Hej
Är i färd med att betsa en timmervägg.
Har fått slipa ner allt med rondell då det var yxhugg för lerkilning överallt och rondell vart det enda sättet att göra det utan att bli pensionär.

Körde med en 60 slipskiva, men jag tror att fibrerna har stängts för idag testade jag att lägga på en mörk ek bets.

resultatet är nedan på en provbit.

20160208_205819.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som ni ser så blir den knappt mörk och jag har nästan dränkt den i bets så det rinner av.
medan tar jag på sidan där den är avsågad blir det riktigt mörk som jag vill ha det.

Vad kan jag göra utan att slipa om hela väggen?
 
C
Ändträet suger förstås alltid mycket mer så det är inget konstigt att det blir mycket mörkare där.
När man betsar är resultatet väldigt beroende av träets egenskaper så det är svårt att förutsäga vilken nyans det kommer att bli. Helt rätt att provbetsa på en bit.
Lite beroende på vad det är för produkt kan du lägga på flera gånger annars kan du ju alltid välja en mörkare bets.
 
cpalm skrev:
Ändträet suger förstås alltid mycket mer så det är inget konstigt att det blir mycket mörkare där.
När man betsar är resultatet väldigt beroende av träets egenskaper så det är svårt att förutsäga vilken nyans det kommer att bli. Helt rätt att provbetsa på en bit.
Lite beroende på vad det är för produkt kan du lägga på flera gånger annars kan du ju alltid välja en mörkare bets.
Ja precis så suger ju ändtraet mer, men det är den färgen jag vill åt.

http://hobbyhantverkaren.blogg.se/2010/january/julprojekt-timmervagg.html
img_5501_70004282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här vill jag ha det och har använt samma bets.
Men så olika resultat.

Finns inte så många mörkare betser om man inte går över till svart eller röd ton.
 
Blanda ut din bets med lite svart, eller lägg på en omgång till.

Om du har kört slipskivan på hög hastighet så kan det vara på så vis att du har polerat ytan och därmed stängt igen porerna något. Prova att dra av ytan med samma korn för hand så kanske det blir bättre resultat.
 
nemlan skrev:
Blanda ut din bets med lite svart, eller lägg på en omgång till.

Om du har kört slipskivan på hög hastighet så kan det vara på så vis att du har polerat ytan och därmed stängt igen porerna något. Prova att dra av ytan med samma korn för hand så kanske det blir bättre resultat.
Hur blandar man ut mer svart? Bara en vanlig oljefärg?

provat lägga på en omgångtill men det hände ingenting...

Ska prova dra 60 papper förhand och se om det blir någon skillnad, men ett jäklajobb att rugga upp hela den ytan =(
 
robban22 skrev:
Hur blandar man ut mer svart? Bara en vanlig oljefärg?

provat lägga på en omgångtill men det hände ingenting...

Ska prova dra 60 papper förhand och se om det blir någon skillnad, men ett jäklajobb att rugga upp hela den ytan =(
Osäker på hur herdins lackbets är pigmenterad, men om du köper deras svarta och blandar lite av den i den bruna du har nu så borde det resultera i en starkare infärgning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.