Får kolla detta, du hade iof tänkt flytta ut alla stödben så det är nog bäst att snacka med en byggingenjör ändå...återkommer med mått
 
peternicklas
Lägg en ny regel sidan om den som finns. Flytta ditt stödben. Gjorde så när jag byggde kupan och räknade då på det. På vårt hus blev takstolarna starkare även om det är höjden på balken som avgör bärigheten så gör förstärkningen rätt mycket ändå.
 
  • Gilla
keckepro
  • Laddar…
Jag kan inte påminna mig att vi fått mått på takstolarna. Någonstans har jag sett att överramsvirket var 50 x 170 och att det inte var skarvat. Det antyder att takstolarna är ganska små. Antar vi att högbenen är max 6 meter så kan inte huset vara bredare än 7,5 meter. Med ett cc på 1,2 meter behövs förstärkning. Den kan göras som peternicklas säger.

Är cc 0,8m, vilket är vanligt i hus byggda före 60-talet, behövs det troligen inte. Är huset så litet att det saknar hjärtvägg. Då ar stödbenet en nackdel för konstruktionen då det för ner lasten till underramen. Den skall bära golvlast om det skall vara någon mening med att inreda.

mvh Findus
 
Glömde säga att mitt hus har detta innermått 11 X 6,5 meter, så mina takstolar på 50X170 är helt ok, har man större spännvidd på typ 8-9 meter och 50X170 så får man nog sala på takstolarna för att få det skall bli säkert och hållbart!
 
Stämmer att jag inte angivit alla mått.
Den delen av huset som vi har planer på att göra det här är inte stort(finns en utbyggnad med en annan takkonstruktion också men där ska vi inte göra något)
Överram inkl takfoten är 5180mm(dimension 145*70mm)
Bredd på huset: 6800mm
Cc-mått takstolar varierar konstigt nog: 1050-1150mm

Vet tyvärr inte hur underramen och hanbjälken är dimensionerade då jag inte kommer åt dom nu innan vi börjar.
Egentligen vet jag inte hur stödbenet ser ut heller då det är 3dm isolering runt det nu. Får väl bara anta att det sitter ett där när det är så pass klen dimension på överramsvirket.
Lite osäker om det är en hjärtevägg eller inte på våningen under.

Finns även planer på att lägga på en extra regel på överramen för att få lite mer isolering mot "snetaket". Har bara 145mm med spån nu så jag skulle ju lika gärna kunna lägga på en extra hög regel på sidan av orginalet som peternicklas säger.
 
Redigerat:
Sent svar...men stödbenen är 113 cm, hanbjälkarna är 240 cm, mellan hanbjälkarna och stödben är det 130 cm

DSC_0450.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tycker det ser rätt OK ut faktiskt. Liknar konstruktionen hos mig en hel del.
Men det beror väl också på dimensionen på högbenen (de "sneda" reglarna).
Jag skall plocka fram min takstolsritning och skanna in lite senare så får du se.

Bor iofs längre söderut, men har 38° taklutning.
 
Här kommer min takstolsritning :)
Riktiga grejer från Derome faktiskt, och de har hållit i sex vintrar nu.
Notera att mina högben är 220 mm dock!
Takstol 2016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.