Tänkte om det finns någon vänlig själ här som kan hjälpa mig att räkna ut till vilket belopp jag ska köpa ut sambon för, då vi ska separera och jag har önskemål om att bo kvar i huset... Vi äger idag halva var.
Har räknat fram och tillbaks men vet inte om jag räknar rätt.

Förutsättningarna:
Inköpspris inkl lagfartskostnad m.m.: 1 840 000 :-
Nu värderat till: 2 300 000 :-
Uppskjuten reavinst från förra boendet: 258 700 : / var Totalt: 517 400 :-

Något mer jag ska ta hänsyn till?
Hoppas någon kan hjälpa mig :)
 
Det är visst vanligt att man räknar med ev. försäljningskostnader (mäklarkostnader, reavinstskatt mm) som minusposter också.

Dvs hur läget skulle vara om båda delägarna hade återvänt till sin etta eller tvåa :p
 
Ja det stämmer. Men hur räknar jag ut skatten på reavinsten som jag ju måste betala den dag huset säljs eller tar sambon med sig "sin del" av uppskjutna reavinsten till ev dyrare nytt boende?
 
Ni får nog göra en beräkning grundad på hur det skulle se ut om ni sålde idag.
Med dagens värdering, dagens mäklarkostnadere och dagens reavinstskatt.
Och då finns ju alla ingångsparametrar, så det blir en rätt enkel uträkning (inbillar jag mig).

men var är alla ByggaHus-ekonomer någonstans i kväll?
Det är väl inte Mello på måndagarna heller?

Visst ja, Stockholmsbörsen gick ner 4,3% på måndagen,
så de ligger väl hemma och väter kudden :(
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
nu är det väl inte bara huset man löser ut om man separerar som gifta? Man tar väl hänsyn till samtliga kostnader och lån som man har tillsammans.
 
Om vi antar att du övertar boendet genom en bodelning, inte försäljning mellan er. Då utfaller ingen reavinst, utan du får istället betala reavinst den dag du säljer som om du ensam hade ägt hela tiden. När det gäller den uppskjutna reavinsskatten, din sambos del. Så är den lite speciell. Normalt så skulle den förfalla till beskattning när sambon överlåter sin halva av bostaden till dig. Men just vid skilsmässa eller sambo upplösning (kontrolelra med skatteverket!) så kan man överföra även uppskovsbeloppet. Dvs. den dag du säljer så får du skatta för alltihop.

Så om jag räknar rätt så säljer ni för 2 300 000 idag från det kan man välja att räkna bort en fiktiv mäklarkostnad, som ni ju hade haft om man istället säljer. Den totala vinsten som skulle beskattas blir 977 000 (utan mäklarkostnad), från det drar du ev. köp/säljkostnader ni har haft. Ex. lagfartskostnader, pantbrev ifall det är en villa. Ev. överlåtelseavgifter som en BRF kan ha, skatten på det blir ca. 215 000 (om det inte finns några ytterligare avdrag) som du alltså drar av från 2,3 milj. Så utan att ta hänsyn till ev. extra avdrag, borde du betala 2,3 milj - 215 000 delat på två = 1,042 milj. Den dag du säljer kommer du att få betala 215 000 i reavinsskatt utöver vad det ev. blir för värdeökning från dagsläget. Och detta om skattereglerna är oförändrade.

Det behövs troligen ngn. sorts anmälan till skatteverket om att sambons uppskjutna reavinst går över till dig. Annars kommer de att kräva sambon.

I min beräkning har jag antagit att den uppskjutna reavinsten du nämner är just reavinst, inte den uppskjutna skatten. Att ni alltså i nuläget är skyldiga 22% av 517 000, inte 517 000.
 
Stefan 1972, vi är inte gifta men det är klart att vi delar upp saker o ting, som tur var inga andra lån..,

Hempularen: tack för ditt utförliga svar! Lite andra siffror än de jag räknat fram. Ska kolla noggrannare på din uträkning sen och se vad jag missat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.