Ähvafan ska man behöva göra sina hemläxor själv eller, ni fattar ju ingenting.
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Utan hållkrets så är nog en väldigt enkel historia. Vad ska du driva?
 
A
Ja tack för all respons om min ålder.
Bygg och elbiten är inga problem har även byggt ett väl fungerande inbrottslarm till garaget. Förresten så går jag Resturang och Livsmedelsprogrammet (Konditor).(y)

Jag skall bygga ett simpelt manuellt Brandlarm.
Allt skall kopplas ihop i ett Centralenhetskåp.

-Larmet skall drivas med 12V
-Det skall utlösas av en vanlig on/off strömbrytare som utlöser relät (Larmknapp)
-När det utlöses så skall det aktivera en brandklocka 12v

3 strömbrytare skall finnas, Funktionerna

1/ -Övning/Test
2/ -Reset
3/ -Brandklocka tyst.

Jag vill ha hjälp med vad för (Relä) jag behöver och ett kopplingschema. Tack för att ni tar er tid
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med passus för att jag fn har migrän 😣Du behöver ett relä med två kontakter. 2 vanliga extraljusrelä funkar också
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
RilleRock
Vad är tanken med tystaknappen?
Som skissen är ritad kommer den bara tysta larmdonet under tiden den hålls inne då ja förutsätter det är en återfjädrande.
Ja hade satt ett impulsrelä som tystaknappen styrt, brutit upp signalen till larmdonet och därmed även möjlighet av återaktivering och gemensam återställning med resetknappen.

Försöker man resetta innan larmknappen är återställd kommer larmdonet att få signal igen vilket är bra.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
RilleRock skrev:
Vad är tanken med tystaknappen?
Som skissen är ritad kommer den bara tysta larmdonet under tiden den hålls inne då ja förutsätter det är en återfjädrande.
Ja hade satt ett impulsrelä som tystaknappen styrt, brutit upp signalen till larmdonet och därmed även möjlighet av återaktivering och gemensam återställning med resetknappen.

Försöker man resetta innan larmknappen är återställd kommer larmdonet att få signal igen vilket är bra.
-Ja larmet skall utlösas av (Vanlig brandlarmsknapp) Tystaknappen skall stänga av ljudet om det tex, blir falsklarm (innan brandlarmsknappen är återställd) Reseta knappen säger sig själv (Återställning av relät)
-Testknappen= Brandövning
-Knapparna på centralen skall vara vippströmbrytare.(y)
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.