D
Har kollat på begagnade säkerhetsdörrar och har nu hittat ett parti med begagnade säkerhetsdörrar.

Tänkte fråga om någon har skaffat begagnad säkerhetsdörr och deras erfarenhet?
Vet någon om någon som bara gör installationen i Göteborg och vad det skulle kosta,?
Något man ska tänka på vid installationen?

Har gjort förfrågning och väntar på svar och har då satt det ska vara installerat så det är brandgastäta.

Hör gärna folks synpunkter och något man borde tänka på.
 
Det fixar nog vilken snickare som helst.
Det är lätt att montera själv med om måtten stämmer.
Kolla fabrikantens hemsida så finns det oftast installationsanvisningar.
Om dörrarna bara är i bra skick så ser jag inget fel med begagnat.
 
D
Tack för svar.
Jo jag tycker också inte borde vara så svårt att antingen installera de själv, har ju satt upp inne dörrar.
Men då det gäller ytterdörren och brandgastäta så hade ju känns bäst om man kunde få en hantverkare.

Sedan så tänkte jag bäst fråga här så inget man har glömt, är ju lätt missa lagar, regler och liknande när man inte är insatt i ämnet. Läste ju på en av säljarna av säkerhetsdörrars hemsida det ändrades någon lag 2013 om att nyinstallationer i flerbostadshus med dörren mot trappen ska ha brandskydd och brandgastäta. Har försökt söka mer om det men inte hittat. Frågan är om det är just de som säljer har vinklat en egen tolkning för att få mer intresse av att sälja eller hur det ligger till.
 
Kolla tillverkaren hemsida och tanka hem monteringsanvisningarna där framgår hur det ska göras.
En BRF kan ha krav på att en yrkesman ska utföra montaget men det är så olika vad de kräver.
 
D
Vet inte hur styrelsen ställer sig har skickat fråga om hur det ställer sig till dörr bytet och om mer info från de.
Hoppas man kan få ett snabbt svar och att de inte ska krångla. Dörren är ju föreningens egendom enligt stadgarna så kan ju bli att de kommer ställa krav men hoppas på att det ska gå smidigt. När jag satt i styrelsen hade vi aldrig någon som tog upp om att de ville bytta närmsta var en som ångrade att den inte gjorde bytet när det var hyresrätt och ville väl styrelsen skulle ordna något.
 
De vanligaste kraven från BRF är utseendet t.ex färg och mönster då de ska passa in med de övriga.
 
D
De dörrarna jag har hittat har samma utseende så borde inte vara något problem. Får hoppas det ska gå utan större problem
 
D
Har fått in två offerter då från företag som inte kollat på plats, ska boka in med några för att få offert på plats och hoppas de blir bättre.

Men de två jag har fått så tar de 3'500 kr för att installera en säkerhetsdörr. Ville höra om ni tycker det låter vettigt?
Har inte jätte kunskap om det, men vad jag läst mig till ska inte vara jätte komplicerat och ta för en som jobbar med det ca 2 h att göra jobbet och då känns 3500 kr lite högt för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.