorna mot lite större målade tavlor men de som sitter där idag är noga utvalda och helt nya. Målade tavlor kommer förändra känslan i rummet tyvärr.

Kanske mattor på väggen är ett bättre val men fortfarande osäker på vad som ger bäst funktion?
 
KristinaRT
När vi inredde ett nytt rum på jobb, liknande ditt med ganska stora hårda väggar och hårt golv, satte vi ett slags absorbenter på väggen. Det var runda (diameter mellan 30 cm och 50 cm), konvexa och klädda med ett tyg som hade struktur ungefär som mossa, och var fyllda med någon slags vadd. Fanns i flera färger och olika storlekar så vi pusslade ihop flera till ett snyggt mönster. Kommer inte ihåg varifrån de kom, men det borde gå att hitta på flera ställen.

De är iaf väldigt effektiva, och dessutom dekorativa :)
 
KristinaRT skrev:
När vi inredde ett nytt rum på jobb, liknande ditt med ganska stora hårda väggar och hårt golv, satte vi ett slags absorbenter på väggen. Det var runda (diameter mellan 30 cm och 50 cm), konvexa och klädda med ett tyg som hade struktur ungefär som mossa, och var fyllda med någon slags vadd. Fanns i flera färger och olika storlekar så vi pusslade ihop flera till ett snyggt mönster. Kommer inte ihåg varifrån de kom, men det borde gå att hitta på flera ställen.

De är iaf väldigt effektiva, och dessutom dekorativa :)
Låter intressant, det verkar dock finnas en uppsjö så om du kan ge mig en fingervisning var jag bör leta då hade det varit bra.
 
KristinaRT
Jag tror, utan att vara säker, att vi köpte dem från samma ställe som möblerna, Kinnarps?

Googla annra bara ljudabsorbernade dekorationer så hittar du många olika versioner, som påminner om de vi har....
 
Redigerat:
Textiltavlor kan användas som passepartouter till de befintliga sakerna på vägggarna, dvs välj något enfärgat, gör en stor sak och sätt bakom de tavlor du har idag. Grå tex om du vill fortsätta på det nedtonade temat. Du kan använda samma tyg som i gardinerna, så blir det enhetligt.
 
Anna_H skrev:
Textiltavlor kan användas som passepartouter till de befintliga sakerna på vägggarna, dvs välj något enfärgat, gör en stor sak och sätt bakom de tavlor du har idag. Grå tex om du vill fortsätta på det nedtonade temat. Du kan använda samma tyg som i gardinerna, så blir det enhetligt.
Tack, men förstår inte helt hur du menar? Ska jag tillverka auktustiska plattor(textil och markmatta), sätta dem på väggen och sen sätta tavlorna ovan på dem?
 
Precis.

Markmatta vet jag inte vad du menar med, man brukar ta tunn skumgummi, filt eller nåt sånt. Ungefär som när man gör en madrasserad sänggavel. Inget konstigt alls.
 
Hejsan!

Jag tänkte köra en lite kort akustikskola vad gäller akustikreglering av rum.

När det gäller förbättring av ljudmiljön i ett rum så finns det några saker som är bra att tänka på.
Såvida det inte rör sig om en kritisk lyssningsmiljö (tex HiFi- eller biorum) så har vi 6 möjliga ytor som ljudet kan reflekteras mot. Är dessa ytor hårda kommer ljudet att "studsa runt" i rummet tills det så småningom dör ut. Det är summan av alla dessa ljudreflexer som blir rummets efterklangstid, dvs. hur lång tid som ljudet klingar kvar i rummet lite förenklat.

För att åstadkomma en behaglig ljudmiljö vill vi att efterklangstiden är lagom lång och då över ett så brett frekvensområde som möjligt. Detta gör vi med hjälp av bredbandiga ljudabsorbenter som monteras på en av de ovan nämnda motstående ytorna, dvs. 1 kortvägg, 1 långvägg samt tak.

Ett vanligt missförstånd är att tunna textilier i form av draperier och mattor är en bra akustikreglerande åtgärd. Tyvärr så stämmer inte det.

Det vi normalt upplever som en dålig ljudmiljö, med dålig taluppfattbarhet och tröttsamt bumligt ljud, beror på att ljudet i vokalområdet (ned till ca 100 Hz) ringer kvar långt i tid och därmed maskerar de för taluppfattbarheten så viktiga konsonanterna som ligger i ett högre frekvensområde.

Ett ljudabsorberande materials förmåga att absorbera ljud i vokalområdet står i paritet till dess tjocklek. Ett bra ljudabsorberande material (med rätt flödesmotstånd) behöver då minst vara 40 mm tjockt för att kunna absorbera någorlunda i just vokalområdet. Drapperar vi då ett rum med enbart tunna textilier, som bara absorberar i de höga frekvenserna, är det lätt att förstå att vi kommer absorbera de energisvaga konsonanterna medan vokalområdet lämnas obehandlat och därmed maskerar de redan absorberade konsonanterna. Alltså för tal, minst 40 - 50 mm tjock ljudabsorbent. Monteras absorbenten med en luftspalt förbättras absorptionen i de låga registret ytterligare.

Vad gäller val av ljudabsorberande material så är all form av pressad filt, skumgummi madrasser (med slutna celler) tyvärr helt förkastliga. Ett bra ljudabsorberande material ska ha rätt sorts flödesresistivitet och oftast ligger fibrerna "huller om buller".

Vad gäller TS rum så skulle jag föreslå 50 bygelabsorbenter med luftspalt i tak, 50 mm väggabsorbenter på var sida om bokhyllan samt 50 mm väggabsorbenter på ena långväggen. Montera väggabsorbenterna så dess underkant täcker in öronhöjd sittandes.
 
  • Gilla
JohanCarl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.