Hej.

Jag håller på att automatisera en befintlig trappkoppling med tre strömställare (dubbeltrapp?).
Jag har inte riktigt koll på vilken sort de tre strömställarna är, men jag tror det är en vanlig brytare, en korskoppling och en kronbrytare.

Tanken är att infört en Nexa fjärrströmställare i den befintliga lösningen.
Jag har sneglat lite på andra trådar här i forumet, men ingen stämmer helt samt att andra produkter används..

Efter att ha skruvat ner alla dosor/strömställare/takkontakter så har jag ritat schemat nedan.

Skulle bli jätteglad om någon här i forumet har tips på hur man kopplar in en WMR-1000 eller någon annan fjärrgrej så att man kan använda befintliga kontakter men även styra från appen.

Vänligen
Johan

el-hall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden ovan finns tre ställare (1-3). Dessa finns fotografier på nedan.

1)
1- kron.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2)
2-kors.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3)
3- brytare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt Kjell&Co
Korsomkopplarens funktion är mycket enkel. Det enda den gör är att den svänger om anslutningarna. Om det hade varit i en likströmskrets hade funktionen skapat en polvändning. Korsomkopplaren används i kombination med två trappomkopplare för att manövrera en lampa. Syftet är att kunna manövrera en lampa från tre olika platser, exempelvis i ett stort rum med tre ingångar.
 
  • 17-8_korskopplare.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag tror inte du kan använda WMR-1000 som du tänkt med 3 st olika brytare.


Eller möjligen om du ansluter en av de vita till där svarta går in i brytare 1, och den andra vita till där den bruna går in i brytare 3.
Och du måste naturligtvis avlägsna de befintliga svarta och bruna, då styringången på NEXA-pucken inte tål nätspänning.
Dessa ledare får du istället använda som L-in och L-ut på pucken.
 
Redigerat:
  • Gilla
kowalski-10-4
  • Laddar…
Nej den är bara enpolig. Du måste ha en växlande strömbrytare (Trappomkopplare). Har kollat lite men vare sig Kjell & Co eller Claes Olsson har någon 433Mhz. Men det borde ju rimligtvis finnas växlande NEXA kompatibla brytare någonstans.

Visst går det att koppla WMR-1000 till ett växlande 220V relä för att få den funktionen men det får man ju inte + att det kan ju bli lite bökigt att få in i dosan.

http://www.kjell.com/se/sortiment/e...omekanik/relaer/2-poligt-rela-240-v-ac-p36101
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.