Är det någon som utvärderat något mer? Funderar på om man ska fortsätta kolla på Siemens SPC eller om KSenia kan vara ett bra alternativ. Finns någon som kan berätta lite om för- och nackdelar (styrkor/svagheter) så man kan avgöra vad som passar en själv?
 
Vad är viktigt för dig när det gäller larm
 
goldfish1977 skrev:
Är det någon som utvärderat något mer? Funderar på om man ska fortsätta kolla på Siemens SPC eller om KSenia kan vara ett bra alternativ. Finns någon som kan berätta lite om för- och nackdelar (styrkor/svagheter) så man kan avgöra vad som passar en själv?
Håller med. Är också nyfiken på detta larm. Då jag redan har trådat så är hybrid ett måste för mig. NEO, Lightsys2, SPC eller detta. Någon som sett pris?

För mig gäller:
- Hybrid
- Bra App. Helst med push.
- Uppringing med röst om möjligt
- Taggar
- Z-wave kompatiblet inte fel.
 
  • Gilla
johanoloflindberg
  • Laddar…
RilleRock
goldfish1977 skrev:
Är det någon som utvärderat något mer? Funderar på om man ska fortsätta kolla på Siemens SPC eller om KSenia kan vara ett bra alternativ. Finns någon som kan berätta lite om för- och nackdelar (styrkor/svagheter) så man kan avgöra vad som passar en själv?
Ksenia är ett otroligt smart larm med snygg design.
Det finns inte mycket det inte kan, men med tanke på att vi redan har många SPC kunder och tänket i plattformarna är såpass snarlikt kommer inte vi fördjupa oss i ännu en central.
Då SPC är så otroligt stabil och framtidssäker som den är.
Dock kommer vi ha den som ett komplement till de kunder som tilltalas av designen alt bygger renodlat KNX då Ksenia har en knx-modul.

Snabb summering
Några av alla fördelar:
- Snygga paneler med inlärningshistorik (kommer ihåg dina vanligaste kommandon och föreslår dem).
- Tilltalande design och flera manöverpanelrar på g.
- Framtidsäker
- Få in temperaturvärden via sirenerna
- Nödbelysning i sirener
- Knx-modul
- Dubbla simkort med saldokontrol direkt via systemet

Nackdelar:
- Ingen riktig app utan man loggar in online till centralen.
- Streamade kameror streamas inte i en app utan man blir vidarlänkad via onlineportalen.
 
För min del är det även hybrid som gäller. JAg har ett befintligt trådat larm och kommer vilja nyttja trådarna för ett nytt larm i den mån det går.

Det låter oavsett som att både KSenia och SPC är två bra alternativ. Var skulle ni rekommendera att man kan läsa in sig på dessa larm - är det manualerna som gäller eller finns någon bra djupgående recension kring dessa larm?

Appar är ju säkert sådant som kommer. Det viktiga är att larmet utvecklas och att det är utbyggbart / att man inte låser in sig.




Mattias_Jo1 skrev:
Håller med. Är också nyfiken på detta larm. Då jag redan har trådat så är hybrid ett måste för mig. NEO, Lightsys2, SPC eller detta. Någon som sett pris?

För mig gäller:
- Hybrid
- Bra App. Helst med push.
- Uppringing med röst om möjligt
- Taggar
- Z-wave kompatiblet inte fel.
 
Hej Har precis fått ett Ksenia larm installerat. Är Mycket nöjd :) titta runt på på flera system men detta hade allt man önskade sig. àppen´ är fantastisk, enkel full kontroll på hela anläggningen,, Väljer ,man Ksenas GSM stoppar i ett simkort får all information via sms, Man kan även sätta en nedre gräns tex 50:- kvar på kontantkortet så får man ett sms när det går ned till denna summa på kortet så det inte tar slut. Har även lagt in ett par IP kameror,, Samma ´app´ till både kamerorna samt larmsystemet.
 
ollis skrev:
Hej Har precis fått ett Ksenia larm installerat. Är Mycket nöjd :) titta runt på på flera system men detta hade allt man önskade sig. àppen´ är fantastisk, enkel full kontroll på hela anläggningen,, Väljer ,man Ksenas GSM stoppar i ett simkort får all information via sms, Man kan även sätta en nedre gräns tex 50:- kvar på kontantkortet så får man ett sms när det går ned till denna summa på kortet så det inte tar slut. Har även lagt in ett par IP kameror,, Samma ´app´ till både kamerorna samt larmsystemet.
Mycket intressant. Var köpte du det? Kostnad?
Mvh Mattias
 
D
Ksenia går bara att köpa via Extronic i Sverige och de säljer inte till privatpersoner. Finns dock på Ebay och i England.
Var själv mycket intresserad av detta larm då den använder sig av bussteknik (dock ej till detektorer), men ogillade hur de integrerar kameror (bara en länk för livestream) samt den dåvarande appan var htmlbaserad, så valet föll på Paradox istället.
 
DMOL skrev:
Ksenia går bara att köpa via Extronic i Sverige och de säljer inte till privatpersoner. Finns dock på Ebay och i England.
Var själv mycket intresserad av detta larm då den använder sig av bussteknik (dock ej till detektorer), men ogillade hur de integrerar kameror (bara en länk för livestream) samt den dåvarande appan var htmlbaserad, så valet föll på Paradox istället.
Vad har Paradox som inte t ex SPC inte har? Har snöat in mig på SPC, har nämligen ett urgammalt trådat DSC larm som jag vill byta ut.
 
D
Är inte särskilt insatt i SPC men valde bort dem pga det verkade krångligare att sätta upp, tillgång på dokumentation/firmware var svårare att få tag på samt jag ogillar alla deras manöverpaneler. SPC app verkar däremot vara riktigt bra av det jag sett på youtube. Paradox går det att köra i princip allt via bussanslutning till skillnad från SPC och Ksenia, och var enkelt att sätta upp. Kan köra långa busslingor från detektor till detektor till annat busstillbehör vilket underlättar kabeldragningen. Du kan ju kolla på deras hemsida eller produktkatalog http://www.paradox.com/Products/default.asp?CATID=12
 
Paradox är intressant men är rätt dyrt i jämförelse. Får den uppfattningen iaf. Kan håll med att SPC verkar krångligt att sätta upp.
 
D
Ja Paradox får du beställa allt från leverantörer i Europa via t.ex. Ebay. Det är nästan dubbelt så dyrt i Sverige av någon anledning.
 
DMOL skrev:
Ja Paradox får du beställa allt från leverantörer i Europa via t.ex. Ebay. Det är nästan dubbelt så dyrt i Sverige av någon anledning.
Men förmodar att jag inte kan blanda in saker köpta i Sverige då. Är igentligen inget problem.
 
D
Jodå, det finns inget regionssystem på Paradox. Du kan PM eller starta en ny tråd så vi inte kidnappar denna.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Nu har jag sett Ksenia live. Helt klart intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.