Är det så att nya hemmaugnar inte har högre maxtemp än 250° C ?
Hur gör man då när man tex ska baka bröd som kräver 275°C och när man ska värma upp tex ugns/bakstenar?
Tips på ugnar med högre temp mottages gärna.
/Eliza
 
Vår Bosch ugn går till 275 och jag tror att det är någon form av standard men jag har inte kollat på ett par år...
 
Vår Electrolux går upp till 300. Ska man baka och få fason på Pizzorna så kommer man inte långt med 250.
Kommer ihåg att det var ett jäkla letande då tillverkarna verkar ha glömt denna detalj i specen (iaf då för 6 år sedan).
 
Har en Husqvarna QCE5445 och den går till 300. Om det är ovanligt vet jag inte?
 
Jag kollade just med IKEA och ingen av deras ugnar har högre temp än 250°. Men det kanske är så att om det är varmluftsugn så får man samma resultat på 250°. Jag vill gärna höra vad ni har för erfarenheter att baka med varmluftsugn.
 
Blev av den anledningen 2 för mig. En med ånga som stannade vid 230 250 någon stans och en ugn/micro som går till dryga 300. Självrengöringen stressar upp den ytterligare en ordentlig bit. Blev Siemens för min del. Varmluft, eventuellt går inte varmluften ställa på maxtemp, det minns jag inte.
 
Kollade med Elgigantens kundservice igår också och det verka precis som ni skriver att de flesta ugnar går upp till 275°C och några lite högre. Alltså så är det IKEAs utbud som bara går till 250°C
 
  • Gilla
Tomasraa
  • Laddar…
Hur varm ugnen klarar av att bli har lite att göra med hur högt i segmentet man går. Vår Bosch är en helt ny Serie 8 och då går varmluften till 275 och vanlig över/under till 300. Man ska nog inte alltid lita på specen heller utan testa och se. Vår förra ugn hade problem med att hålla värmen på varmluften när man närmade sig 240. En bra indikator är ju om ugnen har pyrolys, då klarar den i regel högre temperaturer också eftersom pyrolysen ligger på över 400 grader.
 
eliza skrev:
Är det så att nya hemmaugnar inte har högre maxtemp än 250° C ?
När var det vanligt med ugnar som gick upp till >275 grader?

Vi har en ång-kombi som bara maxar 230 grader och de enda gångerna det varit en begränsning är när pizzastenen skall värmas.
Även om pizzorna inte blir jätteknapriga tycker jag att det ändå fungerar. Måste jag välja mellan 300 grader och ångfunktion väljer jag ångfunktion.
Kan dock poängtera att jag inte tagit licens för pizzaspade.
 
Min går till 300° både vid varmluft och vanlig över-/undervärme, men det är enbart när jag använder bakstenen (som har ett eget värmeelement) som jag kör med så hög temperatur. Pizzan blir absolut helt ok (men inte riktigt lika bra) även vid 275°, och det är en lagom temperatur även vid en del annan bakning.

Skulle jag offra de sista 25° för att få en ångfunktion? Jo förmodligen, däremot skulle jag inte vilja gå ner ända till 230°.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.