Är på G att installera en ny imkanal till köksfläkten, eftersom den gamla vägen är helt galen ur fler aspekter. Vad jag förstått efter att ha läst lite är att om huven på taket inte sitter tillräckligt högt upp, ökar risken för kallras pga luften hinner kylas ned.

Min tanke är att dra upp ett 125-rör som självklart isoleras, och sedan använda typ lindab's takgenomföring med isolering genom yttertaket (http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/kanalsystem_se/tgr.pdf) och sedan deras "HU" takhuv ovanpå den. (http://www.lindab.com/sweden/products/pdf/kanalsystem_se/hu.pdf) Detta skulle i runda slängar innebära att utblåset hamnar ungefär 50-60 cm över tak, är det tillräckligt?
 
Jag har ingen aning om vilket av stånd som är kritisk men jag satte en backventil i kanalen ovanför fläkten eftersom jag hade problem med kallras.

Glöm inte brandisoleringen av din kanal.
 
Kan ju vara en ide förståss, så kan jag ju sätta en ventil i gamla imkanalen för "normal" ventilation när fläkten inte körs.

Och isolering glömmer jag inte ;-) En fundering ang det bara. Jag har ju kutterspån på vinden, behöver jag ta någon hänsyn till det, förutom att isoleringen ska gå hela vägen igenom det?
 
Det skall vara 30 mm till brännbart material har jag för mig. (Bäst att kolla).

Jag använde mig av en 30 mm matta avsedd för ändamålet.
 
Jopps, tänkte tjacka en 30mm matta på bauhaus eller liknande. Får kolla för säkerhets skull om det är något mer att tänka på när det gäller just den biten =) Tackar.
 
egge > låter som en onödigt komplicerad konstruktion att använda en hel takgenomföring.
Vad har du för tak ? finns färdiga huvar för betongpannor/plåttak etc. Blir både billigare och snyggare.
Och lägre tryckfall (motstånd) i en sådan huv än Lindabs HU-huv.

Höjd över tak: Har inte direkt med risken för kalldrag att göra. Stoppa kalldrag/kallras med ett backspjäll (kallrasskydd), brukare leveraras med köksfläktar.
Att man har en min höjd över tak är för att undvika att vatten rinner ner i imkanal från smältande snö m.m.

Tänk på när du köper isoleringsmatta att det är "brandmatta" du får och inte värmematta.
 
Jo jag har funderat lite på någon annan lösning, eftersom jag gissar att lindabs genomföring är ganska dyr. Väntar på prisuppgift. Jag har betongpannor på taket. Har du några tips på var man kan hitta de huvar du nämner?

Jopp, det står "Brandmatta" på lappen på paketet :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.