Status
Tråden går ej att kommentera.
peternicklas
TS, du bor väl ute i naturen? Finns det inga fridlysta djur som du kan åberopa? Salamandrar eller liknande brukar stoppa bygge! Hur är det med mobiltelefoni? Så många boende utanför ett samhälle kanske sänker nätet, det borde väl vara något att ta hänsyn till!
 
Redigerat:
Jag får mail om nya inlägg här i tråden men ju äldre tråden blir desto färre inlägg verkar finnas här! Senast ett inlägg av KnockOnWood - det syns ju inte här!
Vad händer????
:(
 
peternicklas
Tror vi har en moderator som arbetar för högtryck...
 
Ja nu börjar det bli löjligt. Diskussionen kommer tydligen inte längre än så här, stänger därför tråden.
 
  • Gilla
Erik_1972 och 7 till
  • Laddar…
Hej.

Jag fann att jag blev någotsådär upprörd av ditt inlägg, å dina vägnar, efter att ha läst hela tråden.

Det där med lagar en djungel, som får en lekman att flyga i taket hur lätt som helst på grund av alla kryphål. Jag överlåter kommentarer om lag si och lag så till dem som är kunniga på området.

Hursomhelst.
1. För det första. Hade jag köpt ett hus eller mark för att bygga hus på, hade jag först undersökt vad som är tänkt att byggas på tomterna bredvid, om det är tomt där. Naturligtvis. Jag antar att detta också gjordes. Jag vill ju såklart veta, eller i alla fall med hjälp av min imagination, föreställa mig hur området kommer att se ut inom överskådlig framtid. Eller? Om jag köper en tomt/hus bredvid en annan tomt kan jag ju anta, att något kommer att byggas där i framtiden? Tydligen kan jag inte lita p[ min kommun I denna fråga?

2. Även om det var ett gäng år sedan som din vän köpte huset, gjordes, förmodligen, någon liknande bedömning innan köp. Hade det varit jag så hade jag tänkt något i riktningen: Har inga barn (för att ta ett exempel) = är inte intresserad av att få en förskola som granne. Å andra sidan, om jag inte har för avsikt att bo där livet ut, kan kanske just detta vara guld värt för en barnfamilj, samt skulle kunna höja värdet på kåken när jag säljer. Jag är intresserad av natur, och vill bo naturnära och lugnt = jag väljer ett område där det enligt ansvariga (som man ska kunna lita på just eftersom de är utsedda till att vara ansvariga?) inte får lov att byggas mer på grund av naturskydd eller liknande.

Man köper ett hus på en viss plats av en viss anledning, mestadels i vart fall. Det som upprör mig, är att du nämner att:

” Det har tidigare sagts att området inte får bebyggas eftersom det har högt kulturvärde. Länsantikvarien har varit inblandad i alla tidigare byggen och på denna tomt som släktingen äger blev det för ett par år sedan avslag på en bygglovsansökan för en större friggebod...”
Då undrar ju jag följande: […] det får inte bebyggas […]” betyder tydligen inte längre vad orden indikerar…? Vad finns/fanns det för regler för detta yttrande? Finns det På Papper? Var?

- Jag skulle personligen bli fly förbannad, om något sådant väsentligt plötsligt ändrades, utan att jag hade chans att yttra mig eller i värsta fall få informationen i så god tid att jag kunde sälja, om jag ville!! Grisstia? Utomhusbad? Bensinmack? Spelar ingen roll!!

3. Hur ”hittar” man plötsligt en ledning? Really? Ursäkta mig, men den finten går jag inte på. Jag tolkar detta som att det redan från början fanns en långsiktig plan från kommunens sida att bygga 15 meter ifrån. Ja, det – eller: de har så dålig koll, organisation och ledning, att denna information helt enkelt inte fanns tillhanda på kommunkontoret? /Slap.

4. Jag kan heller inte låta bli att undra, om den senaste tidens flyktingkatastrofer, som vi ju må hantera på något sätt, och mängden av ”nykomna” (som det så fint heter) har framtvingat regeländringar i nöden? Här i Tyskland, där jag bor just nu, är det mer eller mindre kris - olika slags förläggningar dyker upp som svampar ur jorden under en regnig höst. Det går knappt att få tag i en arkitekt som inte har något med bygge och design av nämnda att göra. Finns det någon som vet?

5. Se till att skicka in alla möjliga sorts konstruktiva yttranden, klagan och åsikter, även om ”ingen bryr sig”. Då har du gjort allt som du kan göra, och Det Finns På Papper….

6. Apropå ”tillfälligt”. 5 år. Ja, då ska du nog ha en väldig tur! Tror knappast att världskrisen löser sig till dess. Eller, alla ni som har extrarum i era hem, kanske ni avser att, inom snar framtid, att ta in, ansvara för, se till att dessa personer är klädda och icke går hungriga - detta för era egna surt ihoparbetade pengar, förståss.

7. Slutligen. Hela denna storyn är en kränkning och ett övergrepp. Den yttersta respektlöshet som din kommun verkar ha visat här, gör ju att man undrar om man har några rättigheter alls som privatperson? De antar dessutom, att du är korkad och utnyttjar din förvirring till maximum genom att börja bygga direkt, och dessutom ändra informationen inom en så snäv tidsram, att du inte ens har tid till att reagera.

8. Malmö (Janolov Tannert). Jo. Det kan man ju inte ens jämföra…

9. Och till sist, till er alla naiva, om jag får säga min åsikt. Location, location, location.

Hursomhelst. Jag avser att flytta ”hem” dvs tillbaka till Sverige inom några år, och med denna tråd ger mig lite extra att tänka på när det gäller val av boplats. Tydligen är jag som svensk medborgare icke att respekteras.

/Emma
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.