Hej,
har ett lamputtag i taket som är trappkopplat och har en "galen" idé att istället för lampan som sitter där nu sätta en trådlös sändare (alltså lampkontakt --> trådlös sändare, förändring från 0V till 220V från kontakten ==> sänd "tänd"-kommando, förändring 220V till 0V från kontakten ==> sänd "släck"-kommando).
Mottagaren kommer sedan sitta i ett annat uttag för att driva en annan lampa som är bättre placerad.
Har sökt runt lite men hittar ingen klockren lösning.

Är idell öra och är inte främmande för kina-lösningar.
 
Det var mitt första-förslag också men det faller på typen av brytare som jag har samt att jag har lite dålig erfarenhet av nexa och räckvidd. Om en sådan lösning finns som jag skissade på så skulle det bli en väldigt enkel installation för min del.
Det jag funderat på att göra är att bara gömma en mobilladdare (220AC->5VDC ala sony-ericssons mini-modeller), från denna ström driva en liten arm/8051/avr/pic med rudimentär batteribackup och ihopkopplad med en nexa-sändare. När 5V detekteras så får mikroprocessorn trigger likaså när 5V försvinner och kan i sin tur skicka knapptryckning via nexa-sändaren... lite mer omständigt men i alla fall något jag kan pussla ihop... Borde visserligen gå att ordna utan mikroprocessorn men har eventuellt en fundering på att använda en Oak från Digistump och samtidigt få styrning över wifi...
 
Med den sändaren jag föreslog så kan du ha vilka strömbrytare du själv vill, bara det är en potentialfri kontakt sändaren kopplas till.
 
Just det, äsch vad illa man tänker när man är trött.
Då återstår bara att jag inte riktigt litar på Nexa :) men är för snål för Z...
Kör nexa nere i källaren, sändare och mottagare ca 6m inte riktigt fri sikt men inte några betongväggar mellan direkt... men det kan bero på att mottagaren driver en led-driver och det kanske är något tok med det... men men sidospår.

Detta kan jag ju faktiskt koppla upp och testa ganska rappt... får se vad prisjakt erbjuder för återförsäljare till dessa...
 
Jag har samma problem, bara det att det gäller utebelysning, på byggnad 1 sitter tidur och fotocell och lampa 1
15 meter bort sitter lampa 2 på byggnad 2
30 meter bort sitter lampa 3 på byggnad 3

just nu styrs 2 o 3 av vägguttagstidur.

Protte
 
prototypen skrev:
Jag har samma problem, bara det att det gäller utebelysning, på byggnad 1 sitter tidur och fotocell och lampa 1
15 meter bort sitter lampa 2 på byggnad 2
30 meter bort sitter lampa 3 på byggnad 3

just nu styrs 2 o 3 av vägguttagstidur.

Protte
Det är i princip detta som är min problematik också, men jag har inte dina avstånd så jag kan nog klara mig med att sätta in wbt-912.
Kommer nog göra ett litet hobbyprojekt enligt min spec. ovan, om du är intresserad av att testa en prototyp (ingen garanti på när projektet kommer drivas på... men OM) någon gång så kan jag bygga två uppsättningar. Vad skulle du i sådana fall ha för funktionskrav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.